ایده ایجاد بندر خشک در اصلاندوز مغان در جوار جمهوری آذربایجان که به تازگی از سوی استاندار اردبیل طرح و پیشنهاد شده، یکی از ابزارها و زیرساخت هایی است که می تواند در مسیر توسعه استان اردبیل نقش مهم و تاثیرگذار داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۲۴۹۳۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از  ارس تبار،داشتن380 کیلومترمرز مشترک با جمهوری آذربایجان و نزدیکی به بازار 400 میلیون نفری روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله مزیت های جغرافیای سیاسی استان اردبیل است که تاکنون از این ظرفیت بسیار غنی در بخش اقتصادی کشور به دلایل مختلف، استفاده بهینه نشده و طرح های ارایه شده از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی و بندر خشک از سوی مدیران استانی دولت تدبیر و امید چراغ راهی برای مسیر توسعه ای این استان می باشد.

منطقه مغان در شمال استان اردبیل یکی ار مناطق مستعد در بخش کشاورزی است که به انبار غله شمال غرب کشور مشهور بوده وهزاران تن محصول کشاورزی از جمله غلات ، دانه های روغنی ومحصولات دامی وباغی در آن تولید می شود، تولیداتی که در صورت برنامه ریزی و فراوری مناسب می تواند روانه بازارهای بزرگ کشورهای شمالی شده و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و بندر خشک یکی از مهمترین مقوله ها و زیرساخت ها برای عملی شدن این راهبرد اقتصادی می باشد.

یکی از کارکردهای بسیار مهم بنادر خشک در کنار افزایش توان صادراتی منطقه و کشور ایجاد فرصت های جدید اشتغال است چیزی که نیاز ضروری استان اردبیل بوده و به ایجاد توسعه ای پایدار کمک می کند.

بنادر خشک، جمعیت زیادی را در خود جای می دهند و با ایجاد کارآفرینی بسیار بالا، واردات، صادرات و احداث بنگاههای صنعتی و تجاری در آنها به راحتی قابل شکل گیری است، این بنادر به طور مستقیم باعث توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای، لجستیک ترکیبی و کانتینری شده و زمینه را برای ارتباط ریلی فراهم می سازند.

مهمترین تاثیر ایجاد بندر خشک کاهش ترافیک حمل ونقل جاده ای ،توسعه حمل ونقل ریلی و افزایش اشتغال است که منجر به جذب سرمایه وتوسعه فضای کسب وکار ،اشتغال وکارآفرینی در منطقه می شود .

مزیت قابل توجه در رابطه با بنادر خشک، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری است، با ایجاد بنادر خشک می توان فرصت هایی را ایجاد کرد که بخش خصوصی صرفاً به سرمایه گذاری در داخل بنادر مبادرت نکند بلکه بتواند سرمایه خودرا درمناطق ویژه اقتصادی و گمرکی، به امور پایانه سازی و تدارک امکانات و تجهیزات مورد نیاز نیز اختصاص دهد.

انتقال کانتینر بین گونه های مختلف حمل و نقل شامل جاده ای ، ریلی و آبراه های داخلی به عنوان یک پایانه کانتینری چند وجهی، انجام سایر عملیات متعارف در پایانه های کانتینری بندری، انجام خدمات گمرکی، ارائه خدمات لجستیکی از جمله کارکردها و وظایف کلیدی بنادر خشک می باشد .

کاهش کلی هزینه های حمل و نقل، انبارداری ، کاهش نیاز به خرید اراضی گران قیمت در نواحی شهری حاشیه بندری، کاهش مشکلات ناشی از مسائل زیست محیطی در شهرهای ساحلی، توسعه نواحی داخلی کشور ، ایجاد فرصت های مختلف شغلی، افزایش فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی از دیگر مزایای بندر خشک است که می تواند گره کور اقتصادی منطقه را باز کرده ومناسبات اقتصادی بین ایران وجمهوری شمالی را گسترش دهد .

در واقع ماهیت بندر خشک، کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالاست، این مزیت ها وبسترها هم اکنون در منطقه مغان ودر بخش اصلاندوز وجود دارد چرا که این منطقه در 16 کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان ودر نزدیکی خط ریلی این کشور واقع شده وعلاوه بر آن وجود کشت وصنعت مغان و فرودگاه هم در شهرستان پارس آباد مغان از مزیت های مهمی برای احداث بندر خشک در این منطقه بشمار می آید .

مهم ترین اهداف راه اندازی بنادر خشک افزایش خدمات بندر در منطقه داخلی کشور؛ کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل،افزایش کارایی حمل ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که این هدف با راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز قابل تحقق است.

بنادر به عنوان یک جایگاه ملی در عرصه ی توسعه اقتصادی و تجاری نقش آفرینی می کنند موقعیت بنادر با موقعیت کشور در تجارت بین المللی، رابطه تنگاتنگی دارد. برای توسعه ی فیزیکی بنادر، دستگاههایی مثل گمرک، استاندارد، نیروی انتظامی و از باب غیر فیزیکی نیز،ساختارهای حمل و نقلی، باید پاسخگو باشند که خوشبختانه در این مورد هم تعامل خوبی با دستگاههای ذیربط در استان اردبیل وجود دارد.

با توجه به اینکه بنادر خشک به سه دسته بنادر خشک دور از ساحل، بنادر خشک با فاصله متوسط از ساحل، بنادر خشک نزدیک به ساحل تقسیم می شوند محل استقرار آن هم باید دست کم سه ویژگی قابلیت دسترسی آسان و اقتصادی ؛ نزد یکی به مراکز تولید و قرار گرفتن در مناطق خوشه های توزیع داشته باشد که که این ویژگی ها در منطقه اصلاندوز وجود داشته وموقعیت منطقه را برای احداث بندر خشک دوچندان کرده است.

همچنین سرمایه گذاری در صنایع تولیدی، کشاورزی و خدمات، توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی و تشویق سرمایه گذاری از جمله معیارهای قوی و تاثیرگذار در ایجاد بندر خشک است .
احداث بندر خشک در منطقه اصلاندوز بدلیل دارا بودن شرایط لازم به خواسته اصلی مردم تبدیل شده و اراده مسئولان استانی دولت و امید در استان اردبیل به ایجاد و راه اندازی آن قرار گرفته است، اراده ای که در صورت تحقق می تواند به توسعه منطقه کمک شایانی کند .

یادداشت:یعقوب شاددل
ارسال نظرات