خبرهای داغ:
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد 320 شرکت شامل 100 موسسه مستقر، هشت موسسه در حال عقد قرار داد در پارک علم و فناوری تبریز فعالیت می‌کنند. 212 موسسه هم از پارک فارغ‌التحصیل و تبدیل به کارخانجات بزرگ شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۲۵۲۶۰
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، جمع شدن واحدهای تحقیقاتی اعم از شرکت‌های خدمات مهندسی، دفاتر واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها و یا سازمان‌های تحقیقاتی مستقل در پارک علم و فناوری و مجاورت با مرکز رشد واحدهای فناوری علاوه بر کمک به ارتقاء سطح مبادلات علمی و فنی بین واحدهای مربوطه، امکان بهره‌برداری حداکثر از ظرفیت‌های صنایع را نیز فراهم می‌کند. از طرف دیگر تجارب بین‌المللی بویژه در کشورهای نیمه صنعتی گویای آن است که کاهش شکاف تکنولوژیک در زمینه فناوری‌های پیشرفته نیازمند همکاری نزدیک بین بخش دولتی و خصوصی بوده تا شتاب لازم برای توسعه صنایع مربوطه ایجاد شود.

یکی از گام‌های موثر در این راه توسعه و ایجاد پارک‌های علم و فناوری به منظور افزایش امکان بهره‌برداری بهینه از امکانات مشترک زیربنایی تحقیقاتی و توسعه‌ای و همچنین استفاده از نیروی متخصص و خدمات مشاوره‌ای فراهم شده و در مجموع تقویت فضای هم افزایی بین شرکت‌ها است. برای اینکه با فعالیت پارک علم و فناوری تبریز بیشتر آشنا شویم گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با محمدعلی حسین پورفیضی رئیس این پارک ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید:

به عنوان پرسش اول در مورد تاریخچه تشکیل پارک علم و فناوری استان بگویید.

پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در شهریور ماه 1381 بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی و همزمان با تبدیل یا ادغام دیگر مراکز استانی سازمان پژوهش‌‌های علمی و صنعتی ایران با نیت گسترش ارتباطات تحقیقاتی صنایع موجود در منطقه با واحدهای تحقیقاتی و دانشگاه‌های منطقه شکل گرفت. این پارک در هشتم بهمن ماه سال 1390 پس از گذراندن مراحل ارزیابی از طریق وزارت علوم تحقیقات و فناوری موفق به اخذ مجوز مقطعی شد و از حمایت‌های استانی مسئولان آذربایجان‌شرقی نیز برخوردار است.

این پارک چه ماموریت‌ها و اهدافی را دنبال می‌کند؟

ارتباط و همگامی با جهان و فعالیت در سطح بین‌المللی، کمک به افزایش تکنولوژی از دانشگاه به خوشه‌های صنعتی، تجاری و بازرگانی و بالعکس، ارتقا و توسعه تحقیقاتی مبتنی بر فناوری، ارتقاء و بهبود توان تکنولوژیکی صنایع منطقه به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آن ها در بازارهای داخلی و بین‌المللی، کمک به بسط تخصص‌ها و توسعه همکاری میان رشته‌ای و بین بخشی، ایجاد ارتباط بین صنایع، موسسات دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و ایفای نقش حلقه رابط بین دولت، صنعت و دانشگاه اهداف بلند مدت پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند.

در مورد نحوه فعالیت مراکز رشد توضیح دهید.

مراکز رشد در زیرمجموعه پارک‌های علم و فناوری قرار دارند که بسته به گرایشات، امکانات موجود، نیازها، اهداف و اولویت‌های موضوعی مختلف ایجاد می‌شوند. در پارک علم و فناوری تبریز هم مراکز رشد در شاخه‌های مختلف از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات، برق و الکترونیک، مکانیک و مگاترونیک، شیمی و صنایع پلیمری، مواد، عمران، خدمات فنی و مهندسی، فناوری‌های نرم، بیوتکنولوژی و کشاورزی فعالیت می‌کنند. در واقع پارک‌های علم و فناوری مرکز ارتباط دانشگاه، دولت و صنعت به شمار می‌روند و هر استانی که مانند آذربایجان‌شرقی دارای صنایع بزرگ و مادر و دانشگاه‌های مطرح در سطح بین‌المللی باشد لاجرم باید مراکز رشد مرتبط در شاخه‌های مختلف را هم ایجاد کنند.

با این اوصاف تعریف دقیق‌تری از مراکز رشد و وظایف و کارکردهای این مراکز ارائه دهید.

مراکز رشد موظف هستند اندیشه و فکر فناوری موجود در ذهن متفکرین و مراجعین را پرورش دهند تا این ایده فناورانه را تبدیل به محصول کنند. مراکز رشد باید با حمایت‌های مطلوب از طرح‌های فناورانه زمینه‌های راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و مطرح را فراهم آورند. در کشورهای آمریکایی و اروپایی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری حضور فعالی در جامعه دارند و برخی از شرکت‌های حاصل از پرورش این مراکز مثل مایکروسافت، سامسونگ، ال‌جی و ... به جایگاهی رسیده‌اند می‌توانند به اندازه فروش نفت و گاز و محصولات کشاورزی ما محصولاتی الکترونیکی تولید کرده و در بازارهای جهانی به فروش رسانند. امروز در پارک های علم و فناوری کشور و بویژه تبریز هم شرکت‌های بزرگی حضور دارند که بعد از 14 سال فعالیت توانسته‌اند تجارت جهانی داشته باشند.

چه تعداد مرکز رشد در پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌کنند؟

تعداد 320 شرکت شامل 100 موسسه مستقر، هشت موسسه در حال عقد قرار داد در پارک علم و فناوری تبریز فعالیت می‌کنند. 212 موسسه هم از پارک فارغ‌التحصیل و تبدیل به کارخانجات بزرگ شده‌اند.

در مورد اقدامات شاخصی که پارک علم و فناوری در دوران فعالیت خود انجام داده است بگویید.

پارک علم و فناوری استان در این مدت بیش از 70 تفاهم نامه با سازمان‌های دولتی به امضا رسانده؛ تعداد 136 مقاله توسط شرکت در مجلات معتبر جهانی به چاپ رسیده و تاکنون 161 اختراع به ثبت رسانده است.

از آخرین وضعیت شرکت‌های دانش بنیان فعال در سطح کشور و آذربایجان‌شرقی بگویید.

تا تاریخ دهم آبان سال جاری تعداد 2 هزار و 759 شرکت دانش‌بنیان در کل کشور به ثبت رسیده که در این میان تعداد شرکت‌های دانش بنیان نو پا یک هزار و 667 شرکت، دانش بینان تولیدی 844 شرکت و دانش بنیان صنعتی هم 248 شرکت بوده است. در استان آذربایجان‌شرقی نیز 85 شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند که 65 شرکت نوپا، 13 شرکت تولیدی و هفت شرکت نیز صنعتی هستند.

پارک علم و فناوری چه اقداماتی را در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان انجام می‌دهد؟

اقتصاد دانش بنیان مقوله‌ای است که همه باید دست به دست هم دهند تا تحقق یابد. در ابتدا باید مسؤولان اجرایی کشور تلاش کنند که به درک واحدی از اقتصاد مقاومتی و در ذیل آن اقتصاد دانش بنیان برسند. ما تلاش می‌کنیم یک فرهنگ و بسیج عمومی در سطح جامعه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد. واضح است اگر همه نفت و منابع طبیعی کشور را هم بفروشیم مشکلات حل نمی‌شود ولی فکر و ایده‌های جوانان متفکر ما بیشتر از چاه‌های نفت ارزش دارد و ما هم باید از این مغزهای متفکر حمایت کنیم تا از آسیب‌ها و موانع در امان باشند. تنها در چنین صورتی است که اقتصاد مقاومتی به دست شرکت‌های دانش بنیان تحقق خواهد یافت.

به عنوان پرسش آخر از برنامه‌های آینده پارک علم و فناوری بگویید.

برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری توسعه کارگاه‌ها و مراکز تولیدی برای شرکت‌ها است. معمولا شرکت‌هایی که می‌خواهند مستقل شوند و روی پای خود بایستند با موانع مختلفی روبه‌رو می‌شوند از جمله موانع بانکی، دارایی، گمرک و ... ما برای رفع این موانع «مرکز خدمات رسانی به شرکت‌های دانش بنیان» را ایجاد کرده‌ایم که با سازمان‌های مختلف در ارتباط بوده و موانع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را رفع می‌کنند.

در نظر داریم کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچکی را در سایت اصلی پارک و در زمینی به وسعت 15 هکتار ایجاد کنیم و با تامین زیرساخت‌های لازم این کارگاه‌ها را با اجاره‌های مناسب و پایین در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم. احداث کارخانه‌های تولیدی سهل‌الوصول برای شرکت‌های دانش بنیان و شعبه‌های اقماری مراکز رشد در فرمانداری‌ها از دیگر برنامه‌های پارک است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها