محمد صادق کوشکی گفت: در مورد موضوع، امضای قرار داد در منزل سفیر سوئد پرستیژ و شخصیت دولت جمهوری اسلامی زیر سوال رفته است.
کد خبر: ۸۸۲۵۴۴۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اظهارات قاسمی سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور وزرا و برخی از اعضای هیئت دولت در منزل سفیر سوئد،و اینکه قراردادی آنجا امضا نشده و این مراسم به افتخار نخست وزیر سوئد برگزار شده است، گفت: زمانی اصل یک مسله ای زیر سوال باشد توجیه آن در واقع معنایی ندارد.

وی در ادامه افزود: شما فرض کنید وقتی یک تروریست مقام مسئول مملکتی را ترور میکند، این اصل، کار غلطی است حالا اگر ما از آن تروریست سوال بپرسیم حداقل 10 تا توجیح دارد، که چرا آن وزیر را ترور کرده است، و این قضیه درباره هر متخلفی صدق می کند؛ به عنوان مثال دوم اگر یک سارق را دستگیر کنید حتما برای کار خودش ده ها توجیه دارد و اساسا توجیح کردن تلاش فرد و یا افراد متخلف برای سبکتر کردن بار گناه بخصوص فرار از مسوولت آن تخلف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: اصل حضور مقامات رسمی ایران آن هم با آن تعدادو در آن سطح و برای امضای قرار داد و آن هم در منزل سفیر سوئد در واقع تعدی از تخلفات حقوقی دیپلماتیک است؛ زیر پا گذاشتن پرستیژ و شانیت دولت جمهوری اسلامی ایران است.

کوشکی اظهار داشت: اگر تمامی خانم هایی که در مهمانی مجلس منزل سفیر سوئد همگی محجبه بودند، این تخلف باز هم فرقی نمی کرد، از نظر عرف دیپلماتیک، ایران کشور میزبان بوده و هیئت سوئدی وارد ایران شده است، اصلا معنی ندارد که منزل سفیر سوئد محل امضای قرار داد باشد، بله اگر یک یا چند بازرگان سوئدی به تنهایی بیایند، و این ها با چند بازرگان ایرانی هر جایی که میخواهند بروند و قرار داد ببندند، کسی اصلا به این ها حرفی نمی زند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: وقتی هیئت رسمی از سوئد به ایران می آید در مورد این موضوع پروتکل وجود دارد، وقتی دولت ایران میزبان رسمی است پروتکل وجود دارد، مهمترین اتفاقی که اینجا افتاده زیر پا گذاشتن پرستیژ و شخصیت دولت جمهوری اسلامی ایران توسط این افراد بوده است.

وی عنوان کرد: هر توجیهی در این مورد، توهین به جامعه است و مردم را نادان فرض کرده اند، آقایان باید بگویند که اتفاق اینچنینی با این شکل در چند کشور دنیا رخ داده است؟ اگر چند نفر از وزرا و یا مسئولین ایرانی به سوئد سفر کنند آیا وزاری سوئدی حاضر هستند در منزل سفیر ایران حضور پیدا کنند و آن جا قرار دادها را امضا کنند، آیا پروتکل ها چنین اجازه ای را خواهد داد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بحث سر این موضوع است که دولت تدبیر و امید به قدری شیفته این است که با عجله هرچه تمام تر چند قرار داد با دولت های اروپای منعقد کند، قرار دادهایی که هیچ کدام هم تاکنون برای ما حاصلی نداشته اند، این ها حاضر هستند هرجایی که طرف اروپایی تعیین تکلیف کند و دستور دهد، آن جا حاضر شوند و با هر قیمتی حتی به قیمت زیر پا گذاشتن شخصیت دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران و حتی زیر پا گذاشتن پروتکل های رسمی دیپلماتیک، حتی به قیمت نادیده گرفتن آبروی ملت و دولت ایران قرار دادی را امضا کنند که فردا موقع انتخابات بگویند که ما با دولت سوئد قرار داد تجاری امضا کرده ایم.


ارسال نظرات