فعال فرهنگی و کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفتگو با «بسیج»:

برخورد فانتزی با فرهنگ یکی از دلایل ولنگاری فرهنگی است

فعال فرهنگی و کارشناس ارشد علوم سیاسی، گفت: ما هنوز اهمیت و اولویت فرهنگ را درک نکردیم برای همین با آن همچون یک موضوع فانتزی برخورد می کنیم.
کد خبر: ۸۸۲۵۴۹۱
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

روح الله پوراسمعیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه بررسی اسناد موجود پیرامون مسئله فرهنگ و نوع برنامه ریزی ها نشان از یک ولنگاری دارد، افزود: این مساله حاکی از نداشتن مهندسی فرهنگی انسجام یافته است چراکه تفاوت کار فرهنگی درونی و جنگ نرم دشمن در نوع برنامه ریزی ها به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: ما در موضوع فرهنگ انتظاراتی کوتاه مدت، محدود و زودبازده داریم، در حالی که فرهنگ مسئله ای مستمر است و دشمن در بلندمدت نتایج جنگ نرم خود را می بیند و مقابله غالبا سلبی و کوتاه مدت ما نمی تواند در برابر نقشه های بلند مدت دشمن جوابگو باشد.

کارگردان مستند «جهاد البناء» نبود نقشه جامع کاربردی را از نشانه های موازی کاری در نهادهای فرهنگی، مهر دیگری بر ولنگاری فرهنگی کشور دانست.

پوراسمعیل وجود نهادهای فرهنگی با کار یکسان و مشابه را موجب تقسیم بودجه و ناهماهنگی این نهادها خواند و اظهار داشت: ادغام و یکسان سازی در بیشتر این نهادها می تواند بازده بهتری را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همانطور که رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرده اند قرارگاه مرکزی مسئله فرهنگ است که نیاز است نقش پدرمعنوی نهادهای فرهنگی و سر و سامان دادن به شرایط موجود را بر عهده گیرد، که متاسفانه با انفعال این مجموعه حساس و مهم مواجهیم!

این کارگردان بسیجی ادامه داد: این شورا در کنار مهندسی فرهنگی باید به انسجام و نظم بخشی به نهادها و فعالیت های فرهنگی در راستای همان نقشه و مهندسی فرهنگی اقدام کند نهادهایی چون صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای فرهنگ عمومی و .... که نیازمند یک هماهنگی و نظم بخشی در عرصه فرهنگ سازی و جنگ نرم هستند.

پوراسمعیل با تاکید به اینکه کار فرهنگی مسئله بلندمدت است و باید برای آن برنامه داشت، بیان کرد: انتظار نتایج زودبازده موجب شده است که سنجش بازدهی کارهای فرهنگی ما کمی و گزارشی باشد چنانکه در گزارش نهادها به عنوان مثال در خصوص حجاب و عفاف تنها به تعداد برپایی نمایشگاه، انتشار مقاله و ... بسنده می کنیم.

وی یکی دیگر از موضوعات مهم را نفوذ و رخنه دشمن در میان کارگزاران و مسئولان فرهنگی و به تبع آن جامعه فرهنگی و هنری دانست و یادآور شد: دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال رخنه در این حوزه بوده است چراکه با هجمه به فرهنگ یک کشور تلاش می کند ساختار و ایدئولوژی آن کشور را نرم نرمک از طریق بکارگیری ابزارهای متعدد تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ دنیای غرب و امریکا تنها به حوزه فرهنگ اختصاص ندارد بلکه تمرکز دشمن بر همه حوزه هاست ولی بدون تردید بخش فرهنگ بیش از دیگر حوزه ها شاهد این نفوذ و هجمه بوده است و در واقع می توان گفت همه نفوذهایی که دشمن در بخش های مختلف انجام می دهد، جنبه فرهنگی نیز دارد.

این هنرمند بسیجی با ابراز تاسف از اینکه ولنگاری موجود در مصادر فرهنگی نشان دهنده انفعال افراد مسئول است، بیان داشت: این ولنگاری، طرح نفوذ فرهنگی دشمن را تکمیل می کند و در نتیجه، تبادل فرهنگی جای خود را به وادادگی در برابر هجمه فرهنگی دشمن می دهد.

پوراسمعیل رواج تولیدات مسموم فرهنگی در همه زمینه ها، سهل انگاری ها درباره مد و لباس، غفلت نسبت به وضعیت تربیت در وزارت آموزش و پرورش، ضعف و بعضا انحراف در برنامه های مراکز مذهبی و حتی مساجد کشور، ساخت فیلم ها و سریال های ضدفرهنگی تولید داخلی(شبکه تولیدخانگی و بعضا صدا و سیما)، واردات کالاهایی با فرهنگ ضد اسلامی- ایرانی، تولید و توزیع کتب و نشریات معاند و حتی اجازه فعالیت به عناصر منحرف، فاسد و بعضاً وابسته به دشمن برای تولید محصولات فرهنگی و ... را از دیگر عوامل ولنگاری فرهنگی برشمرد.

وی ادامه داد: صرف بودجه کشور و بیت المال برای حمایت از آثاری که با چارچوب های فکری غالب مردم مسلمان ایران منافات دارد و عدم احساس مسئولیت از سوی مسئولان و حتی نیروهای حزب اللهی و انقلابی و بی خیالی آن ها برای افزایش و تولید محصولات فرهنگی ارزشی و پیشگیری تولید محصولات مخالف فرهنگ اسلامی – ایرانی و بی تفاوتی عمومی نسبت به رواج انواع رفتارهای غیرشرعی و منکرات در جامعه اسلامی نیز از علل دیگر ولنگاری فرهنگی است.

این مسئول بسیجی اضافه کرد: حاکم نبودن نظام فکری مدون و مشخص در مجموعه های متولی فرهنگ و هنر، از عوامل شکل دهنده ایجاد ولنگاری فرهنگی بوده و درک اشتباه و بعضاً عدم تبعیت متولیان فرهنگ از منظومه فکری امام و رهبری و کم اعتقادی به اصول و ارزش های اسلام ناب، بی اطلاعی و بی توجهی مسئولان دولتی و اجرایی به ارزش، جایگاه و نقش فرهنگ در امور جامعه، فشارهای سیاسی-اقتصادی و حرکت برخی مسئولان در راستای خواست دشمن برای دوقطبی کردن جامعه به تندرو و میانه رو، از دیگر عوامل ایجاد ولنگاری فرهنگی است.

وی همچنین نداشتن متولي مناسب و نبود شایسته سالاری، ضعف و انفعال برخی مسئولان امر برای جلوگیری از نفوذ بیگانه به حریم فکری-فرهنگی کشور را از عواملی عنوان کرد که موجب تضعیف روحیه انقلابی و ترویج دنیاطلبی و اشرافی گری خواهد شد.

پوراسمعیل ابراز امیدواری کرد: جوانان، بسیجیان و نیروهای ارزشی و انقلابی به عنوان بازوان توانمند جامعه اسلامی و یاران انقلاب و رهبری، به مانند رزمندگان دفاع مقدس می توانند با انجام برخی اقدامات جهادی، رافع بسیاری از مشکلات در این حوزه بوده و تسکینی بر دردها و دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها