جلوه هایی از تحقق اقتصاد مقاومتی در استان یزد؛

فوق لیسانس کامپیوتری که پرورش دهنده ماهی در دل کویر شد

کد خبر: ۸۸۲۵۵۰۶
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، بازار کار ایران در یک دهه اخیر با انتقال متقاضیان کار به دانشگاه ها و تحصیلات تکمیلی همراه بوده و این روند به افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر شده است.

تشدید مشکلات بیکاری در ایران به ویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاب می کند که رویکردی مناسب برای حل این معضل اتخاذ شود. اقتصاد مقاومتی" اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و بسیاری آن را راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور می دانند.

مردمی کردن اقتصاد و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است و امروزه در راستای تحقق اقتصادمقاومتی و مقاومتی کردن اقتصاد بسیاری از مردم کشور به فعالیت و تولید در عرصه های اقتصادمقاومتی روی آورده اند.

محمد میرزا هاشمی از جوانان شهرستان مروست است که با وجود داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر بعد از آن که شغلی مرتبط با رشته خود نیافت ناامید نشد و گام در مسیر تولید و اقتصاد مقاومتی گذاشت و به پرورش ماهی در دل کویر پرداخته است. تلاش های خستگی ناپذیر او باعث شده تا در کمال ناباوری به عنوان پرورش دهنده برتر ماهیان گرم آبی در استان یزد انتخاب شود.

این جوان موفق در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به ضرورت استفاده بهینه و چند منظوره از منابع آبی گفت: با توجه به مسئله کم آبی در استان با استفاده از استخر ذخیره آب که برای کشاورزی وجود داشت پرورش ماهی را شروع کردم که با این کار علاوه بر منافع حاصل از پرورش ماهی بازدهی کشاورزی نیز افزایش یافته است.

برداشت سالانه 4 تن ماهی گرم‌آبی

میرزا هاشمی اظهار داشت: مساحت استخر حدود یک هزار و 350 مترمربع است که از سیستم هوادهی مناسبی در آن استفاده شده است اکنون 15 هزار قطعه ماهی گرم آبی و 2 هزار ماهی سردآبی در آن پرورش داده می شود و سالانه چهار تن ماهی گرم‌آبی برداشت می‌شود.

وی در خصوص فعالیت خود گفت: در سال اول هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا خریداری کردم و خوشبختانه برداشت خوبی داشتم از این رو هر سال حجم کار را افزایش دادم. بسیاری پرورش همزمان ماهیان گرم آبی و سردآبی را غیرممکن می دانستند اما ریسک کار را پذیرفتم و در کنار پرورش ماهیان گرم آبی ماهی قزل آلا نیز پرورش دادم و نتبجه خوبی نیز داشت و جالب آن که تلفات هم نداشتم.

میرزاهاشمی در خصوص سرمایه اولیه این کار گفت: برای شروع کار با توجه به آماده بودن استخر تنها یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه صرف شد اما به مرور و با توجه به افزایش حجم کار به سرمایه بیشتری در کار نیاز بود و در مقابل درآمد و سود بیشتری نیز بدست می‌آمد.

این پرورش‌دهنده نمونه اظهار داشت: اکنون انواع مختلف ماهیان گرم آبی شامل ماهی کپور، آمور و ... و از ماهیان سردآبی ماهی قزل آلا را پرورش می‌دهم. که دوره پرورش ماهیان گرم آبی بین یک تا یک سال و نیم است و ماهی قزل آلا نیز حدود شش ماه به طول می انجامد. البته می‌توان با رعایت اصول و استانداردها و تغذیه مناسب دوره پرورش را کاهش داد.

میرزاهاشمی در خصوص درآمد حاصل از این کار گفت: پرورش ماهی درآمد خوبی دارد به شرطی که در فروش محصول دلالان را حذف کنی و بتوانی محصول را مستقیم به فروش برسانی چرا که دلالان به نصف قیمت ماهیان را می خرند و سودی برای تولیدکننده باقی نمی ماند.

وی مهمترین مسئله در پرورش ماهی را فروش آن دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در کارهای تولیدی کوچک وجود دارد مسئله فروش است که در کار پرورش ماهی نیز وجود دارد که برای رفع آن در حال احداث کارگاه و سردخانه برای بسته بندی ماهیان هستم تا مشکلات در این زمینه را به حداقل برسانم.

این جوان موفق در خصوص انگیزه خود برای انجام کارهای تولیدی گفت: در شهرستان مروست شغل مناسبی که درآمد خوبی داشته باشد بسیار کم است و فرصت های شغلی زیادی برای جوانان وجود ندارد و از سویی دیگر علاقه شدید به کارهای تولیدی داشتم از این رو به کار کشاورزی و پرورش ماهی روی آوردم .همچنین با مناسب دیدن شرایط مدتی است که در زمینه پرورش بلدرچین نیز ورود پیدا کرده ام.

میرزاهاشمی با اشاره به بهره بالای تسهیلات بانکی گفت: از سوی سازمان جهاد کشاورزی چندیدن بار به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدم اما نرخ بهره بالای وام و تسهیلات به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و تا به امروز وامی دریافت نکرده ام.

جوانان رویای یک شبه پولدار شدن را نداشته باشند

وی با اشاره به بیکاری بالای جوانان تحصیل کرده گفت: اکثر جوانان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نمی توانند شغل مرتبط و مناسب برای خود پیدا کنند اما آن ها باید بدانند یک شبه نمی توانند صاحب همه امکانات زندگی و میلیونر شوند. زمینه های مختلف تولید وجود دارد که سرمایه زیادی نیاز ندارد و می توانند علاوه بر خود زمینه اشتغال جندیدن نفر دیگر را نیز فراهم کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار