رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان کشور گفت: سالیانه ۷۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود.
کد خبر: ۸۸۲۵۵۱۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
محمود آموزگار ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۱۲هزار و ۷۰۰ ناشر در سطح کشور فعالیت دارند.

آموزگار با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از کتاب های منتشر شده در سال درسی و آموزشی هستند ابراز داشت: ۵۰ درصد از این کتاب ها را کتاب های عمومی تشکیل می دهد.

وی افزود: سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور منتشر می شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با بیان اینکه در ایران سهم کتابفروشی ها از قیمت پشت جلد ۲۵ درصد است اظهار کرد: حداقل این سهم در سطح بین الملل به ۳۳ درصد می رسد.

آموزگار اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که توضیح اقتصادی مناسبی در این زمینه انجام شود.

آموزگاری بیان داشت: هنجارها تاحدود زیادی در حوزه نشر مراعات نشده است و  با یک مقایسه میان تعداد ناشران و توزیع کننده گان با یک ناهنجاری بزرگ مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه در کشور باید به نقطه ای برسیم که اقتصاد نشر از یک اقتصاد گلخانه ای و متکی به دولت به یک اقتصاد متکی به خود تبدیل شود، عنوان داشت: با مشخص کردن ناهنجاری ها، شناسایی مشکلات، و برنامه ریزی در جهت رفع این مشکلات و ناهنجاری ها می توان به یک نشر متکی به خود، سرپا و رو به رشد رسید.

آموزگاری گفت:  معافیت مالیاتی کتاب فروشان در سطح کشور، ایجاد طرح هایی با هدف توجه به کتاب فروشی ها و طرح هایی مانند عیدانه، پاییزانه و... مقداری به کاهش ناهنجاری ها در حوزه نشر و فروش کتاب کمک کرده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران به  برگزاری نمایشگاه های کتاب در کشور اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و مؤسسات  متولی امر می توانند بر روی استان های کمتر برخوردار در زمینه برگزاری نمایشگاه های کتاب  تمرکز داشته باشند.

آموزگار عنوان کرد: اگر از کل ۷۰ هزار عنوان نشر سالیانه شمارگان متوسط ۱۰۰۰ عدد برای هر عنوان را در نظر بگیریم سالیانه ۷۰ میلیون کتاب در کشور منتشر می شود.

وی افزود: با درنظر گرفتن متوسط ۲۰ هزار تومان برای هر کتاب ارزش پشت جلد کتاب هایی که در کشور تولید می شوند در صورت فروش هر ۷۰ میلیون جلد کتاب  به ۱۴۰۰ میلیارد تومان می رسند.

آموزگار تاکید کرد: در فرایند تولید کتاب  فروشندگان کاغذ، چاپخانه ها، کتابفروشان، ناشران، ویراستاران، نویسندگان، تصویرگران صحافان و ... فعالیت دارند.

ارسال نظرات