مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر گفت: نوسازی تدریجی ماشین‌آلات کشاورزی از اولویت فعالیتهای مکانیزاسیون شهرستان نیر است.
کد خبر: ۸۸۲۵۶۷۶
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، رضا ناصری در جلسه بررسی نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی در شهرستان نیر اظهار داشت: با توجه با تعداد ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی موجود در منطقه این شهرستان از وضعیت مکانیزاسیون مطلوبی برخوردار است و هر ساله هم تعداد قابل توجهی انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی جذب می‌شود.

وی افزود: در این چند سال اخیر نیر هموارهجزو شهرستانهای موفق در ارائه تسهیلات بانکی مکانیزاسیون استان بوده است و امسال نیز در جذب تسهیلات مکانیزاسیون این شهرستان رتبه پنجم استان را تا به امروز دارا بوده و موفق شده از اول سال میزان 24 دستگاه تراکتور سبک و سنگین، یک دستگاه کمباین و 39 ادوات کشاورزی را جذب نماید که کل تسهیلات قابل جذب و ارائه برای بهرداران منطقه بالغ بر13 میلیارد و975 میلیون است.

ناصری بیان کردد: برنامه‌های خاکورزی حفاظتی در منطقه 7 هزار و 500 هکتار کم خاکورزی در اراضی دیم با مدیریت بقایای گیاهی و یک هزار و 750 هکتار کم خاکورزی حفاظتی در اراضی آبی با مدیریت بقایای گیاهی را شامل می‌شود و نیز در سطح 100 هکتار بی خاکورزی حفاظتی در منطقه به اجرا در آمده است و در خاکورزی اولیه در اکثر مزارع منطقه از ادوات گاوآهن پنجه غازی، قلمی و مرکب استفاده کرده‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد حذف گاوآهن برگردان در منطقه باشیم و در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون منطقه بدون اعمال تراکتورهای قدیمی در حدود 0.85 با فرمول جدید است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر تصریح کرد: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی اگر چه نسبت به شهرستانهای دیگر استان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داریم اما بیش از 50 درصد ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان فرسوده و عمر نسبتا بالایی دارند.

وی گفت: کمبود ماشین‌آلات و فرسودگی آنها مشکل تمام نقاط کشور بوده لذا وزارت جهاد کشاورزی با تدوین یک برنامه میان مدت و تخصیص سالانه تسهیلات خط مکانیزاسیون زمینه‌ساز تحول بزرگی در این بخش شده است و امروز تولید محصولات کشاورزی به روش سنتی صرفه اقتصادی آن گونه که باید ندارد و کشاورزان با این روش های تولید قادر به رقابت با سایر تولیدکنندگان نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر اظهار کرد: 90 درصد تراکتور بالای 13 سال که تعداد آنها به 208 دستگاه می‌رسد و نیز 100 درصد کمباین بالای 13 سال شماره گذاری شده است.

ارسال نظرات