زندگي خانواده هاي كارآفريني كه دوران كودكي، نوجواني و جواني سختي را پشت سرگذاشتند ولي با كار و تلاش فراوان موفق شدند به يكي از كارآفرينان موفق در استان تبديل شوند
کد خبر: ۸۸۲۵۹۲۲
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، اقتصاد مقاومتي يكي از مهم‌ترين موضوع‌هايي است كه بارها توسط رهبر معظم انقلاب بر روي آن تأكيد شده و اين مهم نيز از اولويت‌هايي است كه همواره بايد توسط دستگاه‌هاي مختلف به آن توجه شود به‌ويژه در سالي كه به‌نام" اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" نامگذاري شده است.



***اشتغالزايي براي 40 بانوي كردستاني با راه اندازي كارگاه بافتني

زنان و مادران ايراني همواره ثابت كرده اند كه در كنار خانواده مي توانند در عرصه هاي مختلف حضور فعال داشته و جنسيت مانعي براي حضور آنها در عرصه هاي مردانه نباشد، رباب عطاري فر از جمله مادران كارآفريني است كه در عرصه هاي اقتصادي گام هاي بزرگي را برداشته گاهي لبخند به لبش مي‌نشست و گاه غمي در چهره‌اش پنهان مي‌شد، اما چيزي كه به چشم مي‌خورد اراده و تاب‌آوري بالايي بود كه هنوز ايشان را در فكر كارخانه اي براي حضور بانوان نيازمند كار نگه داشته بود.
وي مي گويد: حدود 45 سال است كه در رشته ي بافتني مشغول به كار هستم و اصالتاً اهل مراغه هستم اما به دليل محبت مردم مريوان و امنيت حاكم در اين منطقه و همچنين مرز حاكم بر بازار رسمي عراق كارگاهي را در شهرستان مريوان و سروآباد راه اندازي و در اينجا در حال زندگي كردن هستيم.
خانواده ي عطاري فر مريوان را مقصد آرزوهاي خويش قرار دادند، همسرش تعميركار ماشين آلات و دخترش طراح لباس است و در جمع خانوادگي خود آنچنان به كارهاي صادراتي رسيده اند كه هيچگاه حاضر نيستند مريوان را ترك كنند.




***براي او شكست در كار تلخ نيست بلكه تجربه اي است در اين مسير پر فراز و نشيب ...
پرورش زنبورعسل با توجه به هزينه كم براي آغاز كار و سود زياد براي توليد كننده مي‌تواند در استان كردستان به عنوان شغل محسوب شود.


آسمان را گرفته در آغوش، كوه هاي بلند روستاي چو، جايي كه ميزبان بانويي موفق در توليد عسل استان كردستان است، قدم هايم را كه بر ميدارم و به آنجا نزديك تر مي شوم احساسي عجيب دلم را فرا مي گيرد كه چطور يه زن مي تواند در كنار نيش اين همه زنبور تجمل كند اما نقله خانم مي گويد؛ من هم ابتدا از نزديك شدن به زنبورهاي عسل مي‌ترسيدم و اوايل كار بيشتر نيش زنبورها اذيت مي‌كرد اما پس از مدتي كه از زنبورها شناخت پيدا كردم، بدون اينكه دستكش داشته باشم، به ميان زنبورها مي روم.


نقله رحماني بانوي مريواني كه 30 سال است مشغول به حرفه ي زنبورداري است و با 100 كندوي رنگارنگ درآمدزايي 11 نفر را از طريق اين محصول شيرين خدادادي ايجاد كرده است.


وي رمز موفقيت خويش را در علاقه، پشتكار و حمايت خانواده مي داند و همسري كه خانواده را برتر از كار براي خود در زندگيش مي داند و مي گويد؛ اگر باشد من هر روز ساعت 8 به محل كارم بيايم تمام كارهاي خانواده ام را ابتدا در اولويت قرار مي دهم سپس به اينجا مي آيم.



وي مي گويد؛ هيچ وقت براي شروع كاري ترس نداشته باشيد چون حتي اگر چندين بار هم شكست بخوريد اما باور و ايمان قلبي به خداوند و تلاش و همت در وجود انسان باشد مطمناً روزي به پيروزي دست خواهد يافت.
***بانوي كارآفرين كردستاني اميدآفرين 30 زن سرپرست خانوار
شب بو مصطفوي بانوي فعال اقتصاد مقاومتي است كه توانسته با ايجاد شركت تعاوني صنايع دستي منطقه ي كردستان براي 30 نفر از زنان سرپرست خانوار شغل ايجاد كند.


وي مي گويد: قتي انسان بخواهد كاري را شروع كند قطعاً خداوند مسير را به او نشان مي دهد و انگار پله پله راه را براي او باز مي كند هر چند ناهمواري هايي در اين مسير ممكن است وجود داشته باشد اما اگر نيتت خير باشد هيچ هراسي دل انسان را ضعيف نخواهد كرد نقطه ي شروع كاري من بر اين عقيده استوار بود كه يك نفر يك حرف براي گفتن دارد اما چندين نفر در يك جا فكرهاي مختلفي خواهند داشت لذا بهترين سرمايه گذاري را در كار صنايع دستي و بافندگي و دوزندگي براي زنان دانستم.


اكثراً زناني كه در اين كارگاه فعاليت مي كنند زنلن بد سرپرستي هستند كه داشتن درآمد مالي مهم‌ترين دغدغه اين بانوان به حساب مي‌آيد و اگر نياز اوليه آنان تأمين شود دچار مشكلات اجتماعي نمي‌شوند و هر انساني بايد بتواند نيازهاي مالي و معنوي خود را برطرف كند و اين كارگاه‌ها سعي مي‌كنند با تأمين نيازهاي اوليه اين افراد، آنان را براي زندگي در جامعه آماده كنند.
***حضور در مسجد باني موففيت بانوي كارآفرين كردستاني
همه چيز از حضور در مسجد براي كلاس قرآن در زندگيش شروع شد. اتفاقي كه ممكن است براي خيلي‌ها افتاده باشد و به سادگي از كنار آن عبور كنند. اما او با ديگر بانوان مسجدي بلند شده است تا كاري ديگر كند. كاري كه هم زندگي خودش را تغيير داد و هم زندگي آدم‌هاي ديگر را.


شهين گويلي كلانه بانوي 38 ساله كردستاني كه 3 دختر دارد او به پا شد تا هم صنايع دستي فراموش‌شده را احيا كند و هم براي اشتغال خانگي بانوان قدمي‌بردارد .


وي در جشنواره زنان كارآفرين مسجدي استان كردستان به عنوان «مدير زن كارآفرين برتر »برگزيده شد. وي معتقد است خانم‌ها فقط بايد خودشان را باور كنند
از همان دوران جواني علاقه ي زياد به هنر صنايع دستي داشتم تا اينكه يك روز زنان محله ي ما تصميم گرفتند كه به كلاس قرآن بروند و من هم با اشتياق با آنها بودم تا اينكه مربي ما وقتي شوق مرا براي كارهاي دستي دانست مرا به كانون مساجد معرفي كرد و از طريق آنها توانستم با ايجاد شغل هاي صنايع دستي كسب و كاري را براي خودم راه بيندازم و حدود 20 نفر غير حضوري مشغول به كار هستند.
باتوجه به اينكه بسياري از آقايان چه به خاطر آسيب‌هاي اجتماعي و چه به خاطر منابع مالي اجازه نمي‌دهند خانم‌هايشان از خانه بيرون بيايند. طي مشورتي كه با چند نفرازدوستان داشتم تصميم به راه‌اندازي اشتغال خانگي گرفتيم. يعني به بانوان در زمينه هنري آموزش مي‌دهيم البته آموزش به شرط كار. پس ازآموزش و در اختيار قرار دادن مواد اوليه، آن‌ها اقدام به توليد مي‌كنند.


***همت بانوي هنرمند در تحقق اقتصاد مقاومتي
داخل محوطه ي كارگاه كه مي شويم؛ سبدهاي زيبايي را مي بينيم كه خالق آن انگشتان زيباي بانو گلچين است، هنرمند كردستاني كه توانسته در بحث سبدبافي خودكفا باشد و شعار سال مقام معظم رهبري با نام اقتصاد مقاومتي، را بر پايه اقدام و عمل برساند.
بانو گلچين، گلچيني از سبدهاي زيبايش را بر روي ديوار آويزان كرده كه از همان نگاه اول انسان محو تماشايش مي شود، صنايع دستي زيبايي كه بعد از سال ها فراموشي بار ديگر مورد توجه بانوان اين استان قرار گرفته است.


گلچين غلام ويسي كه مسئول يكي از كارگاه هاي سبد بافي در استان كردستان است در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل مي گويد؛ 38 سال سن دارم و از زماني كه يادم مي آيد علاقه ي خاصي به سبد بافي داشته ام، از آنجا كه عشق و علاقه به كسب روزي حلال و تهيه كمك معيشت خانواده در درونم چراغ اميد به زندگي را پر فروغ مي كرد لذا تصميم گرفتم كه كارآفريني را آغاز و بتوانم در اين كار خودكفا باشم.



وي گفت: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري در راستاي اقتصاد مقاومتي و كمك به توليد كشور مبني بر اينكه هر فردي مي تواند قدمي براي كشور بردارد تا اين مملكت بر روي پاي خود بايستد و به بيگانگان محتاج نشويم احساس كردم كه من هم مي توانم يكي از اين قدم ها را بردارم.
وي افزود: در آغاز كار مختصر آورده اي را براي طرح تدارك كارگاهم ديدم اما با حمايت هاي همسرم توانستم موفقيت هاي لازم را در اين زمينه كسب و به نوعي مقدمات راه اندازي يك واحد توليدي در حوزه اقتصاد مقاومتي را ايجاد نمايم كه هم براي خودم و هم خانواده ام سودمند بوده است اما تداوم اين طرح به نوعي نيازمند حمايتهاي مالي و پشتيباني متوليان امر است.


بانو گلچين مي گويد؛ در حال حاضر 6 نفر در اين كارگاه مشغول فعاليت هستند كه بزرگترين هدفم گسترش آن وايجاد اشتغال براي بانواني است كه مي خواهند روي پاي خود بايستند و براي اين استان و مملكت مفيد واقع شوند.
وي همچنين در نمايشگاه اقتصاد مقاومتي كه توسط بسيج سازندگي كردستان امسال برگزار كرديد شركت كرده است و برگزاري چنين نمايشگاههايي را جهت معرفي توانمنديها و پتانسيلهاي استان موفق ارزيابي نمود.


در سايه ي امنيت پايدار و همدلي و همزباني و همچنين شعار امسال كه مقام معظم رهبري " اقتصاد مقاومتي را سرلوحه قرار دادند و پتانسيلي كه در اقدام و عمل در جاي جاي اين ايران بزرگ وجود دارد مي توان هم سفره ي خانواده ها را رنگين تر و هم گام هاي اقتصادي بزرگي را در دنيا برداشت و موفق تر شد.
 منبع اخبار : روابط عمومي سازمان بسيج سازندگي ,
ارسال نظرات