هنرمند كارآفرين قزويني كه با تزيين و كندن نقوش بر روي اشياي فلزي به ويژه مس، طلا، نقره، برنج و يا به عبارت ديگر ايجاد خطوط و نقوش به وسيله قلم با ضربه چكش اشتغالزايي كرده است.
کد خبر: ۸۸۲۵۹۲۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از بسیج سازندگی، امير رضا رضواني هنرمند كار آفرين 35 ساله هنر خود را تشريح كرد و گفت: قلم‌زني عبارت است از تزيين و كندن نقوش بر روي اشياي فلزي به ويژه مس، طلا، نقره، برنج و يا به عبارت ديگر ايجاد خطوط و نقوش به وسيله قلم با ضربه چكش و بر روي اجسام فلزي. قلم‌زني يكي از رشته‌هاي هنرهاي سنتي ايران است كه در دسته‌بندي، در رده هنرهاي صناعي و در گروه فلزكاري قرار دارد.

وي در ادامه بيان كرد: امروزه براي قلم‌زني نخست داخل يا زير ظرف يا سيني مورد نظر را كه معمولاً از جنس نقره يا طلا است از محلول قير و گچ پر مي‌كنند تا سروصداي قلم كمتر به گوش برسد و همچنين مانع از سوراخ شدن ظرف در حين كار شود. سپس نقش مورد نظر را روي ظرف رسم كرده و قلم مناسب را انتخاب كرده و روي سطح ظرف قرار مي‌دهند و با چكش بر انتهاي قلم مي‌كوبند تا شيارها و نقش‌ها با تغيير شدت ضربه روي ظرف ايجاد شوند.


اين هنرمند گفت: از نوجواني به قلمزني علاقه داشتم اما بستر آن در استان قزوين محيا نبود تا اين كه در سال هاي گذشته سازمان صنايع دستي استان قزوين دوره ي آموزشي اين رشته را برگزار كرد اما براي من كافي نبود و براي كسب تجربه و علم بيشتر به استان تهران رفتم و با اساتيد بزرگ اين هنر آشنا شدم و حدود دوسال در تهران آموزش ديدم و بعد از آن كارگاهي در قزوين تاسيس كردم.


رضواني گفت: در حال حاضر در دانشگاه پيام نور در حوزه صنايع دستي قلمزني به تدريس مشغول هستم و نيز كارگاهي در شهر محمديه راه اندازي كرده ام.در اين كارگاه علاوه بر توليد، آموزش نيز داده مي شود كه اين اتفاق موجب توليد بيشتر مي شود.

اين كارآفرين هنرمند گفت: به طور ميانگين در اين كارگاه 5 نفر مشغول به كار و آموزش ديدن هستند و قصد دارم براي افزايش توليد و توسعه كارگاه جايي وسيعتر تهيه كنم.
وي اذعان داشت: در استان قزوين فروش اين محصولات مشكل است اما با شركت در نمايشگاه ها در سراسر كشور توانسته ايم محصولات خود را به فروش برسانيم و با هر بار شركت در اين دست نمايشگاه ها به طور ميانگين دو ميليون تومان فروش داشته ايم.

اين هنرمند قزويني به مشكلات موجود در كار خود اشاره داشت و عنوان كرد: برخي از خريداران اين محصولات به دليل عدم اطلاع از اين هنر، آن را با كارهاي به اصطلاح بازاري استان اصفهان اشتباه ميگيرند و محصولات را خريداري نميكنند.

وي اذعان داشت: كالاهاي بازاري اصفهان يك ساعته توليد مي شود اما كارها و نقش هايي كه ما ميزنيم بسيار خاص و منحصر به فرد است و حدود يك هفته ساخت آن طول مي كشد.
وي در پايان گفت: كارهاي هنري سختي بسياري دارند و فروش اين محصولات قدري با مشكل روبرو مي باشد و اميد داريم تا در آينده با تبليغ وسيع در اين حوزه بتوانيم فروش آن را تسهيل بخشيم.
ارسال نظرات