کتاب «الهیات جنسیتی» نوشته زهرا امین‌مجد، جدیدترین کتابی است که از زاویه‌ای نو به مساله جنسیت و دین نگاه می‌کند و به تازگی روانه بازار شده است.
کد خبر: ۸۸۲۶۱۶۵
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

کتاب «الهیات جنسیتی» نوشته زهرا امین‌مجد، جدیدترین کتابی است که از زاویه‌ای نو به مساله جنسیت و دین نگاه می‌کند و به تازگی روانه بازار شده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، امین‌مجد، پیرامون این کتاب گفت: این اولین اثری است که در حوزه مطالعات جنسیت و خانواده از حلقه تخصصی زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود؛ البته در مورد مسائل خانواده و زنان پژوهش های دیگری صورت گرفته و به چاپ هم رسیده است.

وی «الهیات جنسیتی» را عرصه‌ای جدید در دانش های مربوط به دین دانست و بیان کرد: این کتاب، پیشنهاد دهنده یک حوزه دانشی جدید است و علاوه بر این که پیشنهاد می‌دهد برای آن طرح مساله و سوال کرده و به نوعی صورت‌بندی هم می‌کند.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با بیان این که «الهیات جنسیتی»، در واقع دین را در حوزه‌های جنسیتی استنطاق می‌کند افزود: البته در این خصوص از دانش‌های دیگر نیز استفاده می‌کنیم ولی در پارادایم اسلام و بر اساس روش‌شناسی اجتهادی دینی. اگر استخدام و استفاده ای از علوم دیگر صورت می‌گیرد بر اساس همین پارادایم دینی است به بیان دیگر ما معتقدیم دارای پارادایمی درون دینی هستیم که می‌توان بر اساس آن، در حوزه مسائل جنسیتی مسائل و پاسخ ها را استخراج کرد و نظرگاه دین در این خصوص را مطرح کرد.

امین‌مجد بیان کرد: عرصه های جدیدی ذیل این دانش مانند الهیات اجتماعی و جنسیت، الهیات سیاسی و جنسیت، هرمنوتیک متون مقدس و جنسیت و مسائلی از این دست مطرح شده که در مجموع مفاد این دانش را معرفی و صورت‌بندی می‌کند.

وی خبر از در راه بودن مجلدات دیگری از این کتاب نیز داد و گفت: در یک جایی از کتاب لازم بوده که نظامی از مسائل و سوالات پژوهشی مطرح شود تا این دانش تبیین شود؛ غرض ما در جلد اول این کتاب معرفی دانشی به نام الهیات جنسیتی است ولی این کتاب ادامه خواهد داشت هر چند در کتب دیگر نیز به صورت هر چند غیر مدون به برخی از سوالات مطروحه در این بحث پاسخگویی کرده‌اند.

 

نویسنده «الهیات جنسیتی» پیرامون سوالات مطرح شده در این کتاب گفت: ذکر این نکته ضروری است که بعضی از این سوالات در شرایط فعلی مساله پژوهشی نیستند و به آنها پاسخ داده شده است و من فقط برای تبیین به آنها اشاره کرده ام هر چند برخی از این پاسخ‌ها با دو مساله مواجه است؛ نخست این که به صورت غیرمنسجم هستند و دوم این که بحث پارادایمیک روی آن نشده که ببینیم نسبت این پاسخ ها و شیوه آنها با شیوه مطالعات اسلامی چیست؟

وی برخی پاسخگویی‌ها به شبهات این حوزه را درون چارچوب گفتمانی دینی ندانسته و گفت: می‌بینیم در برخی موارد از شیوه‌هایی که خارج از پارادایم اسلامی هستند مانند شیوه‌های پوزیتیویستی یا سایر شیوه‌های غیردینی استفاده شده است در صورتی که ما می خواهیم تمامی پاسخ هایی که در بحث داده می شود بر اساس الگوی دینی و بر اساس اجتهاد دینی باشد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: متاسفانه برخی پاسخ‌هایی که به مسائل حوزه جنسیت در اسلام داده می شود به دلیل دوری از مبانی اسلامی، با روح احکام دینی در تضاد و یا تقلیل‌گرایانه است که باید در خصوص آنها بررسی دقیق صورت گیرد. مثلا در خصوص قرار گرفتن زنان در جایگاه قضاوت، عده‌ای مدعی هستند چون زمانه تغییر کرده باید حکم نیز تغییر کند در صورتی که اگر در پارادایم اسلامی و اجتهادی عمل کنیم به این راحتی نمی‌توانیم حکم را تغییر دهیم.

امین مجد با اشاره به طرح بحث فمینیسم اسلامی در این کتاب، در تعریف این مفهوم گفت: فمنیسم اسلامی در خارج از ایران نضج و شکل گرفت و جریان قوی هم بود که به دلیل برخی مسائل مانند رفتارهای غیردینی با زنان به وجود آمده بود البته این نکته را باید ذکر کرد که فمینیسم با اسلام اساسا قابل جمع نیست و به لحاظ متدیک هم غلط است اما این ترکیب را مسامحتاً به کار می‌بریم؛ در این اندیشه برخی سعی کردند با کنار زدن برخی روایات و تاویل‌های خاص خود از قرآن کریم به زعم خودشان به مواردی که از نظر آنها تنقیصی بود پاسخ دهند.

وی این جریان را در داخل کشور نیز دارای رگه هایی دانست و بیان کرد: این جریان متاسفانه در کشور ما هم رسوخ کرد و هر چند فمینیسم در خارج از کشور حتی از موج چهارم خود نیز عبور کرده است برای برخی در ایران، امر جدیدی است و نسبت به آن شیفته وار رفتار می کنند اما روشنگری‌ها نیز در زمینه فمینیسم اسلامی تا حدی موثر بوده است و به نظرم تعداد زیادی از کسانی که دارای عقاید فمینیسم اسلامی هستند در واقع خود ماهیت آن را نمی‌دانند و به دلیل فهم غلط موضوع گرفتار آن شده‌اند نه این که بخواهند در برابر اسلام یا احکام اسلامی بایستند.

وی افزود: اگر مردم بدانند که در دستگاه دینی خودمان، همین فقه جواهری که داریم تا چه حد به این مسائل توجه شده است طبیعتا به سمت و سوی عقاید منحرفی مانند فمینیسم اسلامی نخواهند رفت.

امین‌مجد، خطر نفوذ تفکرات فمینیستی در نهادهای سیاستگذار کشور را محتمل دانست و گفت: ما چون نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان داریم تا حد زیادی خیالمان راحت است که چنین انحرافاتی خیلی سخت ممکن است به قوانین ما راه یابد اما برخی موارد ممکن است در خارج از مجرای مجلس و شورای نگهبان رخ دهد؛ به هر حال ما دستگاه هایی داریم که می‌توانند مستقلا یا قانون‌گذاری کنند یا آئین‌نامه و دستورالعمل تهیه و ابلاغ کنند در این بخش‌ها این تهدید بالاخره وجود دارد که برخی عقاید انحرافی نظیر فمینیسم اسلامی مجال ابراز یابند که در برخی موارد هم دیده‌ایم تصمیماتی گرفته شده که در ظاهر چندان عریان فمینیستی نیستند بلکه از جنس اندیشه و فلسفه و دارای اثر بطئی‌تر است.

«الهیات جنسی»، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 154 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان به چاپ رسیده و علاقه مندان می‌توانند این کتاب را از طریق این لینک به صورت اینترنتی تهیه کنند.

ارسال نظرات