طی چند ماه اخیر طبق روال همه ساله قیمت محصولات لبنی در بازار علی رغم کاهش سرانه مصرف، افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۸۲۶۶۷۸
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، همه ساله طی چندین مرحله خبر افزایش قیمت لبنیات تیتر یک خبر گزاری ها می شود، این درحالی است که علی رغم کاهش سرانه مصرف به سبب پایین بودن درآمد خانوارها، صنایع لبنی از سود بیشتر دست بر نمی دارند و قیمت ها را بدون سر و صدا افزایش می دهند.


اگرچه طی چند ماه اخیر سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده هر گونه افزایش قیمت محصولات لبنی را تخلف اعلام کرد، اما این روزها بازار محصولات لبنی بی اجازه از نردبان قیمت بالا می رود.

با وجود آنکه مدت‌ها از خبر خرید تضمینی شیر خام با قیمت هزارو 440 تومان از دامداران می گذرد، اما نه تنها خبری از اجرای این مصوبه نیست بلکه این نرخ روند کاهش به خود گرفته که درصورت استمرار این وضعیت، دامداران از گردونه تولید خارج می شوند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی  درباره آخرین وضعیت قیمت محصولات لبنی در بازار اظهار داشت: کارخانه های لبنی در رقابت با یکدیگر قیمت فرآورده های خود را کاهش می دهند اما پس ازجذب مشتریان خود در بازار اقدام به بازگشت قیمت به روند قبلی می نمایند.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش بانک مرکزی تغییرات جزئی قیمت محصولات لبنی مربوط به نرخ تورم بوده است، افزود: اثربخشی تورم بر بهای تمام شده محصول، حقوق و دستمزد، مواد پتروشیمی و هزینه های سربار موجب افزایش جزئی قیمت از سوی صنایع لبنی شده است.

افزایش قیمت لبنیات به بهانه های مختلف

محمدرضا ملاصالحی مدیر کل مرکز اصلاح نژاد وزارت دام جهاد کشاورزی در گفتگو  گفت: طی ماه های اخیر علی رغم افزایش قیمت محصولات لبنی نه تنها نرخ شیر خام کاهش یافته، بلکه مدت بازپرداخت مطالبات دامداران افزایش یافته است.

وی از کاهش 8 درصدی نرخ خرید شیر خام خبر داد و افزود: طی ماه های گذشته با کاهش 100 تومانی نرخ خرید، به طور متوسط قیمت هر کیلو  شیر خام هزار و  200 تومان به پایین است.

ملاصالحی ادامه داد: با توجه به آنکه 70 درصد هزینه های تولید فرآورده های لبنی را شیر خام تشکیل می دهد، اما طی چند ماه اخیر قیمت شیر خام روند کاهشی و نرخ محصولات لبنی روند افزایش قیمت به خود گرفتند که این امر اجحاف درحق مصرف کنندگان است .

تعطیلی دامداری ها در راه است

حسین نعمتی مدیر عامل اتحادیه دامداران بیان کرد: طی چند ماه اخیر قیمت خرید شیرخام از سوی صنایع لبنی کاهش یافته که در صورت استمرار این روند درآینده ای نزدیک با تعطیلی نیمی از دامداری ها مواجه می شویم.

وی افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از بازگشت قیمت‌ها به روند قبلی بهانه ای بیش نیست که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باید برخورد لازم با متخلفان را داشته باشد.

نعمتی با بیان اینکه نرخ مصوب هزار و 440 تومان سال های گذشته اجرا نشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی متوسط نرخ خرید شیر خام با درنظر گرفتن بارمیکروبی از دامداران 800 الی هزار و 150 تومان است که نسبت به ماه های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
ارسال نظرات