خبرهای داغ:
به بهانه سالروز افتتاح ناوشکن جماران توسط رهبر معظم انقلاب:

بررسی ویژگی های ناوچه جماران

به مناسبت سالروز افتتاح ناوچه جماران، خبرگزاری بسیج در قزوین، امکانات این ناوچه را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۸۸۲۶۸۲۹
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،  رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‏ام بهمن‏ماه سال 1388 هجری شمسی با سفر به بندرعباس، ناوشکن جماران را افتتاح کردند.

به گفته‌ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 12 سال پیش از آن، رهبر انقلاب، خود دستور ساخت این ناوشکن را داده بودند.

رهبر انقلاب طی این مراسم، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این پروژه‌ عظیم، از آنان خواستند که به اجرای چنین طرحی قانع نشوند و ایده‌های بزرگ‌تر را طرح‌ریزی کنند.

مقام معظم رهبری فرمودند: «آن روزى که این‌جا توى همین کارخانجات نیروى دریایى در بندرعباس، مسئله‌ ساخت یک ناوشکن با ابعاد قابل قبول براى دریاى عمان، براى اقیانوس هند، با تجهیزات مناسب مطرح شد، به نظرم می‌رسد که در‌‌ همان دیدار، بعضى‌ها بودند که به نظرشان می‌رسید این کار شدنى نیست. نه‌فقط شدنى بود، بلکه نسبت به همتى که امروز شما براى کارهاى بزرگ دارید، این یک کار چندان بزرگى هم به‏حساب نمى‌آید. یعنى امروز همت شما براى کارهاى بزرگ‌تر، به‌مراتب بیش‏تر از آن چیزى است که ناو جماران به ما دارد نشان می‌دهد و آن را در مقابل ما مجسم می‌کند».

از مهمترین خصوصیات ناوچه جماران می توان به سامانه‌های ناوبری، سامانهٔ برق و ناوبری و مخابرات اضطراری، سامانهٔ هوای فشرده و کنترل، سامانهٔ خنک کاری موتور، سامانهٔ ساعت مرکزی، سامانه‌های چف و فلیر، سونارهای زیر سطحی و اکوساندر، سامانه‌های الکترواپتیکال، سامانهٔ کامل هواشناسی، سامانهٔ کنترل آتش، سامانهٔ هماهنگ کننده (سینکرونایزر(، سامانهٔ قطب نمای مغناطیسی٫جایروی مغناطیسی٫عمق سنج وسرعت سنج، سامانهٔ آب شیرین کن، سامانهٔ هدایت خودکار (اتوپایلوت)، سامانهٔ ضد حریق، سامانهٔ امداد و نجات، سامانهٔ جامع ردانگارد (کو اوردینیتور(، سامانهٔ متعادل کننده (استبلایزر(، سامانهٔ مخابرات و شبکه رایانه داخلی، سامانه‌های مخابراتی هوایی، سامانه‌های هشدار و خطر سراسری، سامانه چف، سطحی و زیرسطحی و سامانه ردنگار (coordinator)، سامانههای راداری تاکتیکی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک، نیروگاه ۵۵۰ کیلوواتی، سامانه دفاع در برابر حمله‌های ش‌م‌ه(شیمیایی-میکروبی-هسته‌ ای)، درب‌های نفوذناپذیر، دوش‌های ضد آلودگی ش‌م‌ه برای رفع آلودگی احتمالی نفرات و تیمهای سنجش آلودگی عوامل شیمیایی مجهز به لاکرهای کنترل صدمه‌های احتمالی به ناوشکن، توانایی پذیرش یک فروند بالگرد از نوع بل ۲۱۲ ویا اس‌اچ-۳ سی‌کینگT رادار آرایه فازی سه‌بعدی عصر با برد حداقل ۲۰۰ کیلومتر و توان رهگیری ۱۰۰ هدف بطور همزمان به عنوان رادار اصلی می باشد.

از دیدگاه رزمی این ناوچه دارای:

۴ لانچر برای موشک سطح به سطح نور با برد حدود ۱۷۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۶۵ کیلوگرمی

۴ لانچر برای موشک سطح به هوا فجر با برد ۳۲ کیلومتر

دو پک سه تیوپه اژدرهای کوتاه برد ۵۳۳م. م. با برد ۳۰ کیلومتر

۴ قبضه موشک انداز دوش پرتاب میثاق ۲ با برد حدود ۶ کیلومتر و سرجنگی ۱ کیلوگرمی

۱ قبضه توپ تمام اتوماتیک ۷۶م. م. فجر ۲۷ در سینه ناو با توانایی شلیک ۸۵ گلوله در دقیقه (نواخت ۱۲۰ گلوله در دقیقه نیز برای این توپ ذکر شده) با حداکثر برد ۱۷ کیلومتر و برد مؤثر ۱۲ کیلومتر برای اهداف سطحی و ۷ کیلومتر برای اهداف هوایی (ارتفاع ۲۳۰۰۰ پایی)

۱ قبضه توپ ۴۰م. م. هدایت راداری فاتح ۴۰ در پاشنه با نواخت ۳۰۰ گلوله در دقیقه و بیشینه برد ۱۲ کیلومتر برای پدافند هوایی

۲ قبضه توپ ۲۰م. م. در دو طرف پل فرماندهی

دو قبضه مسلسل ۱۲٫۷م. م. دوشکا در دو طرف است.

1004/ت30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها