عربستان در آستانه واگذاری عمومی سهام شرکت دولتی سعودی آرامکو، گزینه‌های گوناگون برای ساختار آینده این شرکت را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۸۸۲۷۶۳۷
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  منابع صنعتی و بانکی اعلام کردند: عربستان پیش از واگذاری اولیه سهام شرکت سعودی آرامکو در سال آینده میلادی، ٢ گزینه متفاوت را برای ساختار آینده آن در نظر گرفته است که از یک سو یک شرکت چند منظور صنعتی جهانی و از سوی دیگر یک شرکت نفتی بین المللی را در بر می گیرند.

 

عرضه سهام آرامکو که پیش بینی می‌شود بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ باشد، بخشی مهم از برنامه اصلاحات اقتصادی دولت عربستان با عنوان «دورنمای ٢٠٣٠» است.

 

در طرح اولیه واگذاری سهام سعودی آرامکو، از برنامه تبدیل این شرکت از یک شرکت دولتی نفت به یک شرکت چند منظوره بین المللی خبر داده شده بود، اما اکنون مسئولان عربستانی گزینه تمرکز این شرکت بر فعالیت‌های نفت و گاز را نیز در نظر دارند.

 

یک شرکت تخصصی به دلیل سادگی خود، قابلیت ارزش گذاری آسان‌تری خواهد داشت و با توجه به شفافیت بیشتر فعالیت‌ها، می تواند به قیمت بالاتری برای سهام خود دست یابد.

 

یک منبع صنعتی عربستانی گفت: اکنون ٢ گزینه بررسی می‌شود که آیا آرامکو به یک شرکت خالص نفت و گاز یا به یک شرکت چند منظوره تبدیل شود و نقش خود را در پتروشیمی و دیگر بخش‌ها افزایش دهد.

 

با این همه، سخنگوی آرامکو اعلام کرد این شرکت درباره شایعات و گمانه زنی‌ها، اظهار نظر نمی‌کند.

ارسال نظرات