گزارشی از کارنامه ‌وزیر راه و شهرسازی که امروز در مجلس استیضاح می‌شود
خانواده 40 قربانی حادثه برخورد 2 قطار در سمنان منتظر سوت آغاز استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در مجلس هستند و می‌خواهند بشنوند وزیر چه توضیحی درباره بی‌کفایتی مدیریتی و علل به وقوع پیوستن فاجعه هفت‌خوان دارد.
کد خبر: ۸۸۲۷۶۸۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آخوندی برای دومین بار استیضاح می‌شود و برای بقا در صندلی صدارت باید بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد اما این‌بار از مجلس دهم. زنده زنده سوختن 40 هموطن در سمنان در پی برخورد 2 قطار چیزی نبود که بتوان بسادگی از کنار آن رد شد. کمترین انتظاری که افکار عمومی از وزیر راه‌وشهرسازی و به طور کلی دولت داشت استعفای آخوندی بود اما وزیر راه‌وشهرسازی نه تنها استعفا نکرد بلکه به سرعت پاسخ هر منتقدی ر ا می‌داد و حتی در مقطعی طلبکار هم شد.  آخوندی قبل از استیضاح 94 با استعفای رئیس سازمان هواپیمایی که در دوران وی حادثه سقوط هواپیما رخ داده بود، موافقت کرد تا از میزان انتقادات بکاهد اما گویا این مدل قرار نیست برای اتفاق برخورد 2 قطار تکرار شود و آخوندی در چالشی بزرگ‌تر قرار خواهد گرفت. در موضوع برخورد 2 قطار در سمنان چند مورد واضح وجود دارد که قصور مسؤولان را نشان می‌دهد؛ اول اینکه چرا قطار اولی که به هر علتی یک ساعت در خط آهن مانده بود و فقط 55 کیلومتر با یک ایستگاه فاصله داشت باید یک ساعت معطل شود و هیچ کمکی به آن نشود؟ دوم اینکه چرا باید سیستم کنترل اتوماتیک راه‌آهن به گونه‌ای باشد که با خطای محرز انسانی بتوان آن را از کار انداخت؟ سوم اینکه چرا این سیستم باید به گونه‌ای باشد که مسؤولان راه‌آهن بارها تصور کنند به علت سردی هوا این سیستم خراب شده است؟ یکی از مسافران قطار در مسیر شاهرود به تهران به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: روز پنجشنبه برای بازگشت به تهران قطار بارها و بارها ایستاد و وقتی از مسؤول قطار علت این توقف‌ها را پرسیدیم گفت سیستم اتوماتیک راه‌آهن با سرما مشکل دارد و قطار را نگه می‌دارد و ما مجبوریم برای درست کردن آن در این سرما سیستم اتوماتیک را گرم کنیم یا اشکال آن را برطرف کنیم تا قطار راه بیفتد!

 کنترل هوشمند مشکل‌دار
در تمام گزارش‌های رسمی دولت درباره علل وقوع این حادثه، خطای انسانی علت اصلی حادثه معرفی شده و به طرز مشکوکی از موضوع خطاهای مکرر و کلافه‌کننده کنترل هوشمند راه‌آهن که باعث می‌شده لکوموتیورانان آن را از حالت هوشمند خارج کرده و به کنترل دستی بپردازند، چشم‌پوشی شده است. اینگونه حمایت معنوی از شرکت مهاران این شائبه را ایجاد می‌کند که مسؤولان دولتی در تهیه گزارش‌های خود غیر از ملاحظات فنی، ملاحظات سیاسی را هم مدنظر قرار داده و قصد انحراف افکار عمومی از حقیقت را دارند. جالب اینکه شرکت مهاران در نخستین و تنها‌ترین اطلاعیه خود در مقام یک مدعی ظاهر شده و گزارش رسمی راه‌آهن مبنی بر وجود 4000 خطای سیستم کنترل هوشمند را 200 خطا معرفی کرده که تمام آن هشدار بوده است! شرکت مهاران خود به منتقدان تاخته و تلویحا گفته نه‌تنها پول هنگفتی نگرفته بلکه برای اجرای این طرح با مشکلات فراوان لطف هم کرده است! دولت به عنوان حامی صد درصدی این شرکت و سیستم هوشمند، اصلا زیر بار خطاهای آن نمی‌رود و به گونه‌ای حمایت می‌کند که انگار خود منافعی در آن دارد.  سعید محمدزاده، مدیرعامل جدید راه‌آهن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سیستم کنترل اتوماتیک قطار موسوم به ATC  چه تعداد اعلام خطای واقعی و غیرواقعی داشته است، اظهار کرد:‌ براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم از زمان روشن شدن سیستم ATC (اسفند 93) تا امروز ضریب سلامت این سیستم 8/99 درصد بوده که مستندات آن در داخل سیستم و همچنین مستندات دفتری ادارات در مناطق مختلف موجود است. وی تصریح کرد: براساس آمار، این سیستم در 8 ماه ابتدایی امسال از مجموع یک‌میلیون و 150 هزار بار عملیات انجام شده،‌ 4000 بار هشدار داده که نشان از سلامت آن است! این اظهارات درحالی است که تعداد خطاهای سیستم هوشمند قطار بسیار فرا تر از استانداردها بوده است و مسؤولان در توجیه آن این اظهارات را بیان می‌کنند.
استیضاح فنی است
 نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر راه در بندهای مختلف از جمله موضوع قطار و عضویت خانواده وی در برخی شرکت‌هاست، گفت: برخی نمایندگان ابهاماتی درباره فرزند وی دارند که در بندهای استیضاح عنوان کرده‌اند. محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار کرد: موضوع استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در 13 بند جمع‌بندی شده، البته تعداد افراد متقاضی استیضاح نیز زیاد بوده و هر کدام پرسش‌هایی مرتبط با بندها را در روز استیضاح بیان خواهند کرد. وی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در بندهای مختلف بوده که یکی از بندها موضوع قطار و بند دیگر مرتبط با عضویت فرزند وزیر راه‌وشهرسازی و خانواده وی در برخی شرکت‌هاست، افزود: برخی نمایندگان ابهاماتی درباره فرزند وزیر راه‌وشهرسازی دارند که موضوع را در بندهای استیضاح عنوان کرده‌اند.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی عمل به وظیفه قانونی نمایندگان است که مردم ما را انتخاب کرده‌اند و ما به دنبال روشن‌سازی برخی ابهامات هستیم تا بتوانیم احقاق حقوق مردم را انجام دهیم. وی افزود: وزیر راه‌وشهرسازی در روز استیضاح باید جوابگوی 13 بند ابهامات باشد و طبیعی است که اگر توضیحات وزیر بر مبنای مستند و قانع‌کننده باشد نمایندگان نیز قانع خواهند شد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جان‌باختن تعدادی از مردم آذربایجان در فاجعه قطار تبریز و سمنان در ایستگاه هفت‌خوان سمنان، گفت: این حادثه مردم تبریز را متاثر کرد و مردم خواستار پاسخگویی وزیر در این زمینه هستند. وی بار دیگر تاکید کرد: استیضاح وزیر فقط به خاطر این تصادف نیست بلکه وزیر کارنامه قابل قبولی ندارد و باید نسبت به عملکرد ضعیفش پاسخگو باشد.
ارسال نظرات