انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس از آثار هنرمندان برگزیده جشنواره تئاتربسیج حمایت می کند.
کد خبر: ۸۸۲۷۷۳۷
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
به گزارش  سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج، انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس  با تصمیم هیات کارشناسی ،از سه اثر هنرمند  شرکت کننده در جشنواره بسیج بصورت ویژه حمایت می کند.
به همین منظور انجمن از آثاربعدی هنرمندان ذیل جهت تولیدات سال 96حمایت می نماید:
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل نگاه نو و زاویه دید مناسب و استفاده موجز از طنز نمایش «چادر برای نجیمه»از کار جدید هنرمند گرانقدر جناب آقای "حسن سبحانی" متعهد می گردد تا سقف یکصد میلیون ریال حمایت می‌نماید.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل جهان بینی در خور توجه اثر و اجرای جسورانه و متعهدانه نمایش «از پشت روزنه ها» به کارگردانی آقای "مرتضی نجفی" ، متعهد می گردد تا از این اثر در سال آینده جهت اجرا در مجموعه تماشاخانه سرو تا سقف یکصد میلیون ریال حمایت نماید.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل استفاده درست از خلاقیت دراماتیک و پرداخت روان و همچنین اجرای نوآورانه نمایش خیابانی «پاپتی» از متن و اجرای جدید هنرمند گرانقدر جناب آقای "مختار محمدی" تا سقف پنجاه میلیون ریال حمایت می‌نماید.      
متن بیانیه انجمن بدین شرح است:

                                    باسمه تعالی
نهاد مردمی و الهام بخش بسیج یادگاری است از بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) که با درایتش تشکلی را بنیان نهاد که هم مردم گردانندگانش هستند و هم پایگاه مستحکمی است از برای صیانت ، حمایت و پیشرفت انقلاب. نهادی که با خون شهیدانش و جانبازی رزمندگانش ریشه های ایستادگی و استقامت، وبا ایمان به ولی فقیه اش شجره طیبه تنومندی است در کورانها و طوفانهای پیش روی انقلاب که ثمره اش شکوفه ها و گلهای جوانی است که با عشق به سیره نبوی و حکمتهای قرآنی، خود را به سلاح و صلاح آراسته می کنند تا امید و ایثار را همچو پیشکسوتان شهادت به جامعه هدیه کنند.
برگزاری سلسله جشنواره های تئاتر بسیج از دستاوردهای این تشکل انقلابی است تا هنرهنرمندان دغدغه مند و قدرشناس، گوهر وجودش را به پاس دارند تا از ره توشه هایش نسل‌های امروز و فردا امنیت با ثبات و راه سعادت و سربلندی از برای کشورمان ایران و دیگر ملتهای مظلوم را مشهود نمایند.
هیئت داوران انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پس از بررسی و ارزیابی آثار شرکت کننده در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج ضمن تقدیر از تمامی تلاش ها و زحمات گروه های نمایشی و نیز تشکر ویژه از ریاست سازمان بسیج هنرمندان دکتر منتظری و دبیر محترم این دوره از جشنواره برادر ارجمند آقای کورش زارعی و همکاران عزیزشان،بر خود لازم دید تا با نگاهی دقیق وضعیت فعلی تئاتر بسیج را رصد نماید و با ارزیابی نقاط قوت و اسیب های موجود شرایطی را پیش آورد تا با همدلی و همکاری دو مجموعه انجمن و سازمان بسیج هنرمندان آسیب های مشترک در آثار را ضمن گوشزد کردن ،کمک نماید تا هنر بسیجیان هنرمند آثاری فاخر و الگویی از برای جامعه هنری شود.به همین منظور توجه به نکات زیر ضروری است :
1- علاقه هنرمندان به موضوعات دفاع مقدس نشان از عشق ایشان نسبت به شهیدان و پیشکسوتان جهاد و شهادت و آماده سازی جامعه از برای تهدید ات بعدی است.
2- برنامه ریزی راهبردی در این دوره از جشنواره توسط مجریان محترم باعث گردیده که این دوره از جشنواره بهترین دوره به لحاظ قدرت اجرایی و برنامه ریزی و توجه به شان هنرمندان بسیجی شده باشد.
3 برگزاری جشنواره در استانها نشان از درایت قابل تقدیر مجریان عزیز است که اهمیت برگزاری این جشنوارهها در استانها تاثیرات شگرف فرهنگی بر جامعه استانی به دنبال دارد.
4-_مسئولین تصمیم ساز و حمایت کننده و نیز تولید کننده تا کنون به دلیل نگاه سلیقه ای و نیز اهمیت دادن بیش از اندازه به محتوا نسبت به ساختار باعث شده که هنر ناب و متعهد به درستی شکل نگیرد.مولود این عملکرد تولید آثاری در سطح و آمیخته به شعارزدگی است.
5-با توجه به تبیین موضوعات فراخوان توسط ستاد اجرایی متاسفانه هنرمندان بیشتر موضوعاتی را تولید می کنند که فقط دفاع مقدس 8 ساله را متوجه خود کرده اند و این باعث تک محور شدن موضوعات شده و ماهیت جشنواره بسیج به سمت جشنواره مقاومت پیش رفته است.البته جدیت کارشناسان ستاد اجرایی و هیات انتخاب نیز می بایست سرلوحه عملکرد جشنوارههای بعدی نیز باشد.
6-ضعف ساختاری نمایشنامه ها به عنوان پایه ای ترین و جدی ترین آسیب مشترک در بین آثار شرکت کننده در این جشنواره مشهود است.
7-عدم توجه مورد نیاز به ساختار آثار نتیجه محتوازدگی و ارائه ی محتوای نمایشها در سطح است. در حالی که معنا و محتوای یک نمایش می بایستی از طریق کنکاش مخاطب در لایه های زیرین نمایشنامه و نمایش صورت پذیرد.
8 - غم افزایی حاکم بر فضای نمایش و عدم توجه به عنصر سرگرمی ، جذابیت ونشاط برای مخاطب
9-پرداختن به موضوعات و داستان های کلیشه ای و نادیده گرفتن موضاعات متنوع و متعدد بسیج
10- بازی های اغراق آمیز و تصنعی بازیگران که باور پذیری کمی دارند. بازیگران چیزی را بر روی صحنه خلق می کنند که کمترین شباهت را به انسان های واقعی دارند. آیا غیر از این است که تئاتر داستان زندگی خود ما انسان های واقعی است؟ این اغراق در بازی ها تا بدانجا پیش می رود که مخاطب را از دریافت حتی یک داستان ساده نا امید و خسته و دلزده می کند.
11- سکوت در نمایش از بارزترین ویژگی هایی است که مخاطب را به تفکر فرامی خواند تا درباره آنچه بر روی صحنه مشاهده می کند تامل و مداقه بیشتری داشته باشد.بسیار پسندیده و به جاست تا هنرمندان ارجمند از پرگویی های بی مورد و مسلسل وار دیالوگ ها بکاهند تا مخاطبین در خلوت ذهن خود فرصتی برای تعمق داشته باشند.
امید است با شناخت و آگاهی بیشتر گامی موثر در زمینه ی رشد و ارتقای سطح کیفی آثار آینده برداریم.
آثار برگزیده مورد حمایت:
1- انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل نگاه نو و زاویه دید مناسب و استفاده موجز از طنز نمایش «چادر برای نجیمه»از کار جدید هنرمند گرانقدر جناب آقای حسن سبحانی متعهد می گردد تا سقف یکصد میلیون ریال حمایت می‌نماید.
2-انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل جهانبینی در خور توجه اثر و اجرای جسورانه و متعهدانه نمایش «از پشت روزنه ها» به کارگردانی آقای مرتضی نجفی ،متعهد می گردد تا از این اثر در سال آینده و جهت اجرا در مجموعه تماشاخانه سرو تا سقف یکصد میلیون ریال حمایت نماید.
3- انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل استفاده درست از خلاقیت دراماتیک و پرداخت روان و همچنین اجرای نوآورانه نمایش خیابانی «پاپتی» از متن و اجرای جدید هنرمند گرانقدر جناب آقای مختار محمدی تا سقف پنجاه میلیون ریال حمایت می‌نماید.
ارسال نظرات