خبرهای داغ:
حجت الاسلام یاوری گفت: رستگاری و فلاح از آن كسانی است كه اعمالشان صحيح باشد و این اعمال را برای کسب رضای خدا انجام دهند.
کد خبر: ۸۸۲۷۹۶۳
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازسنقر، حجت الاسلام حسین یاوری استاد حوزه علمیه در جمع طلاب، اساتید و کارکنان حوزه علمیه خواهران شهرستان سنقر با اشاره به سخنی از امام علی(ع) ابراز داشت: امام علی(ع) می فرمایند الاعجاب یمنع من الازدیاد بنابراین رذيله عُجب و خودپسندى سرچشمه رذيله هاى ديگر نيز نظير تكبر مى شود.

وی افزود: كسى كه خويشتن را مى پسندد هنگامى كه در برابر ديگران قرار گرفت تكبر می ورزد و گاه گرفتار رذيله هاى خودمحورى و انحصارطلبى نيز مى شود، زيرا وقتى زياد به خود معتقد شد، همه چيز را براى خود مى خواهد و در هر كارى خويش را محور مى بيند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: معالجه اجمالی عجب این است که انسان در خصوصیات ذاتی خود تامل کرده و به خودشناسی دست یابد، عجب اگر پیشرفت کند انسان را به کفر می کشاند بنابراین خداوند انسان را خطاب می کند که از چه رو کافر و ناسپاس است، مگر نمی داند از چه خلق شده است.

حجت الاسلام یاوری تاکید کرد: معالجه تفصيلی رذيله عُجب به چند صورت است و مهمترين آنها تفكر در علل و عوامل به وجود آمدن عُجب است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر انسان به وسيله كثرت عبادت دچار عُجب شده باید در اين تفكر كند كه عبادت او بيشتر است يا شيطان و بداند شيطان با همه عبادتش بخاطر يك لحظه عُجب دچار هبوط و از بين رفتن اعمال خود شد.

این مسئول یادآور شد: اگر به وسيله نعمت دنيايی يا جايگاه اجتماعی دچارعُجب شده، خداوند قدرتمندتر و ثروتمندتر از او مانند قارون را هلاك كرده است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اگر عُجب به خاطر علم باشد و انسان خيال كند كه با فراگيري چند اصطلاح از ديگران برتر است بداند اگر خداوند اراده كند با يك مريضی و يا ضربه ممكن است همه چيز را فراموش كند و اگر عُجب به خاطر نسبت های خانوادگی است آگاه باشد که در روز قيامت نسبت ها از بين می روند و اگر عُجب به دليل قيافه و ظاهر است به اين مطلب توجه كند كه در حقيقت عالم، داشتن سيرت زيبا ارزشمند است.

حجت الاسلام یاوری با بیان اینکه بالاترین سعادت برای انسان کسب رضایت و خوشنودی خداوند متعال است افزود : رستگاری و فلاح از آن كسانی است كه اعمالشان صحيح باشد و این اعمال را برای کسب رضای خدا انجام دهند.

ارسال نظرات