خبرهای داغ:
نمایشگاه شبه مدینه‌النبی همراه با آیین سوگواری و عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه میزبان عزاداران فاطمی تا ۱۳ اسفندماه در نوش آباد شهر آیین‌های عاشورایی است.
کد خبر: ۸۸۲۸۲۴۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران وبیدگل نمایشگاه شبه مدینه‌النبی در شهر نوش آباد همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه(س) در شامگاه جمعه ۲۲ بهمن در قالب آیین چاووش عزا و حرکت هیات ابالفضلی با پرچم‌های مشکی و نوای عزا در محلات شهر تا حسینیه هیات قاسمی گشایش یافت.

این نمایشگاه با همکاری جوانان هیات حسینی در چیدمان غرفه‌ها و استفاده از نمونک‌های وقایع غصب حق امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در ۱۲ غرفه از غدیر تا قبرستان بقیع به نمایش گذاشته‌شده‌است.

وقایع و مصائب جانسوز تاریخ اسلام زمان حضرت فاطمه(س) یگانه دخت نبی اسلام همراه با روایت صوتی در غرفه‌های تدفین پیغمبر اکرم، شورای سقیفه بنی ساعده، آتش‌زدن در خانه حضرت زهرا(س)، دست‌بستن حضرت علی(ع) جهت بیعت گرفتن با خلیفه، سیلی خوردن حضرت صدیقه طاهره در کوچه‌های بنی‌هاشمی، وداع فرزندان آن حضرت پس از شهادت، مجلس ختم حضرت فاطمه(س) و شبه قبرستان بقیع بسیار جذاب و تاثیرگذار بازسازی شده‌است.

آشنایی نسل جوان با حقایق تاریخ اسلام و شناسایی مظلومیت و حقانیت دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت در برابر غاصبان حق ولایت، معرفی ظلم و ستم دشمنان اسلام به یگانه بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) و ذریه پاک و مطهرش از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

تعداد ۵۰ نفر از جوانان و نوجوانان ولایتمدار و عاشق اهل بیت(ع) هیات ابالفضلی نوش آباد در مدت دو ماه این نمایشگاه را با هزینه‌‍‌های مردمی، خیرین و بانیان نیکوکار در پذیرایی و توزیع نذورات آماده‌سازی‌کردند.

نمایشگاه شبه مدینهالنبی در وسعت یک هزار متر مربع جنب گلزار شهدای نوش آباد واقع در آستان مقدس امامزاده محمد(ع) برای چهاردهمین سال متوالی هر روز از ساعت ۱۴ عصر تا ۱۲ شب همراه با مراسم سخنرانی کارشناسان مذهبی و مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت پذیرای بازدید علاقه‌مندان و عزاداران فاطمی است.

جلسات متعدد سوگواری و عزاداری هیات‌ها و مجموعه‌های مذهبی نوش آباد با عنوان «مجلس روضه مادر» هر شب از ساعت ۲۰ در قالب روضه‌خوانی و سینه‌زنی در حسینیه نمایشگاه برای برادران و عصرها برای بانوان در ایام و لیالی فاطمیه برگزار می‌شود.

حجت اسلام خوش‌بیان از شهر مقدس مشهد، شیخ سعید مزروع از شهر مقدس قم، سید محمد خادمی و حجت‌الاسلام جویبار از سخنرانان این مراسم با مدیحه‌سرایی کربلایی سیدعلی ساداتی، سید عباس فاطمی‌نسب، کربلایی محمد مسلمی‌زاده، کربلایی محسن توکلیان، محمدی و مجتبی خبازی هستند که به مدت ۲۱ شب تا ۱۳ اسفند به اقامه مراسم سوگوارای و عزاداری در مجموعه فرهنگی مذهبی شبه مدینه النبی می پردازند.

مجمع‌های مذهبی یازهرا(س)، یاحسین(ع)، آل‌الله، یارقیه(س)، دلسوختگان و مجمع یامهدی(عج) شهر نوش‌آباد نیز در این مدت هر کدام جداگانه آیین عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را علاوه بر حضور سخنرانان و کارشناسان میهمان و غیربومی در نمایشگاه شبه‌مدینه‌النبی این شهر دارند.

مراسم سوگواری روز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز با اقامه عزا توسط تمامی هیات‌های مذهبی شهر نوش آباد در قالب یک هیات واحد با نام فاطمیون در روز پنجشنبه ۱۲ اسفند و مراسم شام غریبان شهادت در قالب تشییع جنازه نمادین حضرت زهرا(س) توسط هیات محترم حضرت قاسم ابن الحسن(ع) نوش آباد شام شهادت در این مجموعه برگزار می‌شود.

شهر نوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزار ساله با جمعیت ۱۲ هزارنفری در سه کیلومتری آران و بیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و مناسبت های ایام ولادت و شهادت ائمه و اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) است.

آیین های سنتی مذهبی کتل، تعزیه خوانی، خیمه سوزی، سقایی و چاووش خوانی، کشته برداری(شبیه کشته امام حسین(ع) و ابالفضل(ع) ) و باز آفرینی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا(س) در مدینه النبی در ایام فاطمیه از جمله این مراسم است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها