بر اساس برخی اخبار، دفتر "مایل فلین" یک هفته قبل از برکناری از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در حال بررسی طرحی برای عادی سازی روابط روسیه و اوکراین و متعاقب آن لغو تحریم‌ها علیه مسکو بود.
کد خبر: ۸۸۲۸۳۶۲
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
فلین قبل از برکناری درصدد لغو تحریم‌ها علیه روسیه بودبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا خبر داده است که دفتر "مایکل فلین" در اوایل ماه فوریه که در آن زمان هنوز مشاور امنیت ملی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بود، پیشنهاداتی در رابطه با عادی سازی روابط بین اوکراین و روسیه و در نتیجه آن، لغو تحریمها علیه مسکو را تحویل گرفته بود.    

بر اساس این اطلاعات، این پیشنهادات یک هفته قبل از برکناری فلین به دفتر فلین فرستاده شده بود. طرح حل و فصل مشکلات در روابط روسیه و اوکراین از سوی "مایکل کوئن" مشاور حقوقی ترامپ و "فلیکس ستر" شریک تجاری ترامپ به دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ارسال شده بود و "آندری آرتیمنکو" نماینده پارلمان اوکراین نیز تهیه کننده اصلی این طرح بود.

این نماینده اوکراینی معتقد است که ترامپ توانایی آن را دارد تا از طرح صلح در اوکراین حمایت کند. در میان مفاد این طرح: خروج نیروهای نظامی روسیه از مناطق شرقی اوکراین، برگزاری همه پرسی در اوکراین در مورد احتمال واگذاری شبه جزیره کریمه به روسیه بر اساس اجاره آن از 50 الی 100 سال، مطرح شده است.

البته مشخص نیست که کاخ سفید تا چه اندازه این پیشنهادات را جدی گرفته است. در عین حال پیشنهادات آرتیمنکو خشم مقامات اوکراینی را برانگیخته است: "والری چالی" سفیر اوکراین در واشنگتن در این رابطه گفت: آرتیمنکو حق ندارد هیچ نوع طرحی را برای حل و فصل اوضاع شرق کشور، بدون موافقت مقامات دولتی به کشورهای دیگر، از جمله دولت ایالات متحده، ارائه دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، آرتیمنکو معتقد است که او دلایلی در اختیار دارد که ثابت می کند "پترو پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین درگیر فساد مالی گسترده‌ای است و این مسئله می‌تواند حتی منجر به برکناری وی گردد. 

این نماینده پارلمان اوکراین همچنین مدعی شده است که پیشنهادات وی از سوی مشاورین بلندپایه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

مایکل فلین در تاریخ 14 فوریه بعد از جنجال سیاسی پیرامون گفتگوهای وی با "سرگئی کیسلیاک" سفیر روسیه در آمریکا، مجبور به برکناری از سمت خویش شد.


 
 
ارسال نظرات