لزوم حمایت مالی و کاری از نخبگان/ مهاجرت نخبگان لرستانی دلیل خلأ زیرساخت‌های توسعه استان

نخبگانی که فضا را برای ادامه فعالیت‌های خود مناسب نمی‌بینند و به‌ناچار با مهاجرت به خارج از کشور و در حالت خوش‌بینانه با مهاجرت به سایر استان‌ها، خلأ زیرساخت‌های پیشرفت و توسعه لرستان را دوچندان می‌کنند
کد خبر: ۸۸۲۸۴۰۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

لرستان به‌عنوان یکی از زرخیزترین استان‌های کشور و با پتانسیل بالا قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را دارا است.

قابلیت‌های لرستان در بخش نیروی انسانی

از سوی دیگر استان لرستان به دلیل جوانی جمعیت، دارای ظرفیت بالای نیروی انسانی جوان، آموزش‌دیده و در حال آموزش است که آمار بالایی از این قشر تحت پوشش خدمات آموزشی قرار دارد و دانشگاه‌های موجود در استان با رشته‌های تحصیلی متنوع و درحال‌توسعه نیز در کنار آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در حال ارائه خدمات آموزش عالی هستند.

نیروهای ماهر و کارآزموده، مخترعان، مبتکران، نخبگانی زیادی در لرستان با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، اوضاع عمومي براي نخبگان به‌ویژه درزمینهٔ وضعيت کار تحقيقي، امکانات و چالش‌های دانشگاهي مشكلاتی را براي اين بخش فرهيخته كشور در كنار آحاد مردم ايجاد كرده است.

اگرچه برخي از مشکلات اين قشر به خود آنان برمی‌گردد و در برخي از موارد نيز به‌واسطه کم‌لطفی  و يا کم‌توجهی ترجيح می‌دهند به كنج خلوت خويش فروروند اما این قشر نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان هستند.

درواقع استان لرستان علیرغم تربیت بسیاری از نخبه‌های مؤثر و توانمند رشد و پیشرفت متعادلی هماهنگ با این ظرفیت‌ها نداشته است.

مهاجرت اجباری به خارج از استان/ مهاجرت نخبگان دلیل خلأ زیرساخت‌های مناسب برای توسعه لرستان است

نخبگانی که فضا را برای ادامه فعالیت‌های خود مناسب نمی‌بینند و به‌ناچار با مهاجرت به خارج از کشور و در حالت خوش‌بینانه با مهاجرت به سایر استان‌ها، خلأ زیرساخت‌های پیشرفت و توسعه لرستان را دوچندان می‌کنند.

لرستان در سال‌های گذشته به دلیل مسائل و مشکلات متعدد شاهد مهاجرت نخبگان، اندیشمندان و بسیاری از افراد تأثیرگذار خود به استان‌های بزرگ‌تر و شهرهای توسعه‌یافته بوده که این مهم سبب کندی روند ترقی استان شده است.

به‌کارگیری ایده‌ها و توانایی‌های نخبگان در تمامی زمینه‌ها متضمن رشد و توسعه در جوامع بوده به‌نحوی‌که امروز مشاهده می‌شود در بسیاری از کشورها و استان‌های پیشرفته جایگاه نخبگان و افراد توانمند شاخص و موردتوجه است.

می‌توان گفت در جوامعی که از پیشرفت و توسعه درزمینهٔ های مختلف محروم مانده‌اند توجه به نخبگان به‌عنوان یک اصل مورد تأکید نبوده و استفاده از توانمندی‌های این افراد، حلقه مفقوده درروند آبادانی و پیشرفت است.

بیکاری و عدم اشتغال مهم‌ترین مشکل و معضل نخبگان لرستان

بیکاری و عدم اشتغال از مشکلات دیرینه این استان است که دامن‌گیر همه جوانان شده و جامعه نخبه و مخترع نیز از این مشکل بی‌بهره نمانده و باوجود استعداد خود از داشتن شغل مناسب بی‌بهره هستند.

درحالی‌که انتظار می‌رود نخبگان حداقل درزمینهٔ اشتغال با بقیه فرق کوچکی داشته باشند یا موردتوجه قرار گیرند یا حداقل درزمینهٔ پروژه‌های استانی به این قشر به‌صورت ویژه در راستای تخصص آن‌ها توجه شود.

لرستان در همه زمینه‌ها نسبت به استان‌های توسعه‌یافته کشور هیچ کمی و کاستی ندارد و در این راستا باید از منابع، نخبگان و ظرفیت‌های موجود استفاده مناسب و بهینه را داشته باشیم.

به‌ کار نگرفتن نخبگان به‌عنوان مدير، مشاور و بی‌اثر بودن نقش آنان در تصمیم‌گیری‌هاي مهم هم از دیگر عوامل خروج است. بسياري معتقدند به‌جای استفاده از افرادي كه قادر هستند لرستان را بن‌بست و ركورد اقتصادي و نيز بحران بيكاري خارج كنند و بين نخبگان همين استان حضور دارند اما معمولاً چشم‌ مسئولان آن‌ها را نمي‌بيند يا نمي‌خواهد ببيند، لذا ترجيح مي‌دهند از نيروهاي صرفاً سياسي استفاده كنند تا به‌جای واسطه خير شدن براي همه مردم از طريق انتصاب افراد نخبه و توانمند، افرادي منصب‌دار ادارات شوند كه خير آن‌ها بيشتر به مافوقشان برسد.

 

لزوم حمایت مالی و کاری از نخبگان

امیدی نسب مخترع لرستانی به عدم وجود حمایت‌های مالی از نخبگان و مخترعان لرستانی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه باوجود هزینه‌های بالای تحقیقاتی که نخبگان لرستانی متحمل می‌شود هیچ‌گونه حمایت مالی از این افراد در لرستان نمی‌شود.

پایین بودن سطح درآمد استادان و نخبگان، نارسایی‌های مالی واداری و سلیقه‌ای و سياسي عمل كردن مدیران استان ازجمله دلایل مهاجرت نخبگان از استان است.

كمبود امكانات تخصصی، علمی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی هم می‌تواند از دیگر عوامل باشد. نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و فراهم نبودن امکانات برای فعالیت از دیگر علل مهاجرت نخبگان لرستانی است.

شهاب رشنویی نیز دراین‌باره براین باور است که مشکلات کشور شامل نبود شغل و ازدواج است که هرکدام از آن‌ها به‌طور محسوسی جوانان مملکت رو دچار مشکل کرده‌اند.
وی گفت: استان ما درگذشته یکی از خاک‌ریزهای جنگ تحمیلی بوده و به خاطر نبود امنیت جغرافیایی در آن زمان سرمایه‌گذاران و مسئولین وقت حاضر به سرمایه‌گذاری در لرستان نبوده‌اند و اکنون نیز نبود شغل یکی از چالش‌های اساسی است که هنوز آمار دقیقی و مشخصی از آن وجود ندارد.


انتهای خبر/


ارسال نظرات