امام جمعه میانه:

احترام به والدین بهترین معروف است

امام جمعه میانه در کارگاه آموزشی طلایه داران و یادآوران معروف گفت: انسان باید یار والدین باشد نه عاق والدین. احترام به پدر و مادر، چه در زمان حیات و چه پس از مرگ آن ها، بهترین معروف هاست و بالعکس، بدترین منکرات نیز احترام نگذاشتن به آن هاست.
کد خبر: ۸۸۲۸۴۲۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام عبدالله محمدیبا تاکید مجدد بر احسان و نیکی به پدر و مادر، افزود: ما مسئولان باید از اعمالمان مراقبت و محافظت کنیم و الگوی مناسبی برای دیگران باشیم.

ویتصریح کرد: همه باید برای بزرگترین منکرات فریاد بزنیم تا جلوی آن ها گرفته شود و برای رفع تشدید آن برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام محمدی بزرگترین معروف ها را کمک به والدین، همسایگان و نزدیکان عنوان و بیان کرد: منظور از امر به معروف و نهی از منکر کمک مالی نیست بلکه کمک های فکری، علمی و نشان دادن راه های درست است.

وی اظهارداشت: خدمت به هم نوع خود، از اصلی ترین معروف هاست و بزرگترین منکرات نیز چشم پوشی از آن است و فرهنگ سازی آشنایی با منکرات بزرگ بهترین راهکاری است که ما می توانیم در این زمینه انجام دهیم.

حجت الاسلام محمدی شناختن منکرات و معروف ها، برخورد مناسب با زبان خوش و گشاده رویی و اقدام به عمل را از مسئولان و آمران به معروف و ناهیان از منکر خواستار شد.

بازپرس دادگستری میانه در ادامه این کارگاه گفت: زندگی کردن هر انسان در یک محیطی اجتماعی امکان پذیر است و علت آن هم، گسترده بودن دایره احتیاجات انسان است که خودش هیچ وقت نمی تواند همه نیازهایش را فراهم کند.

محمود محمودیان، ضرورت زندگی انسان ها را در تعامل داشتن آن ها و با هم زیستن شان در قالب یک چارچوب تحت عنوان قانون و مسئولیت پذیری آن ها نسبت به جامعه عنوان کرد و افزود: نخستین شرط از امر به معروف و نهی از منکر، واجبات آن و عمل به موضوع است. یعنی علم داشتن به موضوعی که حرام یا واجبی ترک شده است.

 

وی با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بیان کرد: در این قانون، معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین مورد امر قرار گرفته و یا منع شده است.

محمودیان ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر در این قانون ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است.

بازپرس دادگستری میانه تاکید کرد: هیچ شخص یا گروهی حق ندارند به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا و … مبادرت کنند و شخص مرتکب شونده طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات شده و عمل وی، جرم به شمار می رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تجسس در زندگی افراد، گناه و جرم است خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، ناظر بر رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص است و مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نخواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میانه نیز در ادامه، هفتمین و هشتمین رکن از فروع دین را امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، چهار دلیل به عنوان وسیله استنباط وجود دارد. قرآن کلام الهی است. شاید در فهم آن دچار برداشت های مختلفی باشیم ولی در سندیت قرآن هیچ شکی نیست.

 

حجت الاسلام علی اصغر سعیدی عقل را از جمله ابزار استنباط احکام فروع فقهی و امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: فلسفه بعثت، وظایف، ویژگی ها و شأن پیامبران، امر به معروف و نهی از منکر بوده است. حتی قیام اباعبدالله الحسین(ع) نیز به این موضوع ربط دارد و تا لحظه شهادتش امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکرد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ آیه در قرآن کریم در باب امر به معروف و نهی از منکر آمده و نازل شده است و بزرگترین مصداق معروف برای هر فرد در هر خانواده ای نماز است و در قرآن کریم نیز، نماز را وسیله ای برای از بین بردن منکرات قرار داده و معرفی کرده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میانه تاکید کرد: آن زمانی خداوند متعال از بندگان خود راضی و خشنود خواهد بود که امر به معروف و نهی از منکر کرده و به دستورات الهی عمل کنند. مؤمن باید به این امر مبادرت ورزد، چون این موضوع حدود الهی است.

سعیدی با بیان اینکه خداوند امر به معروف و نهی از منکر را جهت اصلاح توده مردم قرارداده است بیان کرد: این اصلاح اتفاق نخواهد افتاد مگر معروف و منکر باشد. اگر این در زمین بماند، کل احکام تعطیل خواهد شد و اگر اینها ترک شوند، شرارت جایش را خواهد گرفت.

کارگاه آموزشی طرح طلایه داران و یادآوران معروف به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر میانه با همکاری سپاه و دانشگاه های پیام نور، عین القضات، آزاد اسلامی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش این شهرستان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار