مشاور رسانه ای فرمانده کل سپاه:

عملیات روانی دشمن با مدیریت بر افکار عمومی هوشمندانه در حال پیشروی است

مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر سه عنصر آگاهی، احساسات و ایمان مدیریت شود، افکار عمومی مدیریت شده است، گفت: دشمن در عملیات روانی خود این سه رکن را در افکار عمومی هدف می‌گیرد و بر این اساس درصدد است تا ادراک و فهم جامعه را مدیریت (Perception Management) کند.
کد خبر: ۸۸۲۸۶۴۱
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  «واقعیت‌های مصنوعی» (Artifact) را عنصر دوم در عملیات روانی معرفی کرد و گفت: به‌عقیده کارشناسان عملیات روانی، هرچند واقعیت‌ها اهمیت دارند، اما «تصویر»ی که از آن واقعیت به مخاطب ارائه می‌شود مهمتر از اصل واقعیت است.

وی یاد آور شد: به‌عنوان مثال این ایده‌ای که در غرب علیه مسلمانان ساخته شده و تروریسم را مساوی اسلام‌گرایی معرفی کرده‌اند نمونه‌ای از این واقعیت‌های تصنعی است. به‌عنوان مثال دیگر،‌در موضوع امنیت، همواره گفته می‌شود که احساس امنیت بسیار مهمتر از خود امنیت است. آمار سرقت خودرو در انگلیس بسیار بالاست، با این حال چنین احساس ناامنی میان مردم این کشور دیده نمی‌شود. در فرانسه نیز در یک شب 2 تا 4 هزار ماشین به آتش کشیده شد، اما رسانه‌ها به‌نوعی فضای داخلی را مدیریت کردند که احساس ناامنی جدی به مردم این کشور دست نداد و فردای آن روز اوضاع به‌صورت طبیعی احساس می‌شد، اما اگر یک سطل آشغال در تهران آتش زده شود همین رسانه‌های غربی به‌نوعی آن را بزرگنمایی و روی آن تبلیغات روانی می‌کنند که گویی کل کشور در آتش می‌سوزد و از این طریق تلاش می‌کنند احساس ناامنی را در افکار عمومی ایجاد نموده نهادینه سازند.

حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل رسانه‌ای در همایش مدیران استانی خبرگزاری تسنیم که در مشهد مقدس برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه یکی از  نقاط ضعف امروز در رسانه‌های انقلاب، نداشتن علم و احاطه کافی به تکنیک‌ها و تاکتیک‌های عملیات روانی دشمن است، به بررسی برخی از این تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها پرداخت.

وی با اشاره به متفاوت بودن تکنیک‌های رسانه‌ای با روش‌های عملیات روانی و با تأکید بر اینکه عدم آشنایی کافی با عملیات روانی منجر به بازی کردن ناآگاهانه در پازل دشمن می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیات روانی به‌کارگیری از پیش طراحی شده تبلیغات، رسانه و انواع شیوه‌ها و فنون نفوذ روانی برای تأثیرگذاری در عقاید، احساسات، روحیه، انگیزه‌ها، تمایلات و رفتارهای مخاطب هدف و ترغیب آنان به انجام کنش‌های معین در راستای مقاصد و اهداف دشمن است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر سه عنصر آگاهی، احساسات و ایمان مدیریت شود، افکار عمومی مدیریت شده است، گفت: دشمن در عملیات روانی خود این سه رکن را در افکار عمومی هدف می‌گیرد و بر این اساس درصدد است تا ادراک و فهم جامعه را مدیریت (Perception Management) کند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه شکل‌دهی و دست‌کاری در 5 عنصر، القائات لازم را در عملیات روانی سامان‌دهی می‌کند، نخستین آنها را مفروضات و پیش‌فرض‌ها (Presumption) عنوان کرد و گفت که به‌عنوان نمونه، حکم کردن پیش‌فرض‌هایی مانند «رشد اقتصادی فقط از طریق ارتباط با کشورهای قدرتمند،‌ خاصه آمریکا، امکان پذیر است» و یا «بدون همراهی با غرب نمی‌توان به پیشرفت رسید» جزو پیش‌فرض‌هایی هستند که به‌ویژه طی دهه اخیر سعی شده است از طریق رسانه به مخاطب ایرانی دیکته شود.

مقدم‌فر تلاش دشمن و همکاران داخلی‌اش برای شکل‌دهی به دوقطبی جنگ ــ صلح را مثالی دیگر برای ساختن واقعیت‌های مصنوعی عنوان کرد و گفت: گروهی در داخل پس از آنکه متوجه شده‌اند نمی‌توانند از نخ برجام برای خود کلاه انتخاباتی ببافند، در پی آنند که با تکیه به اظهارات توخالی ترامپ، دوقطبی جنگ ــ صلح بسازند و بگویند اگر فردی در انتخابات پیروز شود که باب میل آمریکایی‌ها نباشد، قطعاً جنگ درخواهد گرفت؛ حال آنکه اساساً امروز دشمن توان و استعدادی برای حمله به ایران ندارد و این لاف‌گویی‌ها هدفی جز عملیات روانی روی مردم ایران ندارد.

وی واقعیت‌ها (Facts) را رکن سوم در عملیات روانی توصیف کرد و گفت که گزینش میان واقعیت‌ها و جابه‌جایی آنها از شگردهایی است که در عملیات روانی استفاده می‌شود.

این مدرس دانشگاه هنجارها (Norms) را چهارمین و ارزشها (Values) را پنجمین رکن در عملیات روانی عنوان کرد و گفت: جابه‌جایی در معیارهای شکل‌گرفته در  جامعه (هنجارها) و همچنین دستکاری در مقدسات و آنچه مردم حسن یا قبح می‌پندارند، موجب تغییر ماهیت در جوامع شده و آنها را بنیاناً دگرگون می‌کند.

مقدم‌فر با بیان اینکه دشمن در عملیات روانی در هر 4 بعد عقلانی، اخلاقی، اعتقادی و عاطفی انتظار دارد که به‌ترتیب روی محاسبات، رفتار، باورها و ارزشها و احساسات و عواطف مردم تأثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: فتنه 88 آوردگاهی بود که دشمن تمام شگردها و داشته‌های خود در عملیات روانی را برای سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت و در این میان فتنه‌گران داخلی نیز با آنها همکاری‌های ویژه‌ای کردند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با طرح این پرسش که "آیا ما نیز مجاز هستیم همانند دشمن از تکنیک‌های عملیات روانی و جابه‌جایی واقعیت‌ها استفاده کنیم؟" گفت: بر  مبنای جنبه‌های فقهی و اخلاقی مکتب نورانی اسلام، نیروهای انقلاب مجاز نیستند که روی افکار عمومی داخل و مردم خودی عملیات روانی کنند؛ اما این به‌معنای دست‌بسته بودن ما مقابل دشمن نیست، بلکه جنبش آگاهی‌بخشی و تبلیغ و آشکار کردن سناریوها و افشای توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان مهمترین کاری است که باید در راستای مقابله با جنگ روانی دشمن و آماده‌سازی و مصون‌سازی افکار عمومی و جامعه اسلامی انجام دهیم.

مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با اشاره به موضوعات و نمونه‌هایی مثل مبحث نفوذ و با تأکید بر اینکه اولین راهکار برای مقابله با نفوذ، افشای خط نفوذ و نفوذی است، گفت: رسانه‌های انقلاب باید عملیات روانی دشمن را و تکنیک‌های آن را اولاً به‌خوبی بشناسند و ثانیاً پروژه‌های دشمن را به‌سرعت در افکار عمومی فاش و رسوا کنند.

مقدم‌فر در بخش دیگری از این جلسه و در پاسخ به پرسش حاضرین درباره عملکرد صداوسیما در جریان ارتحال آیت‌الله هاشمی گفت: عملکرد صداوسیما در پوشش ویژه و گسترده اخبار مربوط به ارتحال ایشان و تریبون دادن به افراد از سلایق مختلف ابتکار عمل را از رسانه‌های دشمن گرفت و از این نظر حرکت خوبی بود، با این حال برخی اغراق‌ها و عبارات نامربوط میان قول‌های افراد مدعو و مصاحبه‌شونده دیده می‌شد که هم نادرست بود و هم موجبات ظلم به جبهه انقلاب را فراهم می‌کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها