گزارش بسیج از همایش بزرگان و معتمدین جامعه عشایری کشور/3:

نمایندگان عشایر: عشایر با خودکفایی اقتصادی گوش به فرامین رهبری هستند

عمار لو در مورد برخی از مشکلات جامعه عشایری بیان کرد: امروز که بنیاد مسکن در همه جای کشور اقدام به ساخت آسمان خراش می کند آیا نمی تواند در کنار چادر عشایر یک مسجد و یا سرویس بهداشتی بسازد؟!
کد خبر: ۸۸۲۸۸۹۲
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، شهبازی نماینده ایلات غرب کشور در همایش هم اندیشی سران و بزرگان و معتمدین جامعه عشایری کشور که صبح امروز در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد با توجه به رشادت های جامعه عشایری گفت: جان فشانی، از خودگذشتگی و مرزبانی مردم عشایر بر کسی پوشیده نیست و شاهد این مدعا حضور عشایر غیور کشور در 8 سال جنگ تحمیلی است. در همان زمان به فرمان امام خمینی (ره) بسیج عشایری در کنار نیروهای مسلح هممچون سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در مقابل نیروهای بعثی ایستادگی کرد.

وی ادامه داد :عشایر پس از جنگ تحمیلی در خود کفایی کشور نقش بسزای داشته و گوش به فرمان رهبر انقلاب امام خامنه ای هستند.
 

* از دولت تضمین می خواهیم تا عشایر را تاز دست دلالان خلاص کند
در ادامه این همایش عمارلو نماینده ایلات عشایری خراسان شمالی ضمن انتقاد از مسئولین برای رفع مشکلات جامعه عشایری گفت: علی رغم وجود اساسنامه و قانون مسئولین محترم به جامعه عشایری کم لطفی می کنند. سوال من این است آیا بچه های عشایر جاده آسفالته، برق و یا آب سالم نمی خواهند.

وی در این رابطه افزود: باید مسئولین تصمیم گیرنده از بدنه جامعه عشایری انتخاب شوند. 
 
عمار لو در مورد برخی از مشکلات جامعه عشایری بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه عشایری نبود تضمین برای مشکلاتشان است. عشایر برای گوشت دام های خود تضمین می خواهند همانطور که کشاورز برای برداشت محصولات خود تضمین می خواهد. ما از دولت تضمین می خواهیم تا عشایر را تاز دست دلالان خلاص کند.

وی افزود: امروز که بنیاد مسکن در همه جای کشور اقدام به ساخت آسمان خراش می کند آیا نمی تواند در کنار چادر عشایر یک مسجد و یا سرویس بهداشتی بسازد؟! 

نماینده ایلات عشایری خراسان شمالی اظهار داشت:رییس جمهور در 22 بهمن امسال چندین طرح را کلنگ زدند اما سوال من اینجاست که چند طرح عشایری احداث کردند و در این کشور فقط رهبر عزیزمان دلسورز عشایر است. در بین وزارت خانه ها شاید تنها وزارت آموزش و پرورش باشد که در محل زندگی عشایر مدارس تاسیس کرده اما سایر وزارت خانه ها ما را بیگانه می داند.

وی افزود: شما مسئولین مدیون عشایر هستید ما چگونه جواب فرزندان خود را بدهیم این درد بزرگی است که در این دوره فرزندان عشایر رنگ تلوزیون را ندیده اند. امروزه عشایر خراسان شمالی بیش از 900 راس دام در اختیار دارند که می توان سالانه 7500 تن گوشت تولید کرد اما متاسفانه به علت عدم تضمین خرید طی چند ماه گذشته عشایر پشم های دام های خود را به رودخانه ریختند.

عمار لو ادامه داد: اگر دولت محصولات عشایر را می خرید و تحویل کارخانه جات می داد این محصولات تلف نمی شدند. وقتی بازار صادرات دام زنده داغ می شود همه چیز خوب است در عوض زمانی که جلو صادرات دام زنده گرفته می شود دلالان پوست عشایر را می کنند . یک دامدار از دولت تقاضای وام کلان ندارد اما وقتی برای وام 5 میلیون تومان اقدام می کند سند می خواهند! مگر عشایر سند دارند؟! که به ازای آن وام بگیرند. 

نماینده ایلات عشایری خراسان شمالی در ادامه این موضوع گفت: شاید زندگی عشایر به اندازه یخچال یک خانواده شهری ارزش نداشته باشد اما وقتی آنها درخواست وام می کنند این وام را برای خرید دام و کمک به اقتصاد کشور مصرف می کنند. عشایر نه برق، نه آب تصفیه شده می خواهند بلکه با اندک وامی می توانند بهترین محصولات ارگانیک را تحویل کشور دهند. مسئولین ادارات عشایر اگر طرحی ندارند ما خودمان می توانیم برای بهبود وضعیت عشایر طرح بدهیم.


* از مسئولین کشور انتظار می رود تا مشکلات عشایر را بر آورده کنند
در پایان این بخش نیز نادری نماینده گچساران و از ایلات عشایری کهگیلویه و بویر احمد، گفت: عشایر در طول تاریخ جانانه در مقابل دژخیمان و دشمنان ایستادگی کردند و باید سرنوشت آمریکا و اسرائیل را به دست عشایر دهند تا نابود شوند. 

وی ادامه داد: عشایر در طول 8 سال دفاع مقدس پیشگام بودند و با این سابقه درخشان از مسئولین کشور انتظار می رود تا مشکلات عشایر را بر آورده کنند.

نادری در رابطه با این مشکلات اظهار داشت: بحران خشکسالی ، عدم توانی خرید علوفه، خسارت مالی و جانی، تولید گوشت دام با هزینه های بالا و زحمت فراوان، نبود امنیت شغلی، نبود درمانگاه سیار، عدم تامین آب و برق، نبود زیرساخت های مناسب و امکانات کافی و تلف شدن عشایر، گرانی دارو، سخت گیری محیط زیست در مواجه با عشایر از جمله مشکلات آنها است.

نماینده گچساران از ایلات عشایری کهگیلویه و بویر احمد در پایان گفت: زندگی عشایر مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است زیرا با کمترین هزینه برای دولت بیشترین محصولات دامی را تولید می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار