خبرهای داغ:
فرهنگ غنی اسلامی ایران باعث شده که جهانی سازی در حوزه زن و خانواده مانند تیغ دولبه عمل کند که پذیرفتن بی قید و شرط آن با توجه به مبانی غربی، با اصول انقلابی کشور همراستا نیست اما از طرف دیگر فرصت ارائه و شناساندن «الگوی سوم زن» به جهان را ایجاد می کند.
کد خبر: ۸۸۲۸۹۶۶
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

به گزارش  سرویس  «بسیج زنان کشور»خبرگزاری بسیج  زهرا باقری؛ یکی از اهداف بسیار مهم انقلاب اسلامی که سال های سال در شعارهای آزادی خواهانه مردم جای داشت، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود، شعاری که در درون خود پیام استقلال و آزادی را بدون تقلید از شرق و غرب هدف قرار داده بود.

نحوه سلوک، نوع برخوردها و توصیه های رهبران جامعه اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تاکید غیرمستقیمی بر همین موضوع داشت، به عبارت دیگر تغییر نوع نگاه به زندگی و گسترش اسلام خواهی در جامعه ایرانی و در مراتب بالاتر جامعه جهانی از اهداف بسیار مهم کشور ایران محسوب می شود.

بهره مندی از گفتمان مستقل و متفاوت از جهان که برپایه فرهنگ غنی اسلام از ویژگی های مهم این کشور محسوب می شود اما از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی، استقلال فرهنگی با موضوع جهانی شدن همواره در چالش بوده و همچنان نیز این چالش ادامه دارد.

در تعاریف جهانی شدن در علم روابط بین الملل آمده است که فرایندی برای یکپارچه کردن مردم در جهان است به نحوی که هیچ حادثه و رخدادی در هیچ نقطه ای از سیاره زمین نمی‌تواند محلی و کم‌اهمیت تلقی شود، اما حقیقت چیز دیگری است و جهانی شدن در معنای واقعی آن پیروی از دستورالعمل ها و الگوهای کشورهای پیشرفته است، به نحوی که کشورهای در حال پیشرفت بدون در نظر گرفتن شرایط بومی و موقعیت های فرهنگی و اجتماعی خود با پیروی از دستورات تجویز شده ی کشورهای پیشرفته، مردم خود را هر روز از هویت خود دورتر سازند. زیرا دور شدن از هویت ملی لازمه ی جهانی شدن است و شاید بر همین اساس اندیشمندان معتقدند که جهانی شدن در صورت انسجام می‌تواند سبب گسترش پیوندها و ارتباطات متقابل فراتر از حد دولت‌ها شود و اهمیت محلات و قومیت‌گرایی به حداقل برساند!

اگر قرار باشد در این جهانی شدن هویت ایرانی اسلامی مردم تحت تاثیر قرار گیرد و فرهنگ و تمدن غربی الگوی مسلمانان ایرانی شود، جهانی شدن با عقل منطقی مردم انقلابی که برای اسلامی کردن کشور خود خون های زیادی را تقدیم کرده اند و سختی های فراوانی را به جان خریده اند با قید و شرط مورد پذیرش است، آن هم به شرطی که جهانی شدن ابزار انتقال الگوی اسلامی ایرانی باشد.

جهانی شدن فرصت طلایی برای ایران

همانطور که جهانی شدن در همه حوزه ها مطرح است، یکی از چالش برانگیزترین موارد جهانی شدن، در حوزه زنان و خانواده است.

به طور قطع یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان است که این فرصت را فراهم کرد تا زنان در کنار مردان و به تعبیر امام خمینی(ره) جلوتر از مردان، در مقابله با کفر و پس از آن در مقابل تجاوزهای کشور عراق هم در پشت جبهه و هم در برخی موارد در رویارویی با دشمن جانانه ایسادند و با پوشش اسلامی خود نشان دادند که حجاب محدودیت نیست و نگاه اسلامی به زن بسیار فراتر و متعالی تر از نگاه های دیگر ادیان به زن است.

با گذشت بیش از یک ربع از پیروزی انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی به کنگره 7هزار زن شهید، این الگو را به عنوان الگوی برتر که قابل استفاده در کل جهان است معرفی کردند و پیش بینی نمودند که در آینده زنان آزاده به این الگو رجوع خواهند کرد.

با این محتوای غنی اسلامی و پشتوانه تاریخی از حضور موفق زنان در عرصه های مختلف، جهانی شدن با هدف کمرنگ شدن ارزش های انقلاب اسلامی کاملا مردود است اما در اقدامات اخیر متولیان حوزه زن و خانواده در کشور جلسات و تفاهم نامه هایی با کشورهای غیرمسلمانان صورت گرفته است.

چندی قبل ایران تفاهم نامه ای در حوزه زن و خانواده با کشور فمنیستی سوئد که خانواده در آن رو به اضمحلال است، گذاشته شده و هفته‌ی گذشته نیز خبر برگزاری دومین همایش زنان ایران و ژاپن با عنوان «زنان، آموزش و تقویت اجتماعی» با حضور «آکی آبه» همسر نخست‌وزیر ژاپن برگزار شد که اولین همایش آن نیز با عنوان «زنان، صلح و توسعه‌ی پایدار» اردیبهشت امسال در وزارت امور خارجه ایران برگزار شده بود.

مقامات ایرانی شرکت کننده در این همایش عنوان کرده اند که برنامه های این چنینی به منظور جهانی سازی، فرصت‌هایی طلایی را برای همه‌ی جهان به وجود آورده و ظرفیت‌های تازه‌ای را به‌وسیله‌ی پیشرفت‌های تکنولوژیک و ارتباطی ایجاد کرده اند، زمینه‌های بیشتری را برای مشارکت زنان در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم آورده است.

با توجه به تفاوت‌های عمیق فرهنگی میان ایران و ژاپن و همچنین فرهنگ غیرتوحیدی حاکم بر این کشور، به نظر می رسد تلاش برای استفاده از تجربیات این کشور تعارضات جدی و عمیقی را در جامعه اسلامی و توحیدی ایران بوجود آورد و امیدواریم که این ابراز نظرها با هدف معرفی الگوی سوم به جهانیان باشد نه الگوگیری از کشورهای غیراسلامی برای ملت شهیدپرور ایران و برای زنان ایرانی!

انتهای پیام/ل

منبع :بسیج جامعه زنان کشور
ارسال نظرات