خبرهای داغ:
دام‌های گسترده نامرئی در آستانه انتخابات

نظرسنجی‌های‌تلفنی،بارنگ‌وبوی‌فریب

قابل توجه است که تمامی این‌گونه نظرسنجی‌های تلفنی از خارج ایران و به صورت تماس اتفاقی با داخل کشور انجام می‌شود و به همین دلیل، اغلب تمامی شهرهای کشور را نیز شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۸۲۹۰۷۸
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، از گذشته‌های دور یکی از روش‌های کسب اطلاعات که بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است، طرح سؤالاتی مشخص جهت پرسش از افراد مختلف و جامعه هدف بوده است. این امر در حال حاضر نیز دارای خاصیتی کاربردی است که می‌تواند دریچه‌های بسیاری را به روی پرسش‌گران بگشاید و اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی را نیز نصیب آنها نماید.

یکی از شایع‌ترین روش‌های این‌گونه کسب اطلاعات «نظرسنجی» است که هر از گاهی با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارد از جمله زمان انتخابات‌ها، فروش کالایی خاص و... سفارش‌دهندگان آن حاضرند برای کسب نتیجه و بازخوردها، هزینه‌های بسیار هنگفت مالی را نیز در قبال آن متحمل شوند.

حال این روش با توجه به درخواست سفارش‌دهندگانش شامل جامعه هدفی خاص می‌شود و پیرامون موضوع مطروحه اطلاعات بسیار ارزشمندی را به کارفرما ارائه می‌کند که در داخل کشور نیز با کسب مجوزهای لازم صورت می‌پذیرد.

اما گاهی اوقات این روش از مجراهای غیرقانونی صورت می‌پذیرد و در همین راستا یکی از شگردهایی که منافقین نیز از همان اوایل انقلاب از آن استفاده می‌کردند، استفاده از تماس تلفنی با ارگان‌های مهم کشوری و تخلیه تلفنی بود که متأسفانه به سبب عدم آموزش‌های لازم و ناآگاهی کارکنان نهادهای دولتی ضربه‌های بسیاری نیز بر کشور تحمیل می‌نمود. البته این تماس‌ها فقط شامل ارگان‌ها نبود و مردم عادی را نیز در بر می‌گرفت و از اطلاعات این قشر هم با توجه به هدفشان سوءاستفاده می‌نمودند، اگر چه قدر مسلم با توجه به تفاوت بین ارگان‌های دولتی و نظامی و مردم عادی نوع سؤال‌ها و نحوه مکالمات رد و بدل شده متفاوت بود.

اما آنچه که در حال حاضر می‌خواهیم به آن بپردازیم پدیده نظرسنجی‌ای است که امروزه متداول شده است. بدین شکل که تلفن منزل زنگ می‌خورد و فردی در آن سوی خط با انواع پوشش‌های گوناگون، خود را مصاحبه‌گر نظرسنجی اجتماعی، تجاری، فرهنگی و... معرفی می‌کند. وی پس از متقاعد کردن شما برای انجام مصاحبه، در ابتدا با طرح سؤالاتی بی‌ارزش و انحرافی از جمله نوع گوشی تلفن‌همراه، نوع ثابت یا اعتباری بودن خط آن، آخرین مرتبه استفاده از تلفن و فضای مجازی، فیلم مورد علاقه و... با شیبی ملایم وارد عرصه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی می‌شود و نظرات شما را حتی در مورد برجام، رییس جمهور آینده کشور، مقامات کشوری، رابطه با کشورهای خاصی که مد نظر دارند و... را نیز جویا می‌شود.

قابل توجه است که تمامی این‌گونه نظرسنجی‌های تلفنی از خارج ایران و به صورت تماس اتفاقی با داخل کشور انجام می‌شود و به همین دلیل، اغلب تمامی شهرهای کشور را نیز شامل می‌شود و اکثراً به واسطه لزوم تسلط مصاحبه‌گر به زبان فارسی، با ایجاد انگیزه مالی در بین دانشجویان ایرانی مقیم آن کشور از این افراد در این مورد بهره می‌برند و آنها نیز خواسته یا ناخواسته به واسطه مشکلاتی که در غربت با آن دست به گریبان هستند، در این دام گسترده خوش رنگ و لعاب گرفتار می‌شوند.

اما آنچه برای مقابله با این مورد ضروری به نظر می‌رسد آگاهی‌دهی به مردم جامعه پیرامون این نوع نظرسنجی‌های تلفنی است، تا در زمان برخورد با آن هوشیارانه و آگاهانه بتوانند دست فرد تماس‌گیرنده را بخوانند و در همان ابتدای کار از ادامه مکالمه صرف نظر کنند و با پایان دادن به آن او را در رسیدن به هدفش ناکام گذارند.

قدر مسلم آنچه از این نوع اعمال فریب‌کارانه آشکار می‌شود، وجود یک اراده دولتی از سوی یکی از کشورهای متخاصم با نظام جمهوری اسلامی ایران است که با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، با هدف بررسی سیاسی و اجتماعی کشور اقدام به این نوع سازمان‌دهی نموده است و به لطف خدا و هوشیاری مردم و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور مثل همیشه متحمل شکستی دیگر می‌گردد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها