رئیس انجن سکته مغزی ایران با بیان اینکه مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است گفت: هرچند دولت به دنبال مقابله با مصرف قلیان است اما در این زمینه ابتدا باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.
کد خبر: ۸۸۲۹۴۵۵
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،  بابک زمانی،متخصص مغز و اعصاب گفت در خصوص عوامل اصلی بروز سکته مغزی در ایران گفت: از جمله عوامل بروز سکته مغزی در کشور فشار خون و چربی خون بالا، تغذیه نادرست و مصرف زیاد دخانیات است و متاسفانه پدیده قلیان که اخیرا در کشور ما بسیار شایع شده است از علل بروز سکته مغزی هستند.

وی افزود: یکی از مهم ترین و مضرترین مواد برای سکته مغزی قلیان است که در کشور ما شوخی گرفته می شود و این اعتقاد خرافی که خطر قلیان از سیگار کمتر است، به افزایش مصرف آن منجر شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است، تصریح کرد: هرچند دولت به دنبال مقابله با مصرف قلیان است اما در این زمینه ابتدا باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.

زمانی در خصوص آمار سکته مغزی در کشور توضیح داد: هرچند طی سال های گذشته، میزان شیوع سکته مغزی در کشورهای پیشرفته دنیا به پنجمین علت مرگ تنزل یافته اما در کشور ما همچنان دومین علت مرگ و میر سکته مغزی است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نقص های بزرگ کشور ما در زمینه سکته مغزی، عدم ثبت آمار بیماران این حوزه بود که از یکسال گذشته در حال ثبت بیماری ها هستیم.

به گفته رئیس انجن سکته مغزی ایران طی 6 ماهه گذشته، حدود دو هزار سکته مغزی در کشور پس از مراجعه بیماران به مراکز درمانی، ثبت شده است و بیش از 300 بیمار سکته مغزی به صورت موفقیت آمیزی درمان شده اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها