معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه گفت: در توانایی هسته‌ای اگر دانشمندان ما نبودند آن‌ها هرگز پای میز مذاکره نمی‌آمدند، این مؤلفه بسیار مهم قدرت است که روزبه‌روز باید تقویت شود.
کد خبر: ۸۸۲۹۵۲۲
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سید عباس عراقچی دقایقی پیش در همایش الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه از فرصتی که به من داده شد خوشحالم، اظهار داشت: درود به شهدای انقلاب و شهدای این دانشگاه که مسؤولیتی سنگین به ما را یادآوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پیام‌هایی را که دوستانی در دست گرفته‌اند، من آن‌ها را دیده‌ام، افزود: می‌خواهیم صمیمی باهم صحبت کنیم و فعلاً از کف و سوت زدن خودداری کنید.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: چند روز پیش سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم که به رهبری امام(ره) شکل گرفت اما نکته مهم این بود که پس از نزدیک ۴ دهه، ایران روزبه‌روز قدرتمندتر شده و بر مشروعیت آن اضافه‌شده است که در آخرین راهپیمایی ۲۲ بهمن دیدید که مردم باقوت از جمهوری دفاع می‌کنند و این رمز قوت و قدرت ایران است.

*رمز حرکت انقلاب اسلامی اتکا به توانایی‌های درونی بود

عراقچی با اشاره به اینکه شعار استقلال همیشه یکی از شعارهای این نظام بود، تصریح کرد: ما می‌خواستیم به هیچ کشوری اتکا نداشته باشیم و این رمز حرکت ما بود که به توانایی‌های خوداتکا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای قدرتمند منطقه و دنیاست که یکی از قدرت‌های تأثیرگذار اصلی است که غربی‌ها هم به آن اعتراف می‌کنند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آخرین گزارش معرفی ۸ قدرت برتر جهان، ایران به‌عنوان هفتمین قدرت معرفی‌شده و هشتمین قدرت اسرائیل است.

وی افزود: در طول ۴ دهه علی‌رغم همه فشارها، تهدیدها، تحریم‌ها، دشمنی‌ها و جنگ تحمیلی ۸ ساله چه شده است که ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و هیچ مشکلی نیست که بدون ایران حل شود، این دستاورد فقط به خاطر اتکا به خداوند و بعد اتکا به قدرت خود و مردم است که تأثیر و نشانه‌های آن را در عرصه‌های مختلف می‌توانیم ببینیم.

عراقچی با بیان اینکه اولین مؤلفه این موضوع، قدرت دفاعی بومی ایران است، گفت: هیچ‌کسی به ما سلاحی نفروخته و همه سلاح‌های ما ازجمله موشک، توسط مردم همین کشور ساخته‌شده و به‌جایی رسیده که هر دشمنی را از حمله به ایران ناامید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چرا آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره آمدند، زیرا از حمله نظامی ناامید شدند، اگر می‌توانستند با حمله نظامی هسته‌ای ما را از بین ببرند، می‌دانستند که این کار شدنی نیست و ایران توانایی مقابله دارد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: توانایی سیاسی و امنیتی ما در اوج ثبات قرار دارد و همه دنیا اذعان می‌کنند امنیت ایران در هیچ کشوری وجود ندارد.

*مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم در اروپا و آمریکا آرزوست

وی تصریح کرد: ازنظر سیاسی ایران دارای نظام سیاسی مستحکمی است که مصداق آن در انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن است که بیش از ۷۳ درصد مردم در ریاست جمهوری گذشته شرکت کردند.

وی افزود: من می‌دانم که مشارکت بیشتر از ۷۰ درصدی مردم در اروپا و آمریکا آرزوست.

عراقچی خاطرنشان کرد: این مشارکت نشان‌دهنده علقه مردم است و اگر مردم نکته‌ای دارند از طریق صندوق رأی بیان می‌کنند.

وی تأکید کرد: این مشروعیت، ثبات و استمرار حضور مردمی عامل دیگری از قدرت ملی و توانایی ماست که ان‌شاءالله در سال آینده شاهد نمایش قدرت مردمی خواهیم بود، مهم نیست به چه کسی رأی دهند.

*مقاومت مردم تحریم‌های اقتصادی را بی‌اثر کرد

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: همین مردم در مقابل فشارهای اقتصادی مقاومت کردند و تحریم‌های اقتصادی را بی‌اثر کردند.

وی با بیان اینکه سنگین‌ترین تحریم‌ها را برای ما وضع کردند، گفت: به یاد داریم که از چند سال گذشته و این اواخر به‌اصطلاح خودشان به تحریم‌های فلج‌کننده روی آوردند اما به خاطر تحمل و توانایی مردم اثرگذار نبود.

وی افزود: سیستم نظام فلج نشد، درست است که فشار آمد، این آن‌ها را ناامید کرد زیرا اگر به فلج شدن ما امید داشتند پای میز مذاکره نمی‌آمدند.

*اگر دانشمندان هسته‌ای ما نبودند آن‌ها هرگز پای میز مذاکره نمی‌آمدند

عراقچی تصریح کرد: مؤلفه بعدی قدرت توانایی علمی است که بار سنگین آن بر دوش شما دانشجویان بوده و خواهد بود که کشور را به‌جایی برسانید که جلوی هیچ‌کس دست دراز نکند.

وی افزود: در توانایی هسته‌ای اگر دانشمندان ما نبودند آن‌ها هرگز پای میز مذاکره نمی‌آمدند، این مؤلفه بسیار مهم قدرت است که روزبه‌روز باید تقویت شود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: درود می‌فرستیم به دانشمندان شهیدی که با خون خود صنعت هسته‌ای ما را بیمه کردند.

*قدرت، توانمندی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب کشور را از گردنه‌های خطرناک عبور داد

وی خاطرنشان کرد: توان تأثیرگذاری منطقه‌ای یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرت است، کشور ما می‌تواند در مقابل دشمن منطقه و زورگویان جهان مقابله کند و اذعان می‌کنیم قدرت، توانمندی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب کشور را از گردنه‌های خطرناک یکی پس از دیگری عبور داد.

عراقچی با اشاره به بُعد توانایی و قدرت دیپلماتیک، گفت: ایران در همه عرصه‌ها با قدرتمندی خود توانست با قدرت‌های بزرگ دنیا مذاکره کند و درخواست‌های خود را بگیرد.

وی افزود: در بین‌الملل می‌گویند قدرت بدون دیپلماسی نابیناست و دیپلماسی بدون قدرت ضعیف و ناتوان است.

وی تصریح کرد: دیپلماسی بدون قدرت جز حرف زدن سرمایه‌ای ندارند، سرمایه قدرت ملی، رسانه‌ای، اقتصادی فرهنگی، علمی و مردم است که امکان مذاکره را فراهم می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین افزود: قدرت بدون دیپلماسی هم نمی‌داند کجا برود و ناتوان است و قدرت ابتر می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کالایی تولید و در انبارها ذخیره شود هیچ ثروتی تولید نمی‌کند، باید کسی به بازار برود و این کالا را تبدیل به ثروت کند، این همان وظیفه دیپلماسی است که بتواند قدرت خود را تبدیل به ثروت کند و ایران به این امر هم رسید.

عراقچی تأکید کرد: سابقه ندارد که قدرت‌های بزرگ بین‌المللی همه باهم یک‌طرف میز نشسته باشند و یک قدرت پایین‌تر در طرف دیگر باشد، همیشه آن‌ها باهم مذاکره کرده‌اند و سابقه نداشته آن‌ها برای مذاکره با یک کشور دیگر متحد بشوند که این موضوع نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس ملی است.

*مذاکرات نتیجه 10 سال مقاومت مردم بود

وی با طرح این پرسش که منافع ما در مذاکرات هسته‌ای چه بود، گفت: مذاکرات نتیجه 10 سال مقاومت مردم بود، نتیجه اصرار ما بر غنی‌سازی و انکار آن‌ها بود، اما دعوا سر غنی‌سازی نبود بلکه به خاطر هدفی بالاتر که تا آخرین قطره خون برای آن می‌ایستیم بود که یک روز هم زیر بار ظلم نمی‌رویم.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: به دلیل اصرار ما آن‌ها سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما انجام دادند؛ ۶ قطع‌نامه فصل ۷ سازمان امنیت که همه کشورها باید آن را رعایت کنند و حتی یکی از آن‌ها مجوز حمله به ایران را داده بود.

وی ادامه داد: بعد از 10 سال مقاومت و دو سال مذاکره، ایران غنی‌سازی را اجرا نکرد و آن‌ها هم از غنی‌سازی زیر صفر دست کشید.

عراقچی با بیان اینکه ما قطع‌نامه‌ها را لغو کردیم بدون اینکه حتی یک ساعت اجراشده باشد، گفت: برنامه هسته‌ای ایران را برنامه ممنوعه معرفی کرده بودند و به همه کشورها گفته‌شده بود کشتی‌ها و هواپیماها را بگردید تا مبادا فنّاوری به ایران برود و دانشجویان ایرانی را مجبور کردند را در رشته‌های موردنظر آن‌ها درس بخوانند.

*تا 10 سال آینده ۱۹۰ هزار ماشین پیشرفته هسته‌ای می‌سازیم

وی تأکید کرد: صنعت هسته‌ای ما در اثر مذاکره غنی‌سازی تعطیل نشد و غنی‌سازی صنعتی به رسمیت شناخته شد که تا 10 سال آینده با برنامه‌ریزی انجام‌شده ۱۹۰ هزار ماشین پیشرفته خواهیم ساخت و به سمت استفاده از ماشین‌های پیشرفته هسته‌ای می‌رویم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه آینده ایران وابسته به ماشین‌های پیشرفته است نه ماشین‌های IR1، تصریح کرد: پیشرفته‌ترین ماشین‌ها IR6  و IR8 هستند که هنوز تحقیقات آن‌ها کامل نشده است و چند هفته پیش گازدهی به این ماشین‌ها شروع شد.

*همه انتظارات از برجام عملی شده است

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در یک سال اخیر در مسیر سختی بوده و سنگ‌اندازی‌های زیادی انجام‌شده اما در شرایطی هستیم که همه انتظارات از برجام عملی شده است.

عراقچی گفت: جمله «تقریباً هیچ» آقای سیف در فروردین‌ماه، امروز از زمین تا آسمان فرق کرده است.

وی با بیان اینکه برجام قرار بود در حوزه تحریم‌ها موانع تحریمی بر سر اقتصاد ایران را بردارد، گفت: این موانع همه موانع نیست، تحریم‌های به دلیل تروریست و غیره هم بوده اما مذاکرات فقط برای تحریم‌های هسته‌ای بود.

معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: تحریم‌های اولیه آمریکا ناشی از روابط ایران و آمریکا بعد از گروگان‌گیری بوده و مسئله هسته‌ای نبود.

وی خاطرنشان کرد: تمام موانعی که به خاطر مسئله هسته‌ای وجود داشت قرار بود رفع شود، مثلاً خرید هواپیما که مانع آن برداشته‌شده است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: اما اینکه سیاست دولت چیست و چرا هواپیما خریده و به راه‌ها نپرداخته سیاست دولت است، عملکرد دولت و وظیفه‌ای که بر عهده برجام بوده، دو موضوع است.

وی افزود: وظیفه برجام این بود که تحریم نفتی ایران را بردارد، برجام باید موانع فروش نفت ایران را برمی‌داشت که الآن فروش نقل به دو و نیم میلیون بشکه رسیده، اما اینکه وزارت نفت چگونه عمل کرده سیاست دولت است که الحق خوب بوده که بازاریابی کرده و مشتری‌ها را احیاشده و پول آن‌هم برمی‌گردد و مجدد وارد اقتصاد ایران شده که نشانه آن رشد ۷/۶ اقتصاد ایران است.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه تمام موانعی که به برجام مربوط می‌شد برداشته‌شده است، گفت: اما نکته این است که اگر ما به اینجا رسیدیم، همه دستاوردها و گشایش‌های برجام به خاطر لطف آمریکایی‌ها نبود بلکه به خاطر قدرت ملی ایران بوده است.

*دشمنی آمریکا پس از برجام کم نشده است

وی تأکید کرد: مذاکره با بی‌اعتمادی مطلق انجام شد و هر آنچه گرفتیم بازور گرفته شد، کسی به ما لطف نکرده و آمریکا با ما دوست نشده است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما توقع نداشتیم آمریکا با ایران‌دوست شود، زیرا تا وقتی آمریکا و ایران هستند این دشمنی ادامه دارد و ما را در لیست تروریست می‌گذارد.

وی تأکید کرد: دشمنی آمریکا پس از برجام کم نشده است و هر دستاوردی به دست آمد به خاطر خودمان است نه لطف آن‌ها.

عراقچی افزود: اوباما گفت اگر زورم می‌رسید پیچ و مهره صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم و این به خاطر قدرت ایران است که آن‌ها را ناامید کرده است.

وی گفت: در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی برای نقض برجام انجام‌گرفته و این به خاطر آمریکا بودن است، هر سنگی که توانستند انداختند اما ما مقاومت کردیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: باید به قدرت ملی اعتماد داشته باشیم، این قدرت برای ایران عزت و توانایی در عرصه بین‌الملل ایجاد کرده و در شرایطی که همه دنیا پیرو آمریکا در تهمت زدن ایران بودند اکنون شرایط فرق کرده است حتی و شورای امنیت از همه کشورها درخواست کرده با ایران در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها