مسؤول سازمان بسیج اساتید هرمزگان:

آمار بالای بیکاری با وجود نعمت‌های بیکران در هرمزگان توجیه‌پذیر نیست/ آقایان دولتی، پاسخ مطالبه‌گری مردم هرمزگان تهدید نیست

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان گفت: چرا با وجود این همه صنایع کلیدی و بزرگ و همچنین برخوردار بودن از دریا و نعمت‌های بیکران آن باز هم باید آمار بالایی از بیکاری در هرمزگان داشته باشیم؟
کد خبر: ۸۸۲۹۶۹۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان احسان کامرانی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس در خصوص نحوه مطالبه‌گری در جامعه اظهار داشت: مطالبه‌گری جزو حقوق اجتماعی انسان‌هاست که در کتاب آسمانی مسلمانان که کلام وحی است و نیز در کلام ائمه معصومین و بیانات علمای بزرگ و از آن جمله بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به کرات مورد تأکید قرارگرفته است.

وی افزود: این تأییدات گویای آن است که خواست آنان و مردم یکی است و آنان نیز مطالبه‌گر تقاضاهای برحق و قانونی مردم هستند.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در خصوص مطالبه‌گری عنوان داشت: امام خمینی(ره) در خصوص مطالبه‌گری مردم می‌فرمایند؛ «در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اشکالات، راه را برای سعادت جامعه باز کنند. البته انتقادها غیر از برخورد خطی و جناحی است» و مقام معظم رهبری نیز بر حق مطالبه‌گری از سوی مردم تأکید دارند و بارها آن را بیان نمود‌ه‌اند و می‌فرمایند «از نظر من هیچ کس مصونیت آهنین ندارد، همه در مقابل قانون و مسؤولیت‌های خودشان پاسخ‌گو هستند و باید جواب بدهند. همیشه این ملت نیاز دارد به اینکه مسؤولان او پاسخ‌گوی مسؤولیت‌های بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد».

کامرانی اضافه کرد: با این تاکیدات پیرامون لزوم نقدپذیری مسؤولین و تقویت روحیه مطالبه‌گری در مردم، مشخص می‌شود که از جانب پیشوایان، اصرار جدی بر نقد سازنده و مطالبه دلسوزانه از مدیران اجرایی کشور در راستای تقویت و ارتقای فرهنگ عمومی کشور، سبک زندگی ملی و هویت دینی-ملی، پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اسلامی در جهت رفع امور مسلمین، اشتغال و پاک‌دستی، رفاه اجتماعی و امور خانواده و جامعه وجود داشته باشد.

وی گفت: طبق تجربه کشورهای توسعه‌یافته و بعضی از مناطق کشورمان به اثبات رسیده است که مطالبه‌گری اجتماعی شهروندان و نخبگان جامعه نقش بسیاری در توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون و مهمتراز آن به قدرت رسیدن مسؤولان توانمند و پاسخ‌گو و فعالیت در مسیر کارآمدی و قانون‌مندی داشته است.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان افزود: یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی که بهترین ابزار برای جلوگیری از انحراف خود و جامعه است، روحیه مطالبه‌گری انقلابی و شجاعت بی‌مثال در بیان واقعیت‌ها، کاستی‌ها و مشکلات موجود است.

کامرانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان نخبه، برترین‌های کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها در تاریخ 86/7/17 با ایشان بیان داشت: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند؛ من بارها گفته‌ام؛ از آن روزى باید ترسید که جوان ما، دانشجوى ما در دانشگاه انگیزه طرح مساله، طرح سؤوال، طرح درخواست نداشته باشد. همه همت ما باید این باشد که این روحیه مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه‌هاى گوناگون را در نسل جوان کشورمان به‌خصوص جوان علمى گسترش بدهیم. اگر این شد، ممکن است به همه آن مطالبات نتوان پاسخ داد کمااینکه در کوتاه‌مدت همین‌جور هم هست؛ به همه مطالبات در کوتاه‌مدت یقیناً نمی‌شود پاسخ داد، ظرفیت‌ها محدود است، لیکن یقیناً آینده خوب و یک افق روشن با چنین مطالباتى جلوى چشم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به مطالبه‌گری و نهراسیدن از بیان مشکلات و تاکید بر پیدا کردن راه حل منطقی و صداقت در برخورد با مطالبه‌گری تاکید موکد نموده‌اند.

وی با اشاره به آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴿104﴾» «و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند (104)-آل عمران» عنوان کرد: با توجه به این آیه می‌توان برداشت کرد که حرکت مطالبه‌گری اجتماعی در جهت احقاق حقوق شهروندان و پرسش‌گری و نظارت در شکل تشکیلاتی و گروهی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است که در دین مبین اسلام از آن به‌عنوان یکی از مهمترین فریضه‌ها یادشده است و سایر اعمال افراد به نوعی به این امر مرتبط است.

این استاد تمام دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: اگرهمین سند حقوق شهروندی را که اخیرا توسط رئیس جمهور به مردم ابلاغ شده است را بررسی کنیم بیشترین روح آن مطالبه‌گری شهروندان است پس با این تفاسیر اگر اعضای شورای شهر از مدیران صنایع استان مطالبات قانونی و به حق در زمینه خدمات آنها به مردم شهر و استان دارند و یا نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی وصول مطالبات مازاد بر درآمد دارند که طبق قانون بایستی 50 درصد آن به استان برگردد و صرف امورات عمرانی مانند مدرسه‌سازی، دانشگاه‌سازی، بیمارستان و سایر مایحتاج مردم استان شود آیا باید با تهدید پاسخ داده شود؟

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان ادامه داد: آیا مطالبه اشتغال جوانان استان اعم از بومی و نیروهای ماندگار درخواست زیادی است؟ آیا با وجود این همه صنایع کلیدی و بزرگ و همچنین برخوردار بودن از دریا و نعمت‌های بی‌کران آن باز هم باید آمار بالایی از بی‌کاری در استان داشته باشیم؟

کامرانی افزود: بایستی حرف تمام نخبگان و دلسوختگان این مردم را گوش داد و راه حل مشکلات را با همفکری و مشورت پیدا کرد و نه اینکه مطالبات را سرکوب نمائیم و صورت مساله را پاک کنیم.

وی یادآور شد: بررسی کنید در این چهار سال چند بار فراخوان شد و نخبگان و صاحبان علمی و تاثیرگذار و حتی سیاسیون درون و بیرون استان جهت حل مشکلات موجود در یک همایش فراجناحی و با یک دامنه گسترده دعوت شدند؟.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان در پایان تصریح کرد: به جای دفع حداکثری به دنبال جذب حداکثری باشیم و به جای تهدید مطالبه‌گری به‌دنبال بررسی مشکلات مطرح شده و یافتن راه حل‌ها و مراجعه به نخبگان و دل سوزان این نظام و مردم به دستگاه‌ها باشیم.

ارسال نظرات