روحاني قرار بود 4سال پیش مسئله سهام عدالت را حل کند
آزاد‌سازي سهام عدالت برخي از دهك‌ها و مقوله ارائه سود سهام در آستانه انتخابات رياست جمهوري كمي عجيب است، اما به نظر مي‌رسد انتخابات انگيزه‌اي شده تا دولت هر روز از يك خبر شعار گونه رونمايي كند...
کد خبر: ۸۸۲۹۷۶۲
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
آزاد‌سازي سهام عدالت برخي از دهك‌ها و مقوله ارائه سود سهام در آستانه انتخابات رياست جمهوري كمي عجيب است، اما به نظر مي‌رسد انتخابات انگيزه‌اي شده تا دولت هر روز از يك خبر شعار گونه رونمايي كند، اين در حالي است كه آزاد‌سازي سهام با منع واريز تمامي اقساط دولت از محل سود شركت‌ها روبه‌رو است كه بايد ديد دولت چگونه از اين سد مي‌گذرد، اين در حالي است كه روحاني در سال ۹۲ مدعي شده بود كه تكليف سهام عدالت را دو ماهه مشخص مي‌كنم.

در حالی که در زمان توزیع سود برخی از مشمولان سهام عدالت در سال 88 خیلی از مسئولان فعلی به این اقدام دولت اعتراض و این اقدام را انتخاباتی خواندند اخبار موجود از توزیع سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت دارد این در حالی است که پیش از این یارانه اجاره بها ، مسکن اجتماعی و حمایتی خبر ساز شده بود.
دوشنبه شب هفته جاری در جلسه شوراي‌عالي اجراي سياست‌هاي اصل 44 كه به رياست اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد ماجراي ساماندهي طرح توزيع سهام‌عدالت مورد بحث و بررسي قرار گرفت. براساس مصوبه اين شورا سازمان خصوصي‌سازي‌ مكلف شده تا زمان آزادسازي سهام‌عدالت، سود سهام‌عدالت را از شركت‌هاي سرمايه‌پذير وصول و متناسب با ميزان سهام قابل تخصيص به هر فرد براي پرداخت سود به مشمولان اقدام كند.

در اين نشست، اسحاق جهانگيري وعده آزادسازي سهام‌عدالت را مطرح كرد اما زمان دقيقي براي اجراي اين وعده مشخص نكرد. معاون اول رئيس‌جمهور خطاب به حاضران گفت: طرح سهام‌عدالت از ابتدا براي بهره‌مند شدن مردم تدوين شد و انتظار داريم با برنامه‌ريزي صورت گرفته براي آزادسازي سهام‌ عدالت، شاهد بهره‎مندي مردم از اين سهام باشيم.

هادي قوامي، عضو ناظر مجلس در شوراي‌ عالي اصل۴۴ قانون اساسي كه از حاضران در نشست اخير بود از پرداخت سود سهام‌عدالت دهك‌هاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي در سال۹۵ خبر داد و گفت: 52 درصد قيمت سهام‌عدالت از محل واريز سود به خزانه تسويه شده است. به گفته او، اين رقم معادل 53 هزار ميليارد تومان است، با توجه به اينكه 50 درصد قيمت سهام‌عدالت براي دو دهك‌ پايين شامل مددجويان كميته امداد و بهزيستي به رايگان محاسبه خواهد شد، طبق برآورد انجام شده سهام‌ عدالت دهك‌هاي مذكور تا سقف 2ميليون تومان آزاد شده است. عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ارزش سهام‌عدالت قابل آزادسازي 8 دهك ديگر يك ميليون تومان است. قوامي گفت: قرار است فرصت شش ‌ماهه‌اي براي تسويه بدهي به 8 دهك بالا داده شود تا سهام‌عدالت متعلق به اين دهك‌ها تعيين ‌تكليف شود. او ادامه داد: سازمان خصوصي‌سازي پيش از آغاز سال96 از طريق يك سايت رسمي تكليف بدهي‌ها و ميزان سهام متعلق به سهامداران سهام‌عدالت را مشخص خواهد شد. سيد جعفر سبحاني، سخنگوي سازمان خصوصي‌سازي با اشاره به مصوبات شوراي‌عالي اصل 44، از اطلاع‌رساني و عملياتي شدن آخرين وضعيت صورتحساب مشمولان سهام‌عدالت تا نيمه اول اسفندماه امسال، در قالب ارائه يك گزارش عملكرد 10 ‌ساله به مشمولان خبرداد. او تأكيد كرد: براساس مصوبه شوراي‌عالي اصل۴۴، سازمان خصوصي‌سازي‌ موظف است كه سود سال ۹۵ را به مشمولان پرداخت كند. اين سود ديگر به دولت و خزانه متعلق نيست، اما اين كار از سال آينده اجرايي خواهد شد.
  
پوري‌حسيني: سهام عدالتي‌ها نگران‌نباشند، صورتحساب صادر مي‌كنيم
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در واكنش به نگراني سهام عدالت از ارزش و وضعيت سهامشان گفت: اگر چه كار سنگيني است، اما بر خود فرض دانستيم تا پايان سال براي 49 ميليون و 200 هزار نفر مشمولان سهام عدالت، صورتحساب صادر كنيم.
به گزارش «جوان»، در حالي كه 10 سال از اجراي طرح سهام عدالت مي‌گذرد، اما مديريت سهام عدالت با اين توجيه كه از محل سود سهام عدالت ما ازاي ارزش سهام به خزانه دولت واريز نشده است، هنوز در اختيار دولت است و تغيير تحولات در پرتفوي سهام عدالت و تصميم‌هاي دولت در هيئت مديره شركت‌هاي سهام عدالتي موجب نگراني 50 ميليون نفر مشمول سهام عدالت شده است، در همين راستا پوري‌حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي از صدور صورتحساب براي مشمولان سهام عدالت خبر داده است. از سوي ديگر نيز دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصي‌سازي مدعي شده كه بر اساس تكليف شوراي عالي اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي براي اين سازمان، صورتحساب مشمولان سهام عدالت از نيمه اسفند 95 صادر ‌شود. بر اين اساس مشمولين سهام عدالت بايد با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشاني
 www. samanese. ir و ارائه مشخصات خود از ميزان سود سهام عدالتي كه در 10 سال گذشته بابت اقساط آنها به خزانه واريز شده، مطلع شوند.

همچنين مشمولين با مراجعه به اين سامانه مي‌توانند از ميزان بدهي خود نيز آگاهي پيدا كنند تا در نيمه نخست سال آينده در صورت تمايل با پرداخت اقساط خود به صورت نقدي، مالك صد درصدي برگه‌هاي سهام عدالت خود شوند و در غير اين صورت سهامداران عدالت تنها به اندازه اقساط پرداختي توانايي خريد و فروش سهام خود را خواهند داشت.
علی‌القاعده،  پس از پايان فصل مجامع دوره عملكرد مالي 95 در تير 1396 كه زمان آن پس از انتخابات رياست جمهوري سال آينده است، با محاسبه و جمع‌بندي درآمدها، اقدام به تقسيم كل سود دريافتي به تعداد كل مشمولان سهام عدالت خواهد شد و بر اساس شناسه و شماره حسابي كه هر مشمول از 14 اسفند ماه امسال به سازمان خصوصي‌سازي خواهد داد، از ميزان سود سهام دريافتي خود مطلع خواهد شد.
ارسال نظرات