رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با اشاره بر اینکه یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است، گفت: به این معنا که مردم در اداره کشور مشارکت داشته باشند و خود سرنوشت خود را تعیین کنند.
کد خبر: ۸۸۲۹۷۶۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، علیرضا زاکانی در مسجد امام حسین صومعه‌سرا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا بویژه 540شهید والامقام این شهرستان اظهار کرد: شهدا با فدا کردن جان و هستی خود برای کشور امنیت و اقتدار را به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی وقتی به پیروزی رسید دارای آرمان‌هایی بود که در شعارهای ما تجلی و نمود پیدا می‌کرد، افزود: اصلی‌ترین شعار انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

زاکانی با بیان اینکه پس از گذشت 38ایران اسلامی از نظر سیاسی کشوری مستقل است، خاطرنشان کرد: در کره زمین هیچ کشوری نیست که از استقلال ایران اسلامی برخوردار باشد. حتی کشورهای بزرگ و صاحب قدرتِ بین‌المللی و صاحب جنگ‌افزارهای اتمی استقلال سیاسی کشور ما را ندارند و به یک نوعی وابستگی و شرایط‌شان در بزنگاه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی آمریکا در سال 80بنای حمله به افغانستان را گذاشت حتی چین و روسیه با اینکه دارای منافعی متفاوت بودند بواسطه شرایط و فشاری که آمریکا بنا نهاده بود تسلیم و به آمریکا کمک کردند. ایران تنها کشوری بود که ایستادگی کرد و حرف سومی را زد که نه آمریکا و نه تروریست‌ها.

 رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه ما مستقل‌ترین کشور در سطح جهان از بُعد سیاسی به شمار می‌رویم، گفت: ایران اسلامی نتوانسته است از بُعد فرهنگی، اقتصادی و...استقلال خود را حفظ کند. اگر امروز در حوزه اقتصاد دچار مشکل هستیم به این دلیل است که وابسته‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر در بُعد فرهنگی مورد فشار و اجحاف هستیم به این دلیل است که استقلال ما در حوزه فرهنگ محقق نشده است. اولین حلقه شعار انقلاب استقلال است که تنها بخشی از آن محقق شده و از این بابت ما در نیمه راه قرار داریم.

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بخش دوم شعار انقلاب آزادی است، تصریح کرد: آزادترین کشور در کره خاکی ایران است. سایر کشور به ظاهر آزاد هستند و با به خطر افتادن منافع صاحبان قدرت و ثروت، آزادی آنها محدود می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه آزادی موجود در کشور با آزادی که بنا بود در انقلاب حاصل شود فاصله دارد، افزود: بالاترین رکن آزادی اجتماعی اینست که مردم از قدرت سوال از مسئولین و نظارت برخوردار باشند. اگر جامعه‌ای که بنا است سعادت‌مند شود امکانی را فراهم نکند  که مردم آزادانه در مقابل مسئولین قرار گیرند و آنها را مورد بازخواست قرار دهند این بخش از آزادی محقق نشده است.

زاکانی با بیان اینکه مسئولین امانت‌دار مردم هستند و نباید امانت‌خواری شود، ابراز کرد: برخی انتظار دارند مردم این آزادی را نداشته باشند تا با همه وجود مطالبات اساسی خود را خواستار شوند.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که مغفول مانده احیای قانون اساسی است، گفت: قانون اساسی کشور ما بسیار پیشرو و مترقی است. یکی از حقوق ملت در اصل 8قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر به مسئولین است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه مردم باید بتوانند به مسئولین امر به معروف و نهی از منکر کنند،گفت: انقلاب برای تحقق قانون‌ها صورت گرفت. اگر ناظر بر آزادی نسبت به سایر کشورها را مورد سنجش قرار دهیم بسیار جلوتر از دیگران و با دوران قبل انقلاب قابل مقایسه نیستیم.

وی جمهوری اسلامی را سومین اصل شعار انقلاب دانست و عنوان کرد: تحقق جمهوری اسلامی در مسیری است که عدالت در جامعه پیاده‌سازی شود و به عنوان یک الگو فرآروی جامعه جهانی قرار گیرد.

زاکانی با بیان اینکه عدالت در جامعه ما آنگونه که باید و شاید پیاده نشده است، متذکر شد: مشروعیت ما به پیگیری تحقق عدالت در جامعه است. بنا نبوده جمهوری اسلامی در مسیری حرکت کند که کسانی در قدرت قرار گیرند که بی‌توجهی به ملت و بی‌دقتی به تحقق عدالت در آنها کاملاً مشهود و بازر باشد؛ لذا در اینجا دچار آسیب و اشکال هستیم.

وی با اشاره بر اینکه یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است، گفت: به این معنا که مردم در اداره کشور مشارکت داشته باشند و خود سرنوشت خود را تعیین کنند؛ به این علت است که مقام معظم رهبری حضور در پای صندوق‌های رای را شب قدر مردم می‌دانند تا سرنوشت خود را با انتخاب رقم زنند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه این بخش از موضوع دائماً در حال تهدید است، یادآور شد: این مهم نقطه قوت و افتخار بزرگ جمهوری اسلامی است که امام راحل با گذشت دو ماه از پیروزی انقلاب پیشنهاد انتخاب نظام توسط خود مردم را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه این بخش به دو جهت در حال آسیب دیدن است، گفت: بالاترین آسیب پیوستگی قدرت و ثروت است که بدترین صورت ماجرا در بخش ابتدایی مردم‌سالاری دینی است. بدین گونه که یک عده‌ای به جای اینکه فضا را شفاف کنند تا مردم در این شفافیت ، حق انتخاب خود را درست اعمال کنند با پیوستگی میان قدرت و ثروت شرایط را به سمت و سویی سوق می‌دهند که ما به ازای او،  پول فراوانی صرف تبلیغات شده و در نتیجه افرادی به قدرت می‌رسند که خادم و شایسته نیستند.

زاکانی گفت: حق نظارت بر مسئولین بخش دوم مردم‌سالاری دینی است که انقلاب اسلامی آن را به ارمغان آورده است. در مردم‌سالاری دینی ما علاوه بر رای دادن به صورت آگاهانه ناظر بر حرکت فرد انتخاب شده برای بررسی چگونگی حرکت منتخب در مسیر می‌باشیم.

وی با بیان اینکه این بخش نیازمند تقویت و قانون اساسی باید احیا شود، تصریح کرد: مردم باید بر مسئولین نظارت داشته باشند و مردم سالاری دینی را محقق کنند. بر این اساس شفاف‌سازی لازم است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با تاکید بر اینکه گمشده امروز جامعه ما شفافیت است، ادامه داد: دولت و برخی از آقایان علاقه‌مند هستند تمام امورات را در محرمانگی و در فضایی پشت درهای بسته حل کنند که این ظلم بزرگی است؛ چرا که علاوه بر مردم حتی برخی از مسئولین از امورات اطلاع نخواهند داشت.

وی با اشاره بر اینکه عده‌ای تمایل نداشتند به موضوع برجام رسیدگی شود، گفت: فاجعه زمانی رخ می‌دهد که مذاکرات صورت می‌گیرد اما صورتِ مذاکرات برای کشور آورده نمی شود. این بدین معنا نیست که شنونده و گوینده مخالف برجام است. برجام باید برجامی خوب باشد چون معامله در حال صورت گرفتن است. ما مخالف معامله نیستیم بلکه مخالف کم‌فروشی و عدم شفافیت هستیم.

زاکانی با بیان اینکه اولین خطر اینست که با محرمانه کردن مردم را محرم نبینند، اضافه کرد: تاکید مقام معظم رهبری همواره در جریان قرار دادن مردم از امورات است.

وی عدم نظارت و عدم پیگیری مردم از حق خود را دومین خطر برشمرد و گفت: نخبگان و عناصر فرهیخته جامعه و پیشتازان نباید بگذارند که این حق نظارت و پیگیری امور از جامعه گرفته شود.

زاکانی با بیان اینکه بخش سوم مردم‌سالاری بخش مربوط به عهده‌داری امور است، ابراز کرد: راه‌حل مشکل اقتصادی کشور مردمی کردن اقتصاد است. انقلاب اسلامی دو ویژگی قابلیت و پیام اسلام برای اداره جامعه و آبادی دنیا و آخرت مردم و نشان دادن قابلیت اراده و اثرگذاری مردم را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه از انقلاب تاکنون هر زمانی که به مشکل و بن‌ست خورده‌ایم دست هدایت الهی از آستین مردم بیرون آمده و مشکلات را حل کرده‌ است، متذکر شد: مردم همواره در عرصه‌های مختلف ایفاگر نقشی مهم هستند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه چرا کار ملت دست خود ملت نیست و دولت‌ها رقیب ملت هستند، افزود: در کشور از5کانون تاثیرگذار برخورداریم که اولین آن جایگاه رهبری است. ما در طول 38سال در رکن رهبری در بالاترین سطح از کشور از آن برخوردار بوده‌ایم و از این بابت در اوج قرار داریم.

وی مسئولین را دیگر کانون اثرگذار برشمرد و گفت: با مرور 38سال متوجه می‌شویم که در این خصوص دارای ضعف می‌باشیم. آسیب‌های وارده از این لایه بوده است.

زاکانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از انقلاب عقب افتاده است، گفت: با توجه به وجود و بهره‌مندی از نعمت‌های فراوان در کشور بنا بود جغرافیای ایران را الگو و یک جامعه اسلامی بسازیم؛ علاوه بر اینکه نظام و مرکز هویت‌بخش مدافع مسلمین و مستضعفبن و الهام‌بخش به آنها باشد این بخشی که لازم به ساختن کشور بوده عمل نشده است؛ زیرا مسئولین کارهای لازم را انجام نداده و تبعیت نکرده‌اند.

وی با اشاره بر اینکه یک عده مقهور غرب‌اند و به صورت اشراف‌گری زندگی می‌کنند، عنوان کرد: این افراد  در مقابل زور دیگران تمیکن می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه رهبری از آمریکا هراسی ندارند و آمریکاست که دائما در موضع انفعال قرار دارد، خاطرنشان کرد: تدابیر ایشان زمینه جنگ را فراهم نمی‌کند؛ زیرا آمریکا قابلیت جنگ با ما را ندارد و از درون دچار فروپاشی سنگین است.

وی با بیان اینکه انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری با این هدف است که سیاست ‌بروگرایی آمریکا را به حصارکشی دور کشور تبدیل کند و از آمریکا برای جلوگیری از متلاشی شدن صیانت شود که با این انتخاب تلاشی سرعت می‌یابد، گفت: مسئول مطلوب باید دارای ویژگی‌هایی باشد. یکی از این ویژگی‌ها در بعُد اعتقادی و رفتاری است. باید مردمی، معتقد، سالم، توانایی انجام کار و از ویژگی جهادی بودن برخوردار باشد.

زاکانی ویژگی دیگر را در علم و تجربه دانست و عنوان کرد: یک مسئول علاو بر داشتن اعتقادات سالم باید معتقد به مکتب امام راحل باشد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه در کشور ما شایسته‌سالاری به معنای درست وجود ندارد و فرقه‌گرایی در آن حاکم است که آسیب جدی از این بابت بر ما وارد شده است، گفت: وظیف نخبگانِ جامعه روشنگری است که متاسفانه روشنگری نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در کشور قانون باید حاکم باشد نه حاکمیت سلیقه، گفت: باید تبعیت از رهبری و ولایت افتخار باشد نه تمرد؛ باید در کشور خدمت به مردم افتخارآفرین باشد نه دوری از مردم و اشرافی‌گری.

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مسیر حرکت کشور را باید تغییر دهیم، اظهار کرد: این تغییر مسیر با حضور در پای صندوق‌های رای امکان‌پذیر خواهد بود. باید به سمت شفافیت، عقلانیت، وحدت و انسجام جبهه مومن انقلاب حرکت کنیم. بنا بر فرموده مقام معظم رهبری جبهه مومن نیاز به وحدت دارد.

ارسال نظرات