ویژه روحانیان مستقر چهارمحال و بختیاری؛
کارشناس مسایل فرهنگی در کارگاه آموزش سبک زندگی عصر رسانه روحانیان چهارمحال و بختیاری گفت: فضای مجازی بدترین ضربه را به جامعه و بیشتر قشر جوان و نوجوان ما وارد می‌کند.
کد خبر: ۸۸۲۹۷۸۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ دوره آموزشی سبک زندگی در عصر رسانه ویژه روحانیان مستقر استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

دانیال سمیعی، در جمع روحانیان مستقر استان گفت: از نظر علم رسانه هیچ محتوایی نداریم که این محتوا بتواند حقیقت را انتقال دهد، هر محتوایی که از ذهن شخصی بیرون فرستاده شود، هیچ وقت مابه ازای ایده ی ذهنی شخص نیست یعنی هر چیزی که در ذهن شخص است وقتی تبدیل به هر پدیده ی عینی شود، تغییر می‌کند.

دکتر سمیعی افزود: یعنی حرف هایی که از رسانه ها منتشر می‌شود، با برداشتی که ما از آن حرف ها داریم کاملا متفاوت است، وقتی شخصی نقاشی می‌کند یا داستانی و شعری را بیان می‌کند و یا رمان چندین صفحه ای را می نویسد، هدفش فقط و فقط بیان یک جمله است.

وی ادامه داد: در رسانه به اندازه ی مخاطبین یک اثر، برداشت های متفاوت وجود دارد و مثلا در یک فیلم وقتی یک فیلم ساخته و منتشر شد، ایده و نظر کارگردان فیلم جایگاه خود را از دست می دهد و نقادان اندیشه ی کارگردان را دیگر قبول نمی کنند و فیلم هویت مستقلی پیدا می‌کند و کارگردان فقط می تواند بیان کند که من از ایجاد این فیلم، این قصد را داشتم.

این کارشناس رسانه در دوره ی آموزشی سبک زندگی اسلامی در عصر رسانه بیان کرد: بخشی از علم رسانه این است که ما تأثیری که فیلم، تصویر و هر مطلبی که منتشر می‌شود را بیشتر کنیم، انتشار هر مطلبی در رسانه، در زمان های مختلف شیوه های متفاوتی دارد، زمانی رسانه منبر است، زمانی رادیو و تلوزیون، زمانی اینترنت و فضای مجازی و این هم پایدار نیست و زمانی تغییر خواهد کرد.

دکتر دانیال سمیعی گفت: علم رسانه بیان می‌کند که من به‌عنوان کسی که قصد انتشار مطلبی را دارم، اولا بفهمم که قصد انتشار و بیان چه چیزی را دارم و دوم اینکه من چه شیوه ای را می توانم طراحی کنم که این حرفم و مطلبم را دقیق تر بیان و مطرح کنم و سوم اینکه برای مخاطبین گوناگون چه محتوایی باید تولید شود، چون مخاطبین گوناگون برداشت های مختلفی دارند.

این استاد دانشگاه افزود: باید دانست معنای فضای مجازی چیست ؟ فضای مجازی فقط فیس بوک، تلگرام و واتس آپ و دیگر شبکه های موبایلی نیست، فضای مجازی فقط اینترنت و ماهواره نیست، فضای مجازی فقط روی افرادی که در آن فضا وجود دارند تأثیر نمی گذارد و فضای مجازی فقط مشکل مردم ایران نیست.

وی با بیان اینکه فضای مجازی را می توان از چند مقوله تعریف کرد، گفت: در نخستین تعریف، فضای مجازی یک رسانه است، یک رسانه ای که در حال حاضر از تمام رسانه ها گستردگی بیشتر، اثر بخشی بیشتر، ضریب نفوذ بیشتر و مخاطب بیشتری دارد و باید دانست که مخاطب با گستردگی فرق دارد: گستردگی یعنی تعداد افراد بیشتری با این فضا در ارتباط هستند و مخاطب یعنی ساعت بیشتری با این فضا در ارتباط هستند.

دکتر سمیعی ادامه داد: در تعریف دوم فضای مجازی باید گفت، این فضا مجموعه ای از ارتباطات انسانی است که بقیه ارتباطات انسانی را زیر سایه ی خودش تغییر می دهد و حفظ می‌کند. فضای مجازی یک حامل ارتباطی است که بر بقیه ی رسانه ها تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به سومین تعریف فضای مجازی افزود: فضای مجازی یک فرهنگ است و برای کاربران خود فرهنگ تعریف می‌کند، شکل فکر کردن ما را محافظه کار می‌کند و افکار مردم را خنثی کرده است به این معنی که زمانی شخصی با دو ساعت کتاب خواندن دنیا حرف برای گفتن داشت، اما در عصر حاضر با چندین ساعت وقت گذاشتن در تلگرام وقتی از شخصی سوال می پرسی چه خبر چیزی برای گفتن ندارد.

سمیعی گفت: مردم این زمانه به سندرم آرشیو گرایی دچار شده اند به این معنی که اگر فایل های صوتی یا متنی را در دست دیگری ببینند ذخیره می‌کنند و حتی یک بار هم آنها را نمی بینندو بعد از مدتی آنها را پاک می‌کنند و فضای مجازی ما را به این سمت می برد که رفتارمان با داده ها تغییر کرده و تأثیر داده ها کم شده است.

این کارشناس رسانه در ادامه، بازی های رایانه ای را مهم ترین و تأثیر گذار ترین رسانه در عصر حاضر دانست و افزود: این رسانه قوی ترین و پرسود ترین رسانه ای است که تا به حال بشر طراحی کرده است و بدترین ضربه را به جامعه و بیشتر قشر جوان و نوجوان ما وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه روحانیان ما باید در این عرصه با جدیت وارد شوند، گفت: آیت الله جوادی آملی در دیدار با مجید مجیدی بیان کرد که حقیقتا پیامبر گرامی اسلام آخرین پیامبر است و پیامبر دیگری نخواهد آمد، اما اگر بنا باشد پیامبر دیگری بیاید معجزه اش دیگر کتاب نخواهد بود بلکه معجزه اش سینماست و این جمله، جمله ی ساده ای نیست.

دکتر سمیعی با بیان اینکه ما در ساخت فیلم و تولید محتوا در رسانه بسیار عقب هستیم، افزود: تمام دست اندرکاران سینمایی ما به اندازه ی افرادی که در ساخت یک فیلم هالیودی شرکت دارند، نیستند و باید دانست که در ساخت فیلم های هالیودی فقط هزار و ۲۰۰ نفر نیروی اداری دارد، هشتصد نفر روانشناس، متخصص علوم اجتماعی، متخصص رسانه و دیگر متخصصین زبده دارد و ما در عصر حاضر داریم با سینمایی آنها رقابت می‌کنیم.

این کارشناس رسانه عنوان کرد: در انجام کار فرهنگی باید مانند کاشت یک دانه ی درخت سیب صبوری کرد، یعنی اول باید چند دانه را کاشت، پرورش داد، از آسیب ها حفظ کرد تا بعد از چند سال بتوانیم یک درخت کوچک سیب داشته باشیم، و این غیر قابل قبول است که ما اثر کار فرهنگی را بخواهیم در عرض مدت دو ماه یا چند سال مشاهده کنیم.

سمیعی گفت: کار فرهنگی در حوزه ی رسانه نیاز به وقت، حوصله، محتوای مناسب و زمینه سازی های فراوان دیگر دارد و ما باید به کاری که انجام می دهیم و محتوایی که ارائه می دهیم، امید داشته باشیم و برای کار خودمان ارزش قائل شویم.

گفتنی است، دوره ی آموزشی یک روزه ی سبک زندگی اسلامی در عصر رسانه،شنبه ۳۰ بهمن با حضور روحانیان مستقر و خود استقرار چهار محال و بختیاری در مجتمع لاله ی شهر کرد برگزار شد.

ارسال نظرات