خبرهای داغ:
توسط کارشناسان ناسا صورت می پذیرد؛

بررسی طرح سیستم مویرگی مخترع ایرانی برای کشت گیاه در مریخ / عدم حمایت ازاین طرح در کشور

طرح سیستم آبیاری مویرگی مخترع ایرانی توسط کارشناسان ناسا جهت استفاده در کره مریخ مورد بررسی قرار می گیرد،این در حالی است که در کشور تاکنون حمایتی از این طرح صورت نگرفته است.
کد خبر: ۸۸۲۹۸۶۱
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، قادر شریفی مخترع سیستم آبیارگی مویرگی انجام داده بود که دراین طرح ۸۰ تا ۹۷ درصد در مصرف آب آبیاری صرفه جویی انجام می شود و این سیستم برای اولین بار در دنیا مطرح شده است، یکی دیگر از ایده های قادر شریفی استفاده از سیستم مویرگی جهت کشت گیاه در مریخ می باشد که در صورت موفقیت آمبز بودن گام بزرگی در جهت کشت گیاهان در بیرون از کره زمین و ایجاد شرایط حیات در سایر کرات ایجاد خواهد شد.

تحقیقات دانشمندان برای کشت گیاه در مریخ

ناسا در حال برنامه ریزی برای ارسال دانه و بذر مریخ با استفاده از کاوشگر ۲۰۲۰ خود است. این کاوشگر قرار است نیمه سال ۲۰۲۰ به سوی سیاره سرخ حرکت کرده در سال ۲۰۲۱ روی آن فرود آید. ناسا قصد دارد در این ماموریت که "پژوهش گیاهی مریخ”(MPX) نام دارد، گلخانه مریخی کوچکی بسازد در این ماموریت از یک جعبه ماهواره های مکعبی موسوم به CubeSat استفاده شود که می توان آن را به بدنه بیرونی کاوشگر ۲۰۲۰ نصب کرد.
این جعبه می تواند هوای زمین و حدود ۲۰۰ دانه بذر از گیاه آرابیدوپسیس را در خود حفظ کند. آرابیدوپسیس یک جنس از گیاهان خانواده شب‌بویان است که به عنوان یک گیاه مدل در زیست‌شناسی گیاهی استفاده می شود و اولین گیاهی است که تمام ژنوم آن توالی‌یابی شد.   که اگر موفقیت آمیز باشد، راه برای زندگی انسان بر روی این سیاره هموار خواهد شد.

"هیتر اسمیت” در کنفرانس "انسان به سوی مریخ” گفته است: به منظور زندگی بلند مدت بر روی مریخ دستکم باید بتوان گیاه را بر روی مریخ کشت داد.

ویگر وملینک از محققان مؤسسه تحقیقاتی”آلترا”واقع در دانشگاه واخنینگن هلند می گوید تا ۱۰ سال دیگر امکان کاشت و پرورش گیاه در این سیاره سرخ پدیدار می شود. ما در محیطی گلخانه‌ای مشابه خاک و فضای سیاره سرخ موفق به پرورش گیاهانی شده‌ایم.

طبق آزمایشات وی و دیگر کارشناسان فضایی گیاهانی مانند”چاودار و شاهی”در ظرف ۲۴ ساعت بارور شده‌اند و هویج، گوجه فرنگی از جمله گیاهانی هستند که قابلیت رشد و تکثیر در خاک مریخ را دارا بوده‌اند و در مجموع ۸۴۰ گلدان با ۴هزارو ۲۰۰ دانه تحت کشت و بررسی قرار گرفته‌اند.

این محقق بر این باور است که خاک سیاره ی سرخ اسرارآمیز بوده و اگر پرورش گیاه در آن تحقق یابد می‌توان گفت تمامی نقاط زمین آماده ی کشت تمامی محصولات کشاورزی خواهد بود.

به گفته این دانشمند چالش بزرگ آنها نصب تجهیزات و پشتیبانی سیستم های گلخانه ای بر روی سیاره سرخ می باشد. دشواری های پیش روی دیگر برای کشت گیاه در مریخ، گرانش کم و نبود آب میباشد که باعث کند شدن رشد گیاهان می شود.

مخترع جوان ایرانی ارائه روش جدید برای کشت گیاه در  مریخ

در این بین مخترع جوان ایرانی نیز در حال پیوستن به جمع دانشمندان ناسا برای ارائه راه حلی جهت رشد گیاهان روی مریخ می باشد.

قادر شریفی در ارتباط با طرح کشت گیاه در مریخ ، وی بیان کرد: طرح سیستم آبیاری مویرگی را برای سازمان ناسا ارسال کرده ام که کارشناسان ناسا با بنده تماس داشتند و در حال کارشناسی طرح هستند.

وی در ادامه با گلایه مندی از عدم توجه مسئولین کشور  به این طرح ،گفت : طرح سیستم آبیاری مویرگی به مرکز تحقیقات سازمان آب کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری تهران ارائه شده است، اما متاسفانه در این زمینه هیج اقدامی صورت نگرفته است.

قادر شریفی ضمن اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) که اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست می یابند گفت: همه مخترعان دوست دارند در کشور کار علمی خود را انجام بدهند اما در صورتی که مسئولین توجه کافی را نداشته باشتد خلاف میل باطنی برای اجرای ایده های خود مجبور هستند به خارج از ایران بروند.

فراهم شدن شرایط کار علمی نخبگان در کشور

در پایان شایان ذکر است، که سال هااست در آن سوی مرض ها با تکیه بر استعداد ها و ایده های جوانان ایرانی شرکت های بزرگی را راه اندازی کرده اند و با سرمایه گذاری روی استعداد های فرزندان این مرزوبوم سرمایه های کلان علمی و مادی نصیب خود کرده اند ، اما متاسفانه مشخص نیست ، سیستم اداری ما در پاسخگویی به نخبگان علمی تا به کی قرار است با این وضعیت بیمارگونه فعلی مدیریت شود، البته گاهی اوقات مدیران با سواد و دلسوزی هم وجود دارند که دوست دارند به نحوی کمک کار نخبگان باشند اما در یک سیستم اداری از کار افتاده گرفتار شده اند، با راه اندازی بنیاد ملی نخبگان انتظار می رفت که قسمت عمده ای از این قبیل مشکلات برطرف شود اما هنوز در زمینه حمایت از نخبگان برای فراهم شدن شرایط کار علمی شان که یک انتظار به حق و به جا است کارهای زیر بنایی اثر بخش  صورت نگرفته است ، مسئولین باید توجه داشته باشند که همه جوانان نخبه ایرانی دغدغه خدمت به این مرز و بوم را دارند و کار کردن در ایران حتی با کمترین حمایت های مالی را به فعالیت در بهترین رفاه و امکانات مالی در خارج از ایران ترجیح می دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار