برای نخستین بار در سطح کشور، طرح "سفیران انفال" در استان زنجان با هدف آموزش روحانیون و ارسال به مناطق مختلف استان بویژه مناطق پرچالش در زمینه اراضی ملی، اجرا شده و جلب مشارکت ساکنین عرصه‌های ملی در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۸۲۹۸۸۲
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در دیدار با استاندار زنجان که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، توجه به ظرفیت‌های موجود در استان زنجان در زمینه کاشت و تولید گیاهان را ضروری دانست و گفت: کاشت گیاهان دارویی در استان به ویژه با تاکید بر تولید گل محمدی و آویشن در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان زنجان قرار دارد و برای سال زراعی جدید نیز 30 هزار قلمه گل محمدی برای توزیع و عرضه آماده شده است.

خلیل آقاجانلو به سایر اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در زمینه جنگل‌کاری، ایجاد پارک و آبخیزداری اشاره کرد و افزود: کنترل صید و اجرای طرح های مطالعاتی در زمینه تغذیه آب‌های زیرزمینی از دیگر وظایف این مجموعه به شمار می رود.

وی با اشاره به وجود بزرگترین نهالستان شمالغرب کشور به مساحت 50 هکتار در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه کاشت نهال و ایجاد فضای سبز برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه 56 درصد اراضی سطح استان تحت پوشش این اداره کل قرار دارد، به میزان ارزش‌گذاری مراتع و جنگل‌ها در سطح دنیا اشاره نمود و افزود: علاوه بر ارزش اقتصادی بسیار بالای جنگل‌ها و مراتع استان، زندگی و امرار معاش20 هزار خانوار نیز وابستگی مستقیمی به این اراضی دارند.

این مقام مسئول از همکاری اداره کل منابع طبیعی در تامین و اختصاص زمین مناسب به منظور اجرای طرح‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی در استان خبر داد و گفت: در تهیه نقشه راه سرمایه گذاری استان همکاری تنگاتنگی صورت گرفته و برای تامین 40 هزار هکتار زمین تعهد انجام شده است.

وی میزان اعتبار مصوب برای این اداره کل را 16 میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: 11 میلیارد تومان اعتبار از این اعتبار بصورت ملی و 5 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی می باشد که در سال‌جاری تنها 40 درصد از اعتبارات استانی تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان، مواردی همچون روند بیابانی شدن استان، احتمال تشکیل کانون‌های گرد و غبار در طول سال‌های آینده و وقوع سیل و آفات را از جمله چالش‌های پیش‌روی استان در حوزه منابع طبیعی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با توجه و همکاری جدی مردم استان و مسئولین در توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی از بروز این چالش ها در استان پیشگیری شود.

ارسال نظرات