دادستان کل کشور گفت: برای حفاطت از محیط زیست بسیجان کمر همت ببندند و به دولتمردان خیلی امید نداشته باشند.
کد خبر: ۸۸۲۹۹۱۲
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری صبح پنج شنبه در اولین همایش ملی حقوق سبز اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که در دنیا و کشور حرف را اول برای ادامه حیات می زند احیاء محیط زیست است.

وی افزود: امیدواریم دستاورد این همایش و آنچه در کمیسیون ها و پنل های علمی و تحقیقی به ثمر می نشیند خروجی ارزشمند و قابل اجرایی برای کشور داشته باشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: اینچنین نیست که امروز دنیای مدرن و پیشرفت تکنولوژی پی به اهمیت محیط زیست برده باشند و ما دست نیاز به دنیای غرب دراز کنیم و از آن ها یاد بگیریم.

وی اضافه کرد: باید با تکیه به فرهنگ غنی اسلام و ژرف نگری در عمق معارف قرآنی و دینی به آن ها (غرب) چیز یاد دهیم.

منتظری تصریح کرد: اگر در آیات شریفه قرآن و روایات ائمه معصومین توجه کنیم خواهیم دید دستاوردهای علمی ما فراتر از آن چیزی است که غربی ها مدعی هستند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می کنم سازمان بسیج حقوقدانان اهمیت محیط زیست را از منظر آیات و روایات معصومین مد نظر قرار دهد چرا که نشان می دهد ۱۴۰۰ سال قبل اسلام و معارف دینی ما برای محیط زیست اهمیت قایل بوده اند.

محیط زیست را از سیطره اشخاص خارج کنیم

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه محیط زیست را باید از سیطره اشخاص خارج کنیم، خاطرنشان کرد: اگر مالکیت از روی محیط زیست، اراضی ملی، چاه های زیرزمینی، جنگل ها و... که تشکیل دهنده عناصر اصلی محیط زیست هستند برداشته شود و با نگاه عمومی به آن نگریسته شود از خیلی مشکلات خارج خواهیم شد.

وی با بیان اینکه انفال مال در غیاب ائمه معصومین به حاکمیت تعلق دارد، گفت: بلایی که امروز سرمحیط زیست کشور آورده ایم حاصل سپردن مالکیت عناصر محیط زیست به چنگال عده ای سودجو و منفعت طلب است.

حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه این سپردن ها اشتباه است، اضافه کرد: با این نگاه به پول دارها اجازه داده ایم در هر نقطه از جنگل به هر قیمت و کیفیت که دلشان می خواهد و پولشان اجازه می دهد کاخ و ویلا بسازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مصادیق زیادی از این ساخت و سازها در اطراف تهران و شمال ایران وجود دارد، تصریح کرد: پولداری که شرف انسانی نداشته باشد برای مردم سیه روزی می آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه گرفتار دژخیمانی است که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داده و در همه استان ها پول های بادآورده را مصرف می کنند.

وی متذکر شد: اگر نگاه دینی به عناصر تشکیل دهنده محیط زیست داشته باشیم با این چالش ها مواجه نمی شویم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه واگذاری های قطعی محیط زیست به اشخاص که از اول انقلاب اتفاق افتاده اشتباه بود، تاکید کرد: باید این واگذاری منطقی شود و تملکی نمی بود و تنها اجازه بهره برداری داده می شد.

وی با بیان اینکه زمین برای همگان است، ادامه داد: من نمی خواهم حرف بعضی از چپی ها را بزنم و بگوییم زمین قابل مالکیت است اما باید قانون مصوب سال ۱۳۶۵ اجرایی می شد.

دادستان با بیان اینکه در اراضی اموات خوب عمل نکرده ایم، گفت: صنعت، اراضی، منابع ملی و معدن هر کدام متولی دارند و باید بر نحوء بهره برداری از آن ها نظارت کنند.

وی با بیان اینکه بسیج در سال های پس از جنگ کارستان کرد، افزود: بسیج نیروی برخاسته از متن مردم است و جانش را در میدان جنگ به طبق اخلاص گذاشته و در علم و فناوری کار ارزشمند کرد.

بسیج به داد محیط زیست برسد

وی تاکید کرد: امیدواریم این همایش راهی باشد تا بسیج وارد شود و به داد محیط زیست برسد.

وی گفت: همه می بینیم ریزگرد و قطعی آب و برق چه بلایی سر خوزستان آورده است چرا که به محیط زیست آسیب زده ایم.

وی ادامه داد: این بلا تنها دامن مردم خوزستان را نگرفته بلکه هرجا به محیط زیست بی اعتنایی کنیم چنین بلاهایی سرمان می آید، چه در کنار دریای خزر باشد چه خلیج فارس.

دادستان کل کشور تصریح کرد: بسیجیان کمر همت ببندند و به دولتمردان خیلی امید نداشته باشند.

وی اصافه کرد: فرقی نمی کند کدام دولت است. متاسفانه در دولتمردان شاهدیم تحت عنوان دفاع و حفاطت از محیط زیست کارهای دیگری می کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به سو استفاده برخی از مسئولین گفت: وای بر آن مسئولی که داعیه دفاع از محیط زیست را دارد اما خودش مخرب محیط زیست است.

منتظری افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید اینکه حرف بزنید و عمل نکنید گناه بزرگی است و مدیری که خود را محافظ منابع ملی می داند اما در عمل اینطور نیست، گناه بزرگی مرتکب شده است.

وی ادامه داد: ما ضمن آنکه برای مسئولان اجرایی احترام قائل هستیم خود را موظف می دانیم که به وظایف قانونی خود عمل کنیم.

منتظری با بیان اینکه نظارت عمومی برای حفظ محیط زیست ضروری است، خاطرنشان کرد: بسیج در این زمینه می تواند یک ناظر مطمئن و امین باشد و گزارش های لازم را ارائه دهد.

وی افزود: بنده شاهد بودم که هر کجا بسیج پای به میدان گذاشت، بسیاری از مشکلات حل شد زیرا بسیجی ها عامه مردم هستند.

دادستان کل کشور یادآور شد: مسئولی که خارج از جناح است نباید هر چه دلش می خواهد بگوید، زیرا باید خودشان برنامه دهند و تخریب نکنند.

منتظری تصریح کرد: آنچه که ضرر دارد اختلاف نظر نهایی است که منتهی به نزاع می شود.

وی ادامه داد: بسیج باید در عرصه احیای محیط زیست با جدیت وارد میدان شود و ما هم در دستگاه قضا این بستر را آماده کرده ایم.

منتظری بیان کرد: قانون هم ما را مکلف کرده و به تکالیف دادستان های کل اضافه شده و بنده هم به دادستان های کل کشور تاکید کرده ام که در جهت احیای حقوق عامه و صیانت از آن تلاش کنند.

وی افزود: البته ابزار لازم برای دفاع از حقوق عمومی و صیانت از حقوق عامه را نداریم و باید از اطلاعات عمومی و بسیج مردمی استفاده کنیم.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: دادستان ها هر جایی که تجاوز به حقوق عمومی را مشاهده کردند باید برخورد کنند زیرا حقوق عمومی اهمیت زیادی برای ما دارد.

منتظری تصریح کرد: وظیفه ما در دستگاه قضایی این است که باید با هر شخصی در هر مقام و موقعیت که به حقوق عامه تجاوز می کند، برخورد شود.

وی ادامه داد: بارها شاهد بودیم در برخی مناطق کشور افرادی با پارتی بازی، لابی گری، پول دادن و راه های دیگر اقدام به گرفتن مجوز کرده اند و این مجوزها از طریق نامشروع به دست آمده است.

احداث هتل ۱۳ طبقه با مجوز شورای شهر

منتظری افزود: موردی در منطقه لواسان شاهد بودم که در حریم رودخانه هتل ۱۳ طبقه ساخته شده و مجوز را شورای اسلامی شهر صادر کرده است.

وی بیان کرد: عده ای نیز اقدام به حفر چاه های غیر مجاز می کنند، این در حالی است که مسئول صدور مجوز حفر چاه باید بر اساس استانداردها مجوز بدهد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: بسیج ابزاری است که می تواند بخشی از گره هایی که در حقوق عمومی ایجاد می شود، باز کند.

منتظری تصریح کرد: ما به موجب قانون می توانیم به بسیجیان به عنوان ضابط، کارت ضابطیت بدهیم زیرا بسیج نیروی مردمی است.

دادستان کل کشور با اشره به لزوم فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست گفت: فرهنگ حفظ محیط زیست باید از ابتدای کودکی تا مدارس و دانشگاه ها آموزش داده شود، در برخی کشورها شاهد هستیم که حفظ و نگهداری از حقوق عامه تبدیل به فرهنگ شده است.

منتظری با بیان اینکه در تمام حوزه ها پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: هر جا که آسیبی به محیط زیست می رسد باید برخورد جدی شود حتی اگر وابسته به هر جریانی باشد.

وی ادامه داد: ما کمر را برای حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق عامه بسته ایم و امیدواریم برگزاری همایش ملی حقوق سبز خروجی خوبی داشته باشد.

ارسال نظرات