خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی:

با ترویج فرهنگ خمس می‌توان صدای اسلام را به همه دنیا رساند

یکی از مراجع تقلید گفت: اگر همه مردم وظیفه خود را درباره خمس انجام دهند، صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به اقصی نقاط عالم خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۳۰۰۳۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
با ترویج فرهنگ خمس می‌توان صدای اسلام را به همه دنیا رساند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  آیت الله ناصر مکارم شیرازی در همایش خمس که در مرکز همایش های مدرسه عالی امام کاظم برگزار شد، با اشاره به دلایل برگزاری این همایش اظهار کرد: دشمنان تبلیغات زیادی ضد خمس دارند و باید جواب شبهات دشمنان را در این خصوص داده شود.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که تمام احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است، ائمه اهل بیت(ع) نیز ما را در خصوص فلسفه احکام راهنمایی کردند، خمس فلسفه ای دارد و باید فلسفه آن تبیین شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: هر عملی که به جا می‌آوریم، فایده آن به ما برمی‌گردد، پاداش و جزای خداوند تفضل است و ما مدیون خداوند هستیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره سهم سادات در خمس اظهار کرد: در روایات آمده است که تنها باید به اندازه نیاز سال به سادات از خمس داده شود، دو صندوق زکات و خمس داریم که سادات از زکات محروم هستند، ولی آنها به اندازه نیاز سال خودشان در خمس سهم دارند، این مساله امتیاز مالی برای سادات به شمار نمی‌رود، بلکه احترام سادات به دلیل احترام رسول اکرم(ع) موجب این جداسازی شده است.

وی ادامه داد: اگر امام معصوم از دنیا برود و اموال خمسی از او باقی بماند، این اموال به ورثه او برنمی‌گردد، بلکه به امام معصوم بعدی می‌رسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: با تمام احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم، او حقوق بگیر حکومت مصر است، اما خمس یک امتیاز برای مراجع تقلید به شمار می‌رود، به همین دلیل دشمنان با خمس مخالفت می‌کنند تا قدرت مرجعیت را بین بروند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دشمنان خمس اظهار کرد: جریان های وهابیت و سکولار با خمس دشمن هستند، مساله خمس حساسیت زیادی دارد و دشمنان روی این مساله حساس هستند، باید به سوالات مطرح شده در خمس پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: یک سوال این است که آیا مراجع تقلید از خمس در زندگی شخصی خود استفاده می کنند، تا جایی که من اطلاع دارم مراجع تقلید در گذشته و امروز به خمس دست نمی زنند، به عنوان مثال زندگی من از حق تالیف کتاب هایم می‌گذرد و حتی دفترچه خمس دارم و در پایان سال خمس می‌دهم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک سوال دیگر در خصوص موارد مصرف خمس است، از جمله موارد مصرف خمس می‌توان به فرستادن مبلغین به مناطق آسیب پذیر، کمک به روحانیون مستقر در این مناطق، کمک به احداث مساجد و حوزه‌های علمیه، توزیع لباس و مواد غذایی در مناطق محروم، تاسیس و تجهیز کتاب خانه ها و ارسال محصولات فرهنگی به مناطق آسیب پذیر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به موارد مصرف خمس اظهار کرد: پرداخت شهریه به طلاب حوزه‌های علمیه برادران و خواهران از جمله موارد دیگر مصرف خمس است، اگر همه مردم وظیفه خودشان را در خصوص پرداخت خمس انجام بدهند، صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به اقصی نقاط جهان می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ پرداخت خمس جا بیفتد، می‌توانیم صدای مکتب اهل بیت(ع) به تمام جهان برسانیم، همه باید دست به دست هم بدهیم و شبهات را در خصوص خمس پاسخ بدهیم، باید همه را به پرداخت خمس تشویق کنیم تا شیعیان بتوانند حرف خودشان را در جهان بزنند، مکتب اهل بیت(ع) آن قدر جاذبه دارد که در صورت تبیین مفاهیم این مکتب، عالم گیر خواهد شد.

وی با اشاره به تاسیس بنیاد بین المللی احیا فرهنگ خمس تاکید کرد: امیدوارم تشکیل دهندگان این همایش به مقصد و مقصود خود برسند و همه دست به دست هم داده و شبهات را زدوده و همه را به این کار مهم اسلامی تشویق کنیم تا شیعیان اهل بیت و پیروان مکتب ائمه اطهار بتوانند در دنیا حرف خود را مطرح کنند.
ارسال نظرات