خبرهای داغ:

برگزاری نشست و هم اندیشی در خصوص جایگاه سم، ارگانیک و تراریخته در دانشگاه صنعتی شاهرود

مدیران دستگاه های اجرایی استان سمنان با رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن آوری سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس انجمن ژنتیک ایران در نشستی به هم اندیشی در خصوص سم، ارگانیک و تراریخته پرداختند.
کد خبر: ۸۸۳۰۶۱۷
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نشست و هم اندیشی در خصوص جایگاه سم، ارگانیک و تراریخته با همکاری پارک علم و فن آوری استان سمنان، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، مدیران دستگاه های اجرایی استان سمنان با رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن آوری سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس انجمن ژنتیک ایران در سالن اجتماعات کوثر دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

دکتر فاتح رییس دانشگاه صنعتی شاهرود در این نشست، ضمن خیر مقدم به مهمانان و مدعوین جلسه، به نیاز امروز ایران و دانشگاه ها به تحقیق و پژوهش و ایجاد فضای مناسب برای تبدیل دانش به فناوری تقاضا محور اشاره کرد و با بیان پیشینه، توانمندیها و رویکرد ماموریت گرای دانشگاه افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتی شاهرود با داشتن هیات امنا، هیات ممیزه و هیات جذب مستقل مسیر پیشرفت را هموار کرده و در جمع 43 دانشگاه ایران موثر در تولیدات علمی قرار گرفته است.

دکتر فاتح با اشاره به تعداد آزمایشگاه ها، مجلات علمی پژوهشی، مقالات چاپ شده، طرح های تحقیقاتی، قراردادهای متنوع با سازمان های ملی و شرکت های بزرگ، دانشگاه صنعتی شاهرود را با زیر ساخت مناسبی معرفی کرد و گفت: دانشگاه ها باید ماموریت گرا شوند و ما باید به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کنیم.

دکتر فاتح ضمن تاکید بر وجود معدن اموزشی دانشگاه شاهرود، امکانات موجود و پتانسیل های علمی دانشگاه، خاطر نشان کرد: دراین زمینه خواهان ایجاد قطب علمی معدن کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود هستیم. وی گفت: امروز فضای کشور بسیار حساس هست و دانشگاه ها باید تمام تلاش خود را برای تولید دانش و در نهایت تولید ثروت از این امکانات داشته باشند تا هم اشتغال ایجاد شود و هم کشور با شتاب زیاد راه پیشرفت را در پیش گیرد.

دکتر بهزاد قره یاضی رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن اوری سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با بیان اینکه باید از فناوری های پیشرفته نه تنها به عنوان یک ضرورت بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه برای حل مشکلات زیستی در کشور استفاده کرد، ابراز داشت: محصولات تراریخته به محصولاتی اطلاق می شود که صفات آنها با استفاده از پیشرفته ترین روش های علمی، فناوری صورت می گیرد لیکن باید گفت غذاهای ناشی از موجودات تراریخته ای که امروز در بازارجهانی یافت می شود مورد بررسی ها و تجزیه و تحلیل های مختلف و ارزیابی ریسک قرار گرفته و تایید شده است و وزرات بهداشت نیز اعلام کرد محصولات تراریخته خطری برای سلامت انسان ندارد.

دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه امروز بیوتکنولوژی باید در اقتصاد به کمک ما آید، ابراز داشت: در برهه زمانی که هر پنج سال با تکنولوژی جدید مواجه هستیم نباید در دوران تحول صنعتی از حرکت در مرزهای دانش غافل شد که در این بین توسعه اقتصادی با به کارگیری دانش و فناوری می تواند ما را در راه توسعه اقتصادی و علمی سوق دهد که این امر نیازمند عزم جدی در بین مسئولان دانشگاهی است.

دکتر تولایی در بیان تعریفی از بیوتکنولوژی در علم روز، افزود: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بیولوژیک را هرگونه به کار گیری علم و فناوری در خصوص موجودات زنده تعریف می کند.

دکتر تولایی با بیان اینکه برای باقی ماندن در جایگاه فعلی کشاورزی و حرکت رو به جلو، آمریکا باید سازمان های فدرال را مورد بازنگری قرار دهد تا نوآوری را حمایت کند، بیان کرد: نیروهای کار در جهان به صورت رقابتی به خدمت گرفته و با بازارهای دوردست وارد معامله شد و اگر به این روش ادامه دهیم و به دانشگاه ها کسب و کارها اختیار داده شود همه تاثیر گذاران در عرصه کشاورزی برای مواجهه با چالش های پیش رو به خدمت گرفته خواهد شد.

در پایان این نشست دکتر قره یاضی رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن اوری سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران به سوالات مطرح شده از سوی مدیران دستگاه های اجرایی استان سمنان پاسخ دادند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار