مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

مساجد، پایگاه اسلامی در برابر تهاجمات فرهنگی است

مساجد به عنوان پایگاه اسلامی در برابر تهاجمات فرهنگی، افزایش آگاهی جوانان، تقویت نظام اسلامی و ولایت فقیه دارای اهمیت می باشد.
کد خبر: ۸۸۳۰۷۵۳
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، با اشاره به تغییر شرایط جامعه، خواستار بازنگری در کارکرد مساجد برای بهره‌مندی بیشتر جوانان شد و گفت: حضور جوانان در مساجد، فرصتی برای فعالسازی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد است.

ناصر مقدم با اشاره به اهمیت مساجد به عنوان پایگاه اسلامی در برابر تهاجمات فرهنگی، افزایش آگاهی جوانان، تقویت نظام اسلامی و ولایت فقیه، گفت: هر مسجد باید محلی برای آموزش‌های فرهنگی، هنری و ورزشی باشد.

وی از فعالیت ٣٣٠ کانون فرهنگی و هنری در استان زنجان خبر داده و افزود: خیرین در خصوص احداث کانونهای فرهنگی و هنری در مساجد تلاش کنند تا فضای مناسبی برای فعالیت این کانونها فراهم شود.

مقدم خواستار همکاری ائمه جماعات، هئیت امنا و مسئولان پایگاهها در این خصوص شد تا مردم، بیشترین استفاده را از کانونهای فرهنگی و هنری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در آیات و روایات متعددی سفارش‏هایی در این زمینه شده است، تصریح کرد: در آیه ١٨ سوره توبه خداوند متعال می‏فرماید:" کسانی که مساجد الهی را آباد میکنند، کسانی هستند که به خداوند و روز قیامت ایمان آورده و نماز بر پا داشته و زکات پرداخت میکنند و تنها از خداوند متعال ترس داشته و این افراد از هدایتشدگان هستند.

وی با اشاره به اسفند ماه سال ١٣٧٢، که به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد برای استفاده بیشتر از ظرفیت مساجد، راهاندازی شد، ادامه داد: مبنای این تصمیم‌گیری، دو موضوع بود، اول آنکه مساجد دارای فضای اضافی بوده و دوم زمینه برای فعالیت فرهنگی و هنری توسط مردم در این مساجد فراهم بود که بر همین اساس باید گفت امروز کارکردهای مساجد تغییر یافته است.

مقدم با اشاره به اینکه یک هزار و ٢٠٠ مسجد در استان زنجان فعال است و برای فعالیت کانونهای فرهنگی و هنری، فضای لازم را دارند، افزود: مقام معظم رهبری در خصوص کانونهای فرهنگی و هنری تکلیف مردم و دست‌اندرکاران را مشخص کردهاند.

این مقام مسئول از برگزاری طرح تلاوت نور در ٥٥٠ مسجد استان خبر داده و گفت: در کانون‌های فرهنگی و هنری،١٧ کتابخانه تخصصی نیز فعالیت می‌کند و خبرگزاری شبستان نیز اخبار حوزه مسجد و دین را منعکس مینماید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به ایام پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام، اشاره کرده و تاکید داشت: اولین مسجد توسط پیامبر اسلام پایهگذاری شد و مسائل مربوط به اسلام در این مسجد پیگیری میشد.

مقدم با بیان اینکه پیامبر مسجد قبا را در فضایی به ابعاد یک هزار و ٢٠٠ متر مربع راهاندازی کرده، گفت: این مسجد به مرور زمان گسترش یافت در حالی که در دوره نخست، تنها سه باب داشت و حتی از سقف برخوردار نبود. پس از تغییر قبله، از نخلهای خرما برای ساختن سقف آن استفاده شد.

وی هدف از ساخت مسجد در زمان صدر اسلام را محلی برای سجده عنوان کرده و ادامه داد: امروزه کارکردهای مساجد تغییر یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: سوره کوثر برای پاسخگویی به دشمنان این حضرت نازل شده است و حضرت زهرا به عنوان کوثر از ناحیه خداوند معرفی شده و مهمترین معنای این کلمه، حضرت زهرا(س) با معنای خیر کثیر است.

وی اظهار داشت: هر کس به این حضرت و اولاد ایشان تمسک کند، بدون کوچکترین نگرانی، شامل خیر کثیر میشود و تسبیحات حضرت زهرا که از سوی پیامبر به این حضرت یاد داده شده، همواره در جامعه ساری و جاری است.

ارسال نظرات