کشاورز نمونه دهلران با بیان اینکه هزینه تولید یک کیلو گندم در دهلران 2هزار تومان است گفت: هزینه خرید سم و کود نسبت به سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۸۳۰۷۹۸
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴

حسین خوشوقت ، کشاورز نمونه استان ایلام در گفت وگو با خبرنگاربسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعیدرباره قیمت خرید تضمیمی گندم گفت: مسئولان بیایند و من تمام هزینه های تولید را برایشان بازگو کنم. هزینه تولید یک کیلو گندم در شرایط آب و هوایی استان ایلام حدود 2 هزار تومان است. چگونه دولت می خواهد گندم را از کشاورزان 1300 تومان خریداری کند.

وی ادامه داد:کرایه حمل بذر از شیراز به استان ما حدود 2 میلیون تومان شده است. کود را کیسه ای 110 هزار تومان خریداری کرده ایم. برای تراکتور در شخم اول برای هر هکتار 120 هزارتومان هزینه کرده ایم. در مرحله بعدی تا مرحله زدن گاو آهن، هر هکتار حدود 450 هزار تومان هزینه آماده سازی زمین است.

وی با بیان اینکه هزینه خرید سم و کود نسبت به سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته است بیان کرد:واقعا این انصاف که قیمت خرید تضمینی 1300 تومان است.

کشاورز نمونه استان ایلام با بیان اینکه هر گونه بذری در کشور ما سازگار نیست افزود:در منطقه سردسیری مانند ایلام کشت هر گونه بذری سازگار نیست، برای همین مجبور شدیم که بذر از شیراز خریداری کنیم و همین موضوع باعث شد قیمت های تولید بالا برود.

وی بیان کرد: تنها بذرs83برای دهلران سازگار بود که امسال به بهانه های مختلف به ما ندادند. اکنون کود ریشه را با حواله جهاد کشاورزی کیسه ای 110 هزار تومان خریداری کردیم که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است.


خوشوقت گفت:در پی بارش ها و سیل اخیر در استان ایلام بخش عظیمی از کشاورزی در استان ایلام به خصوص در دهلران به صورت 100 درصدی از بین رفته و این در شرایط بیمه‌ها هم همکاری لازم را نکردند. کشورهای دیگر به کشاورزان آموزش های جلوگیری از آسیب ارائه می شود اما در ایران خبری از اینگونه حمایت ها نیست. تنها حمایت دولت خرید تضمینی است که هر ساله پایین ترین قیمت است.

ارسال نظرات