بقعه قیدار نبی یکی از جاذبه های گردشگری، گردشگران داخلی و خارجی است

کد خبر: ۸۸۳۰۸۹۱
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، بقعه قیدار نبی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خدابنده به شمار می رود که هر سال گردشگران بسیاری در طول سال بالاخص در تعطیلات نوروز از آن بازدید می کنند.

بقعه قیدار نبی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خدابنده همه ساله پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

آرامگاه قيدار نبي (ع) در جنوب غربي شهرستان قيدار بر اساس استشهاد 64 عالم طراز اول جهانی متعلق به قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم (ع) از پيامبران الهی است که در کتب مختلف نیز این امر تایید شده و شجرهنامه قیدار نبی در نهایت به حضرت آدم ختم شده است.

این بقعه از سه بخش فضاي مقدماتي و ورودی و دو فضاي گنبد دار پشت سر هم تشکیل شده است و قرار گرفتن آن بر روي سه رديف سنگ سبز با تار و پود آجرهاي ختايي زیبایی آن را دو چندان کرده است.

گنبد اين بنای تاریخی نیز در نوع خود بينظير و منحصر به فرد بوده و رديف گنبدهاي «رك» قرار میگیرد.

استفاده از كاشيهاي شش گوش فيروزهاي، بنفش، سياه و سفيد در دور تا دور بنا زیبایی آن را دو چندان کرده است، در واقع بقعه قیدار نبی زائر سرایی است که گردشگران در آن اتراق میکنند و ضمن استفاده از فضای معنوی آن، با تاریخچه آن نیز آشنا میشوند، سبک چهار ایوانی آن نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است.

در این بقعه قيداربن اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام) از پيامبران الهی آرميده است؛ بزرگي كه به استشهاد 65 نفر از علماي طراز اول يكي از پيامبران الهي است.

بر اساس قديمي‌ترين كتيبه برجاي مانده در ضلع جنوبي صحن گنبددار، تاريخ 719 هجري قمري به تجديد ساخت آرمگاه توسط بلغار خاتون همسر غازان خان، ششمين سلطان ايلخاني اشاره مي‌كند و كتيبه اي ديگر در همان صحن كه به شرح انجام تعميرات بنا توسط تيمورخان به سال 751 هجري قمري مي‌پردازد و نيز شيوه هاي تزئيني بنا، گوياي آن است كه سازه‌هاي معماري آن بايستي در دورانهاي مختلفي انجام پذيرفته باشد.

آرامگاه قيدار نبي داراي گنبد ناقوسي شكل با كاربندي زيباست كه در سطوح داخلي مزين به نگاره‌هاي گياهي و جانوري گچ‌بري شده‌اي مي باشد، گنبد و بنا از نماي بيروني فاقد تزئينات و كاشي كاري مي باشد؛ تزئينات عمده بنا در قسمت داخلي است؛ ابتدا تا ارتفاع يك متري از کف دورتا دوربنا با كاشي هاي شش گوش فيروزه اي، بنفش ، سياه و سفيد پوشانده شده و سقف شبستان گنبد دار با گچبري­هاي بسيار زيبايي ترئين گرديده است.

تركيب كلي تزئينات از موتيفي به نام شمسه با كاربندي منشعب شده و خطوط آن به نوبه خود تصاوير را محدود مي نمايد، گچ بري ها از گل و بوته، لچك و ترنج، تصوير خيالي ملائك ، درخت زندگي همراه با پرندگان بسيار زيبا طراحي و اجرا شده است. كليه تزئينات با دورنگ آبي و طلايي قلم گيري شده اند.

كل اين بقعه را زائرسراي بزرگي مستطيل شكلي محصور كرده كه اين سبك تقليد ناقصي از صحن مساجد به روش چهار ايواني است.

آرامگاه حضرت قيدار ضريح بسيار زيبايي دارد که از چوب گردو ساخته شده است. طول آن در حدود 2 متر و عرض تقريبي آن، 70/1 متر مي باشد؛ نقوش در آن به روش حكاكي نشان داده شده است و سطح جانبي اين ضريح با استفاده از موتيف هاي اسليمي مزيّن شده و در قسمت فوقاني ضريح، كتيبه اي به خط نسخ نوشته شده است.

تاریخی بودن این بنا موجب شده تا در فهرست آثار ملي به ثبت رسیده و امروز مکان مناسبی برای گردشگران در سفر به شهرستان خدابنده به ویژه شهر قیدار باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار