علی تهرانی از هنرمندان صنایع دستی استان یزد بیش از 10 سال در زمینه قلم‌زنی و گره چینی فعالیت دارد.
کد خبر: ۸۸۳۰۹۱۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد،علی تهرانی از هنرمندان صنایع دستی استان یزد است که با 34 سال سن، بیش از 10 سال در زمینه قلم‌زنی و گره چینی فعالیت دارد و علاوه بر آن اکنون در رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل است.

وی، اظهار کرد: قلم‌زنی هنری است که با تزئین و کندن نقوش بر روی اشیاء فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج و غیره انجام می‌شود و به عبارت دیگر خطوط و نقوش به وسیله قلم و با ضربه چکش بر روی اجسام فلزی ایجاد می‌شود که بنا به نوع فلز می‌توان کارهای متفاوتی انجام داد.

تهرانی با اشاره به قدمت این هنر سنتی گفت: با وجود اینکه قلم‌زنی قدمت دیرینه‌ای دارد امام همچنان اصول کار حفظ شده است و کار به صورت دستی انجام می‌شود و با وجود نقوش و روش‌های مختلفی که در سال‌های مختلف برای آن به وجود آمده، ابزار و وسیله خاصی برای آن اختراع نشده است.

این هنرمند یزدی با بیان اینکه قلم‌زنی به صورت حرفه‌ای در اصفهان کار می‌شود، ادامه داد: این هنر دستی در استان‌هایی چون تهران، شیراز، قزوین نیز انجام می‌شود و در استان یزد تعداد کارگاه‌هایی که در زمینه قلم‌زنی فعالیت دارند، تقریباً به بیش از شش کارگاه نمی‌رسد.

تهرانی با اشاره به فعالیت خود در زمینه گره چینی چوب، گفت: قدمت این هنر ظریف به دوره صفویه باز می‌گردد و با توجه به اینکه رابطه تنگاتنگ بین آن و معماری اسلامی وجود دارد، باعث رایج شدن این هنر در استان یزد شده و درب و پنجره‌های باغ جهانی دولت آباد، خانه تاریخی لاری‌ها و باغ خان از بهترین نمونه‌های گره چینی به جا مانده از هنرنمایی هنرمندان یزدی است.

این صنعتگر یزدی، با اشاره به بازار فروش نسبتا خوب گره چینی چوب در یزد گفت: گره چینی چوب با معماری سنتی همخوانی دارند و با توجه به وجود بافت و خانه‌های قدیمی در استان، بیشتر افرادی که از این هنر سنتی استقبال می‌کنند از این دسته هستند و برخی نیز گوشه‌ای از معماری مدرن منزل خود، را به سبک سنتی اختصاص دادند و از گره چینی چوب استفاده می‌کنند.

تهرانی با رضایت بخشیدن نبودن بازار صنایع دستی در استان یزد تصریح کرد: شاید نبود تبلیغات و عدم فرهنگ‌سازی در زمینه صنایع دستی موجب شده که مردم استان یزد استقبال چندانی از این صنایع نداشته باشند و برای نمونه قلم‌زنی در استان یزد که رد شهرهایی چون شیراز و تهران و اصفهان با استقبال زیادی مواجه است در یزد اینگونه نیست و حتی مردم آن‌قدر نسبت به این هنر آشنایی ندارند که با وجود تفاوت زیادی که بین کار‌های دستی و دستگاهی وجود ندارد، آن‌ها را از هم تشخیص نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه عدم استقبال از صنایع دستی، میل و رغبت انجام کار را از هنرمندان گرفته است، ادامه داد: آثار قلم‌زنی که در استان انجام می‌شود معمولاً با توجه به سفارشات برای فروش به خارج استان ارسال می‌شود و از آنجا که به سرمایه خاصی نیاز ندارد جوانان می‌توانند با یادگیری آن و با توجه به استعداد و علاقه‌ای که دارند، در این زمینه فعالیت کنند و با بازاریابی، کارهای خود را به فروش برسانند.

ارسال نظرات