خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بر لزوم ساماندهی و مرمت بازار قدیمی وکیل شیراز تأکید کرد.
کد خبر: ۸۸۳۰۹۴۴
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

مصیب امیری در نشست هم‌اندیشی ساماندهی بازار وکیل شیراز و بازارهای الحاقی پیرامون آن اظهار داشت: بازار وکیل، یکی از شاهکارهای معماری و بی‌مانند دوران زندیه با کاربرد اقتصادی است و به‌منظور حفظ و نگهداری این اثر تاریخی ارزشمند باید کارگروه ویژه‌ای به‌منظور حل مشکلات و مسائل این بازار تشکیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: ظاهر این بازار تاریخی باید متناسب با شأن آن باشد اما شوربختانه تخلفاتی در این زمینه توسط کسبه بازار صورت گرفته است که طی چند روز آینده با حضور تیم مشترک از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، شهرداری تاریخی و فرهنگی این شهر و نمایندگان شورای بازار برای رفع تخلفات اقدامات اجرایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اقدامات عملیاتی پیرامون مرمت و مشکلات تأسیساتی این بازار نیز طی تفاهم‌نامه مشترک میراث فرهنگی، شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی، شورای شهر و شورای بازار در دو برنامه ویژه کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرایی می‌شود.

امیری در مورد بازارهای منشعب به بازار وکیل نیز گفت: با توجه به اینکه بخشی از اردو بازار و بازار مسگرها ثبت تاریخی شده‌ و بخش دیگر از اردو بازار و بازار روح‌الله تاریخی محسوب نمی‌شود، این اداره‌کل شیوه‌نامه اجرایی متناسب با شرایط هرکدام از سراها، کاروان‌سراها و بازارهای منشعب آن در زمینه تأسیسات شامل (برق حجره‌ها و معابر، آب، مخابرات) معابر، حفاظت کالبدی از بنا و منظر بصری، برای حفاظت کالبدی بازار با رعایت حفظ کاربری و حیات کارکردی آن تدوین کرده است و حداکثر تا پایان سال جاری برای اجرایی شدن آن مصوب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در پایان با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازار به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز اضافه کرد: کسبه بازار با در نظر داشتن جاذب بودن این اثر می‌توانند با رعایت اصول حفاظتی منظری، تاریخی و معماری در جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، خوش‌بین به رونق اقتصادی باشند.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، نایب‌رئیس شورای شهر شیراز، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، رئیس و اعضای شورای این بازار تشکیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها