خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه:

حضرت فاطمه(س) گفتمان امامت و ولایت را در جهان زنده کرد/ ولایت منهای انقلاب اسلامی همان تشیع انگلیسی است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:شاید فاطمه(س) نتوانستند ورق را برگردانند، اما اصل مشعل امامت را حفظ کردند؛ اگر قیام ایشان نبود توجه به گفتمان امامت و ولایت در دنیا از بین می‌رفت.
کد خبر: ۸۸۳۱۰۸۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
حضرت فاطمه(س) گفتمان امامت و ولایت را در جهان زنده کرد/ ولایت منهای انقلاب اسلامی همان تشیع انگلیسی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله اعرافی شنبه شب در همایش فاطمی ویژه هیئت‌های مذهبی استان قم، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: هیئت‌های مذهبی به پا دارندگان مشعل عزای خاندان پیامبر(ص) هستند.

وی بیان کرد: عایشه گفته است من ندیدم کسی مانند فاطمه(س) در کلام، سخن و منطق به رسول خدا(ص) شبیه باشد و همچنین در مقدمه خطبه فدکیه آمده است که هر کس راه رفتن فاطمه(س) را می‌دید به یاد راه رفتن پیامبر(ص) می‌افتاد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وقتی فاطمه(س) بر پیامبر(ص) وارد می‌شد حضرت خوشامد می‌گفت و تمام قد جلوی ایشان برمی‌خیزید و دستان فاطمه(س) را می‌بوسید.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) نزدیکان بسیاری داشت ولی این احترام تنها برای فاطمه(س) است، چراکه فاطمه(س) گوهری دارد که خداوند در وجود او قرار داده است و این گوهر را پیامبر(ص) می‌شناسد.

آیت الله اعرافی به ابعاد علمی فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند که مصحف فاطمه (س) نزد ما خاندان پیامبر(ص) قرار دارد و مردم چه می‌دانند که این کتاب که فراورده سخن فاطمه(س) با جبرئیل است چیست.

وی ابراز داشت: شاید بخش مهمی از معارفی که امروز دست ما است برآمده از همین مصحف باشد، خداوند فاطمه(س) را واسطه تبیین قران برای ائمه(ع) قرار داده است، گویا فاطمه(س) برای تبیین قرآن، واسطه بین خدا و ائمه(ع) شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: فاطمه(س) علاوه بر اینکه مادر جسمانی ائمه(ع) است، یک نوع مادری نسبت به علوم اهل‌بیت(ع) دارد.

وی عنوان کرد: در روایت داریم که  وجود فاطمه(س) لبریز از ایمان و یقین است و در جای دیگری می‌فرماید فاطمه(س) سر تا پا ایمان است و این ایمان، درون او را سرشار از طاعت خدا کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: فاطمه(س) علمی دارد که سلمان و ابوذر در محضر او زانو می‌زنند و واسطه جریان فیض خدا از طریق مصحف به ائمه(ع) می‌شود.

وی با اشاره به وجوه مشترک حضرت فاطمه، خدیجه و زینب(س) افزود: یکی از وجوه مهم مشترک این سه بانوی بزرگوار این است که در سه مقطع تاریخی و بحرانی نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: بعثت پیامبر(ص) تغییر همه معادلات عالم است و جهان را دگرگون می‌کند و در این شرایط بحرانی، خدیجه(س) در کنار پیامبر(ص) ایستاد چراکه می‌فهمید عالم به سمت تغییر جدیدی در حرکت است.

وی تصریح کرد: خدیجه (س) هم این تغییر را فهمید و هم جرات و جسارت حضور در میدان را داشت و در یک نقطه عطف تاریخی به تنهایی قیام کرد و در کنار پیامبر (ص) ایستاد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: همین ویژگی را حضرت زینب (س) دارد، غروب عاشورا لحظه بی‌نظیری در تاریخ است چراکه شرایط به زمان پیامبر(ص) بازگشت و از زمین و آسمان افسردگی و ناامیدی می‌بارید اما از سخن حضرت زینب(س) امید می‌بارد.

وی ابراز داشت: حضرت زینب(س) جلوی عبدالله زیاد و یزید شکوهمندانه می‌ایستد و همین عظمت و شکوه است که شما را بعد از 1300 سال پای منبرها نگه داشته است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مدینه پس از پیامبر(ص) به یک اکثریت و دو اقلیت تقسیم می‌شود که یک هماوردی بزرگ میان این دو اقلیت است گفت: یک اقلیت ناحق بود که با طراحی دقیق در مقابل رسالت و ولایت قرار گفته بودند و قدم‌به‌قدم نقشه‌ها را پیش می‌بردند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت مدینه تحت تأثیر سه عامل از حق بازماندند افزود: بخشی از اکثریت در این فتنه نتوانستند حق را تشخیص دهند و گروه دوم کسانی بودند که ترس بر آنها غالب شده بود و گروه سوم طمع داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: این سه عامل شیطانی جهل، ترس و طمع، بشریت را در پیمودن حق تهدید می‌کند و این سه عامل است که اکثریت مدینه را بی‌خاصیت کرد و آن‌ها از پیمودن راه حق بازماندند.

وی عنوان کرد: با اینکه اکثریت مدینه را این اقلیت ناحق اداره می‌کرد، اقلیتی هم بودند که حق با آنها بود اما قدرت اقدام نداشتند، در این شرایط فاطمه(س) اقدام و رهبری کرد.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: شاید فاطمه(س) نتوانستند ورق را برگردانند، اما اصل مشعل امامت را حفظ کردند؛ اگر قیام ایشان نبود توجه به گفتمان امامت و ولایت در دنیا از بین می‌رفت.

وی ادامه داد: در آن زمان کسی توانایی این اقدام بزرگ را نداشت ولی فاطمه (س) این گفتمان را حفظ کرد و آمدنش به مسجد به دلیل حفظ این گفتمان بود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در تاریخ نداریم که جریان حق این‌قدر در زاویه باشد و یک زن بتواند تحولی بزرگ انجام داده و جریان حق را هدایت کند، لذا تا تاریخ هست فاطمه(س) نقش و جایگاه خود را دارد.

وی بیان کرد: حقی که فاطمه بر باقی ماندن امامت و ولایت دارد شاید کمتر کسی در عالم داشته باشد و افتخار همه باید این باشد که در پیشگاه این بانو زانوی ادب بزنیم و عرض ارادت کنیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: شهر قم با همه شهرها و مناطق دیگر متفاوت است و این تفاوت باید در جامعه و هیئت‌ها و مردم قم تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه کمتر شهری در جهان با خصوصیت‌های خاص وجود دارد افزود: شهر قم شهری است که در بیش از 1000 سال هیچ‌گاه رشته حوزه‌ای در آن قطع نشده است و شهری است که انقلابی از آن برخاسته که همه معادلات پایان قرن بیستم جهان را تغییر داده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در حال حاضر از بیش از 130 کشور دنیا و از همه شهرها و روستاهای ایران افرادی برای تحصیل علوم اسلامی در شهر قم حضور دارند.

وی تصریح کرد: در قبل از انقلاب وقتی می‌شنیدیم علم از قم به همه عالم نشر پیدا می‌کند، قابل تصور نبود و معنی آن را نمی‌دانستیم و پس از انقلاب که مردم قم آغازگر آن بودند این موضوع برای ما موضوع ساده و قابل فهمی شد.

آیت الله اعرافی گفت: غیر از سراسر ایران اسلامی که از قم تغذیه می‌شود حداقل 1000 مرکز در بیش از 100 کشور دنیا نیز از قم تغذیه و جریان‌های مختلفی ایجاد می‌شود، شهری با این تولید علم و تربیت عالمان بزرگوار که در جهان و ایران نورافشانی می‌کند از آن شما مردم است که میزبان اصلی چنین حرکت الهی و اسلامی و اهل بیتی هستید.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: شهر قم باید در همه جهات امتیازاتی داشته باشد و منحنی آسیب‌های اجتماعی در این شهر رو به پایین باشد و البته این توقع هم از حوزه می‌رود که مسئولیت بسیار سنگینی است.

وی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی در نشان دادن یک الگوی معنوی، انقلابی و اسلامی نقش مهمی دارند افزود: هیئت یک مقوله اجتماعی و اثرگذار فوق‌العاده است و این مقوله‌ای است که در کشور ما وجود دارد و دیگران نتوانستند آن را درک کنند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کسی که ولایت را منهای انقلاب اسلامی ترسیم می‌کند بیراهه‌ می‌رود و آن همان تشیع انگلیسی است گفت: مدعیان ولایتی که اهل انقلاب و حضور در صحنه سیاست و اجتماع نیستند یک نفر را در عالم حتی به سمت تشیع حرکت نداده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: این مدعیان با شعارها و حرکت‌های تند لطمه‌های بسیاری در عالم به تشیع زده‌اند درحالی‌که جریان انقلاب اسلامی هم سنی‌های معتدلی در عالم پرورش داده و هم میلیون‌ها نفر را به سمت تشیع حرکت داده است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که با فحش و ناسزا و جنگ بین مسلمانان شعار تشیع سر می‌دهند، دروغ می‌گویند گفت: راه فاطمه زهرا(س) در همین انقلاب اسلامی تجلی پیدا می‌کند که هیئت‌ها نقش مهمی در آن دارند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هیئت‌های ما مسیر انقلاب را باید ادامه دهند افزود: هیئت‌های ما حرکت حضرت زهرا(س) و عاشورا را امروز باید زنده کنند و آن فریاد امروز در مرجعیت، ولایت و ولایت‌فقیه تجلی پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: هیئت در طراز قم در مسیر انقلاب گام برمی‌دارد، نسل جوان را تربیت می‌کند، عزاداری درست و واقعی ارائه می‌کند و در خودش معارف الهی را متجلی می‌کند و شما مردان این میدان هستید و قدر خود را باید بدانید.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در خارج از کشور می‌توان متوجه شد، پرتو قم چگونه در جهان تجلی پیدا می‌کند که مسئولیت‌های هیئت‌های قمی را سنگین‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: امیدوارم نقش اجتماعی، خدمت به نیازمندان و الگوی خوبی که در هیئت‌ها است روزبه‌روز گسترش یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار