خبرهای داغ:
یک استاد دانشگاه با اشاره به نیاز شدید به فعالیت در حوزه استار تاپ های محتوایی، گفت: اما به علت موانع و مشکلات موجود بر سرر اه این گونه استارتاپها، و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این درحالی است که جای این گونه استارتاپها در کشورمان بسیار خالی است.
کد خبر: ۸۸۳۱۲۱۴
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه رنان خبرگزاری بسیج با توجه به گذر از عصر ارتباطات و اطلاعات به عصر محتوا، اهمیت صحبت در خصوص استارتاپ‌‌های محتوایی امروزه بیشتر احساس می‌شود چنانچه که محتوا با قلم اطلاع تفاوتهایی دارد؛ در واقع اطلاع دانشی است که بصورت عمومی ارائه میشود و به شکل عمومی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، اما محتوا قلمی ترجیحا سفارشی شده، با محوریت کاربر محسوب می‌شود.

دکتر مهدی نیامنش، استاد دانشگاه و مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیک آسا در خصوص استارتاپ‌های محتوایی خاطر نشان کرد: استارتاپ محتوایی یعنی شرکت و یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع، و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چند رسانه‌ای است که شامل عکس، فیلم،کارتون، انیمیشن، و سایر می شود.

این کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی خاطر نشان کرد: برخی از استارتاپهای محتوایی اقدام به ایجاد و راه‌اندازی پلتفرمهای ارائه محتوا می‌کنند و با قرار دادن محتوا بر روی آن، بصورت اشتراکی و یا تک فروشی، اقدام به درآمدزایی دارند؛ یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا می‌کنند.



نیامنش خاطر نشان کرد:  امروزه به اکثر آیتم‌های دیجیتال که برگوشی و یا تبلت کاربر قرار می‌گیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم و سرگرمی و... می‌توان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگ‌تری احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند.

این استاد دانشگاه در گفت وگو با روابط عمومی شرکت دانش بنیان پیک آسا به پیچیدگی هایی که استارتاپ های محتوایی دارند اشاره کرد و خاطر نشان نمود: زمانی که از استارتاپ محتوایی صحبت می‌شود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصص‌های فنی، هنری، و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر می نماید.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیک آسا تصریح کرد: علی رغم  نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سرر اه این گونه استارتاپها، و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این درحالی است که جای این گونه استارتاپها در کشورمان بسیار خالی است.

نیامنش گفت: زمانیکه صحبت از یک سرویس و یا برنامک محتوایی می‌شود، دغدغه‌های بسیاری به آن افزوده می‌شود که هزینه ورود به این حوزه را بیشتر می‌کند، طبیعتا استارتاپهایی که می‌خواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند وارد این حوزه‌ها نمی‌شوند و این در حالی است که عدم وجود این گونه استارتاپها برای کشور ما حتا در کوتاه مدت، صدمات جبران‌ناپذیر فرهنگی و اقتصادی درپی‌دارد.

این کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی ادامه داد: در شرایط فعلی که در زیست بوم (اکوسیستم) استارتاپی کشور، انرژی قابل توجهی وجود دارد، لازم است با هدایت (یا مانع تراشی کمتر) متولیان حرکتی استارتاپ‌های محتوایی مسیر را برای این گونه فعالیتها هموارتر کنند.

وی با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور، ادامه داد: امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارتاپی بسوی استارتاپ‌های محتوایی هستیم و  بهتر است تا دیر نشده، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانه‌ای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارتاپ‌ها نیز باشیم.

نیامنش در پایان افزود: البته اخیرا مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارتاپ‌های محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود.

انتهای پیام/ ل 

منبع: طنین یاس 

ارسال نظرات