با میانجی گری امریکا و پس از 27 سال یک مقام عالی رتبه سعودی به عراق سفر کرد.
کد خبر: ۸۸۳۱۲۵۰
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، وزیر خارجه سعودی در اقدامی کم سابقه و پس از 27 سال روز شنبه به بغداد سفر کرد.
این سفر با میانجی گری واشنگتن و به منظور بهبود روابط ریاض-بغداد انجام شد. در این سفر عادل الجبیر(وزیر خارجه عربستان) با مقامات عراقی دیدار و گفتگو کرد.
یکی از تصمیمات مهم این سفر اعلام تغییر سفیر عربستان در عراق از زبان عادل الجبیر بود. پیشتر بغداد بارها درمورد مداخلات سفیر عربستان در مسائل داخلی عراق به دولت عربستان اعتراض کرده بود.
وزیر خارجه سعودی در دیدار با «حیدر العبادی»، «فؤاد معصوم»، « ابراهیم الجعفری» و «سلیم الجبوری» درباره چندین پرونده از جمله جنگ با تروریسم، نقش ایران در عراق، اوضاع زندانیان سعودی در عراق و همچنین پرونده سوریه، یمن و بحرین با آن‌ها گفت‌وگو و رایزنی کرده است. 
العربی الجدید در این خصوص نوشت، «ابراهیم الجعفری» در بیانیه‌ای، با بیان اینکه عراق برای بالاترین روابط با عربستان اصرار دارد، بر ادامه گفت‌وگوها و سفرهای دو جانبه بین مسئولان دو کشور جهت غلبه بر تهدیدات منطقه تأکید کرد. او در این بیانیه آورده است که سیاست عراق بر گشایش در روابط با کشورهای جهان و عدم اجازه به کسی برای دخالت در امور داخلی خود و همچنین عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و از سوی دیگر عدم ورود به صف‌بندی‌ها(ی منطقه‌ای)، استوار است.
«عادل الجبیر» نیز تأکید کرد که سفرش در راستای بازگرداندن روابط دو جانبه در مسیر صحیح خود است و عربستان از ثبات و امنیت عراق حمایت می‌کند. او همچنین گفت‌و‌گو با همتای عراقی اش را مثبت و سازنده توصیف کرد.
 
 
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات