اسکات مودل رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ با حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا پیشنهاداتی به دولت این کشور برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۱۳۲۵
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، اسکات مودل رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ که اینک در زمینه انرژی کار می‌کند و رزومه امنیتی بالایی در دولت آمریکا دارد، در جلسه استماع کنگره که 12 فوریه برگزار شد،نقشه راه مهمی برای دولت آمریکا به منظور مواجهه با ایران مطرح کرده است.

او سالها در بخش عملیات ویژه سازمان سیا فعالیت می‌کرده و خاورمیانه -بخصوص افغانستان- یکی از اصلی‌ترین محل‌های ماموریت وی بوده است. وی به سه زبان فارسی، پرتغالی و اسپانیایی مسلط است.

مودل در این جلسه در مقدمه بحثی که با عنوان "ایران زیر نظر" ارائه داده، تاکید کرده است که علیرغم همه فشارها و اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، "جمهوری اسلامی علیرغم کاستی‌ها و کوتاهی‌هایی که دارد، در شرف سقوط نیست."

او همچنین افزوده‌ است که در حال حاضر شرایط لازم برای اصلاحات عمده در ایران یا "بهار پارسی" وجود ندارد.

مودل در ادامه ضمن اشاره به شاخص‌هایی درباره استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرده و می‌گوید:  اگر این پیشنهادات اجرایی شوند، باعث سنگین تر شدن تصمیمی خواهند شد که مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره ایران گرفته بود و به ایران اخطار داده بود.

او به عنوان پیشنهاد اول خواستار تغییرات اساسی در صدای آمریکا(VOA) و رادیو فردا و رادیو اروپای آزاد شده و تاکید می‌کند: میزان رضایت از این برنامه‌ها به علت آبکی شدن برنامه‌ها، پائین آمدن روحیه و موارد دیگر پایین آمده است.

مودل در بخش دیگری از این اظهارات خود با اظهار نگرانی از احتمال نفوذ سیستم‌های امنیتی ایران در صدای آمریکا و رسانه‌های فوق‌الذکر می‌گوید که بررسی هایی که هم اکنون درباره سوابق این کارکنان صورت می گیرند کافی نیستند. برای یک سرویس اطلاعاتی پیشرفته همچون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بسیار آسان خواهد بود که در داخل صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد نفوذ کند و از شدت برنامه های ضد رژیم در این شبکه ها بکاهد.

وی تاکید می‌کند: شبکه‌های صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد باید عمیقاً با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تلفیق و یکپارچه شوند. صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد باید فراتر از گزارش‌های خبری عمل کنند و "این شبکه‌ها همچنین باید سکویی برای تشریح سیاست های آمریکا باشند، از اختلافات و مناقشات درون جمهوری اسلامی بهره برداری کنند، اصلاح طلبان را تقویت کنند، خواستار انتخابات آزاد و منصفانه شوند، حمایت بین المللی از ایران را تضعیف کنند و ارتباطات ایران با بی‌ثباتی‌های منطقه ای را برجسته کنند."

مودل در بخش دیگری از سخنان خود به دولت آمریکا توصیه می‌کند که به اعتراضات کارگری و همچنین مسائل قومی در ایران بپردازد و  به آنها بدمد. مسائل زنان و معلمان از دیگر مباحثی است که مودل تاکید می‌کند باید دولت آمریکا به شدت از آنها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری کند.

او تاکید می‌کند: ما باید کمک کنیم تا «خوشه‌های نارضایتی از هم گسسته» به هم پیوند بخورند و منجر به رفتار قویتر ضد جمهوری اسلامی شوند.

بهره‌برداری از فعالیت‌های اقتصادی سپاه و انجام علمیات روانی رسانه‌ای حول و حوش آن از دیگر مواردی است که این افسر امنیتی آمریکایی به طور جد به آمریکا پیشنهاد می‌کند که به آن بپردازد. پیشنهادات او در این زمینه بیش از هرچیز بر متهم کردن سپاه به مفاسد اقتصادی تکیه دارد و او تاکید می‌کند که دولت آمریکا در این زمینه باید برنامه‌ریزی و رسانه‌های خود را روی این مسئله متمرکز کند.

انجام عملیات روانی بر روی فعالیت‌های مستشاری سپاه در منطقه و کمک جمهوری اسلامی ایران به مقاومت از جمله مواردی است که مودل در این جلسه مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید باید سپاه متهم به فساد و ارتباط  با تروریست‌ها معرفی شود.

او درباره موضوع زنان تاکید می‌کند که یکی از بهترین تکیه‌گاه‌ها برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران، استفاده از مسئله زنان است.  مودل همچنین تاکید ویژه‌ای بر موضوع قومیت‌ها در ایران دارد و می‌گوید محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اختلاف و تضعیف جمهوری اسلامی است.

مودل حتی به موضوع آلودگی بالای هوای تهران و همچنین اعتیاد جوانان به مواد مخدر و نرخ بالای بیکاری جوانان نیز به عنوان موضوعاتی اشاره می‌کند که تمرکز رسانه‌ای و  تبلیغاتی آمریکا روی آن می‌تواند به تضعیف نظام جمهوری اسلامی منجر شود.

متهم کردن سپاه به ارتباط با گروه‌هایی مانند القاعده نیز از جمله مسائلی است که مودل تاکید می‌کند باید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در این نقشه راه از عربستان سعودی نیز همکاری صورت بگیرد، می‌گوید: محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و نسل او، می توانند شرکای موثر و مفیدی در این خصوص باشند چون نسل آنها تلاش می کنند ، بازتعریفی از پادشاهی(سعودی) داشته باشند.

این افسر امنیتی آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید می‌کند که مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) این حق را دارد که هر ساله به یکصد نفر از افرادی که کمک فوق العاده ای به جمع آوری اطلاعات آمریکا و اقدامات مخفی آن می کنند، گرین کارت بدهد!

مودل همچنین توصیه می‌کند که این تعداد باید افزایش چشمگیر یابد تا تعداد کسانی که پتانسیل انفکاک وجدایی را دارند بیشتر شود و باعث تحریک فرار مغزهای دانشمندان ایران و تکنوکرات های ارشد از آژانس های دولتی ایران شوند که روی سایت های حساس هسته ای و نظامی متعارف ایران نظارت دارند، روی سیاست های راهبردی ایران در بخش تحقیق و توسعه نظارت دارند و مشغول تهیه و تدارکات غیرقانونی برای ایران هستند.

وی تاکید می‌کند که "ما باید همتایان اروپایی خود را ترغیب کنیم که کارهای مشابهی انجام دهند"

به گزارش تسنیم،رئیس اجرایی شرکت راپیدان گروپ در بخش دیگری از این مبحث خود با اشاره به طرحی برای اختلاف‌افکنی میان حوزه علمیه قم و نجف تاکید می‌کند که از افرادی مانند سیدصادق شیرازی باید حمایت کنیم!
مودل همچنین تاکید می‌کند که نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران باید زیر نظر  گرفته و به فسادهای اقتصادی متهم شوند تا از این طریق از جمهوری اسلامی ایران مشروعیت زدایی شود.

مودل در بخش دیگری از این سخنرانی خود ادامه می‌دهد: آمریکا باید عربستان سعودی و شرکای ما در شورای همکاری خلیج(فارس) را ترغیب کند تا به راهبرد منطقه ای خود برای مقابله با تهاجم ایران در سراسر منطقه ادامه دهند.
ارسال نظرات