زاکانی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
نماینده مردم تهران در مجلس نهم درباره اینکه چرا برخی مفسدان نفتی از سوی مجلس نظارت نمی‌شوند، گفت: این همان مشکلاتی است که عقب افتادگی برای ما رقم می‌زند.
کد خبر: ۸۸۳۱۳۴۷
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم ظهر امروز در همایشی با عنوان انقلابی‌گری رمز پیشرفت که به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، تصریح کرد: اگر بعد از 38 سال از انقلاب بیندیشیم درمی‌یابیم نتوانسته‌ایم الگوی واقعی و مطابق با اصل انقلاب در جغرافیای ایران اسلامی مستقر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بعضی ابعاد انقلاب موفق و بعضی دیگر ناموفق بوده‌ایم، ادامه داد: قیمت مردم را انقلاب اسلامی تعیین کرد، 2 پیام شفاف انقلاب همین تمسک به اسلام و توجه به حضور مردم و کارسازی این حضور در میدان‌‌ها است، دو ویژگی‌اش نیز این است که هر جا به آن توجه کردیم موفق و هر جا به آن توجه نکردیم ناموفق بوده‌ایم. مثلا دفاع مقدس تمسک به این ویژگی‌ها بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نقش مردم در دین اسلام ناب در حوزه‌های فردی و اجتماعی نقشی بارز است، وقتی به قبل از انقلاب برمی‌گردیم شاهد هستیم تمام رویکردهای رژیم گذشته بر مبنای توسعه غربی دنبال می‌شد. انقلاب اسلامی توانست نظام سیاسی را تغییر دهد اما نظام فرهنگی و اقتصادی کمترین تغییر را داشت، جمهوری اسلامی نسبت به انقلاب اسلامی دارای عقب‌افتادگی‌های معنادار شده است، انقلاب اسلامی برای خود مباحث داشت. نظام غربی می‌گوید انسان فقط دارای بعد مادی است و جامعه نیز جبر جبری بین انسان‌ها است و اوج تکامل آن انسان آمریکایی است.

زاکانی خاطرنشان کرد: این نگاه لیبرال سرمایه‌داری به انسان و جامعه است اما نکته مهم این است که در تعریف اسلامی انسان و جامعه انسان هیچ سقفی ندارد.

وی جامعه مهدوی را جامعه کاملی دانست و اظهار داشت: غیر از حوزه دفاعی که کاملا بومی است آیا نظام اقتصادی، قضایی و فرهنگی ما بومی است؟ در این باره باید بگویم خیر، ما چیزهایی را به ارث بردیم که کاستی‌های زیادی دارد. در جامعه اسلامی زیربنای همه چیز فرهنگ است اما در جامعه غربی همه چیز بر مبنای اقتصادی است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تعلیم و تربیت بخش پیشران جامعه اسلامی است. برعکس جامعه غربی که اولویت اقتصادی است. در جامعه غربی همه چیز حتی انسان‌ها فدای تولید ثروت هستند اما جامعه اسلامی تولید ثروت را موهبت و تعالیم انسانی را هم موهبت می‌داند.

زاکانی خاطرنشان کرد: خانواده کوچکترین سلول جامعه اسلامی است اما در نظام غربی اساسا خانواده اهمیتی ندارد. اگر می‌خواهیم انقلابی‌گری را رمز پیشرفت بگیریم بر روی این کوچکترین سلول یعنی خانواده مثل ازدواج، آسایش، تحکیم، رشد، پویایی و تکامل باید مدنظر قرار داده شود.

زاکانی با تاکید بر اینکه انسان و جمع آن در زیر یک سقف باید هدف اصلی جامعه اسلامی قرار گیرد، بیان داشت: باید از بعد مادی و معنوی به خانواده دقت شود. اگر می‌خواهیم با انقلابی‌گری مشکل جامعه حل شود باید مسائل اقتصادی، معیشتی و اشتغال در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد لایه‌های بعدی در جامعه برای پیشرفت در کشور اظهار داشت: لایه بعدی در جامعه محله است، نقش مسجد در آن برجسته است که هم بعد رشد و هم محور و کانون تکامل اجتماعی است. لایه بعدی تعلیم و تعلم است که نقش پیشران در جامعه را دارد. تعلیم و تربیت باید هم در دانشگاه، حوزه، رسانه و مدرسه باشد. مدرسه جای است که انسان را رشد و پرورش می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: نظام آموزشی ما هیچ سنخیتی با جامعه اسلامی ندارد. باید توجه ویژه به معلم شود. مشکل معلمان معیشت، کرامت، منزلت، رشد و ارتقا و در جا نزدن است. باید یک طرح نو در مسیری که حرکت می‌کنیم دربیندازیم. بزرگترین مشکل در کشور که از آن رنج می‌برند از بین رفتن ظرفیت نیروی انسانی است.

زاکانی ادامه داد: یک سال قانونگذاری در مجلس ایران مطابق با 30 سال قانونگذاری در مجلس فرانسه است. باید طوری هدف‌گذاری کنیم که مشخص شود امروز کجا هستیم و فردا قرار است کجا باشیم.

* باید جریان انقلابی دست به دست هم دهد و تغییر ایجاد کند

زاکانی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید کاندیدای جبهه مردمی انقلاب باشید، پاسخ داد: از احتمال چیزی درنمی‌آید. بنده به دنبال یک حرکت اجتماعی در جهت تغییر هستم. معتقدم باید جریان انقلابی دست به دست هم دهد و تغییر ایجاد کند زیرا وضع موجود وضع مناسبی نیست.البته باید تغییر را معنا کنیم و از افراط و تفریط پرهیز کنیم.

وی در مورد اینکه چرا پس از 38 سال از انقلاب اسلامی هنوز شاهد فقط و فحشا هستیم، اظهار داشت: علاج فوری بحث اشتغال و تولید است. رکود مرگبار در جامعه حاکم است. مشکل ما در اقتصاد بحث اشتغال است لذا در اشتغال باید به سمتی برویم که حرکت در مسیر تولید باشد، متاسفانه حال کار برای برخی وجود ندارد و باور نگاه به درون نیز ندارند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: 20 میلیارد دلار قاچاق سالیانه به کشور می‌آید. هر یک میلیارد دلار تقریبا باعث از دست دادن صد هزار شغل است، یعنی اگر کسی اراده کند و با قاچاق مبارزه کند می‌تواند در جامعه یک تا 2 میلیون شغل ایجاد کند. قاچاق از طریق کوله پشتی و ته‌لنجی نیست، قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود.

زاکانی بیان داشت: 12 هزار قانون در کشور داریم. قانون‌هایی که می‌گذاریم قفلی به پای جامعه است. قوانین را به 43 عنوان دسته‌بندی کرده‌ایم و اگر آنها را در اختیار حقوقدانان قرار دهیم می‌توانیم در مدت دو سال این قوانین را از طریق لایحه توسط دولت به مجلس ارائه دهیم و مجلس در دو فوریت ظرف مدت اندکی آن را تصویب کند و آن وقت فرصتی برای مجلس ایجاد می‌شود که به سراغ کار نظارت بروند.

* قرار بود تحریم‌ها برداشته شود که این اتفاق رخ نداد

وی در مورد اینکه برجام چقدر با انقلابی‌گری زاویه دارد، اظهار داشت: در این معامله یک وعده‌هایی داده شد. قرار بود سایه جنگ را بردارند که اصلا اینطور نبود. قرار بود تحریم‌ها برداشته شود که این اتفاق رخ نداد. اخیرا گفته‌اند به جای اینکه 300 کیلو اورانیوم را در کشور نگه دارند تنها 100 کیلو در کشور باقی مانده است.اگر بخواهیم و برگردیم این معامله را مجددا انجام دهیم باید طور دیگری این کار را بکنیم که مطابق با منافع ملی باشد.

زاکانی در مورد اینکه چرا برخی مفسدین نفتی از سوی مجلس نظارت نمی‌شوند، گفت: این همان مشکلاتی است که عقب افتادگی جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی برای ما اتفاق می‌افتد. در برخی امورات مثل نفت و گاز و صنایع از خارج از کشور تعیین تکلیف می‌کنند. مجلس اصلا نمی‌تواند تداخل صفر و صدی با دولت داشته باشد. بحث در اقتصاد مقاومتی هم به هم خوردن همین معادلات است. نظام کوبینگ و وابستگی در صنایع نفتی وجود دارد. برخی منافع‌شان در خام‌فروشی است.

به گزارش فارس،وی با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های کشور نظام بودجه‌ریزی آن است، تصریح کرد: بنده 12 سال در مجلس بودم. تمام این بودجه‌ها را یک نفر می‌نوشت.نظام بودجه‌ریزی جعبه سیاه است.

* به دنبال نگاه تحولی در جامعه هستم

وی در پاسخ به این سوال که شما چرا جزو 30 نفر شورای جبهه مردمی انقلاب نشدید، پاسخ داد:‌ من اصلا در رای‌گیری شرکت نکردم و داوطلب هم نبودم اما برای ریاست جمهوری خود جبهه مردمی ضوابطی را دارد. من دنبال نگاه تحولی در جامعه هستم.
ارسال نظرات