رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین گفت: حل مشکلات کشور با برجام و مذاکره، درست مثل این است که بخواهید هواپیمای شکاری را با تفنگ بادی بزنید.
کد خبر: ۸۸۳۱۴۴۰
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الله عبدالملکی رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین در همایشی تحت عنوان "چرخه گمشده اقتصاد" که در جمع دانشجویان دانشگاه صنعت اراک برگزار شد به بیان اقتصادمقاومتی در چارچوب استکبارستیزی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در شرایط دشوار، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد و در این بین اهداف کشورها با یکدیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی گفت: در سال 57 انقلابی شکل گرفت که در عرصه‌های مختلف هدفگذاری داشت، استقلال اقتصادی، رفاه اقتصادی و پیشرفت اقتصادی سه هدف و راهبرد اقتصاد در انقلاب اسلامی است.

پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصادمقاومتی تصریح کرد: پیشرفت به واقع نماد بیرونی اقتصاد است، اسلام اعجاز سازندگی دارد که قرار بوده رد جریان اقنلاب اسلامی این اعجاز به دنیا نشان داده شود؛ حرکت‌های خوبی در این سه عرصه بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته ولی تا رسیدن به مطلوب‌ها فاصله داریم.

عبدالملکی با طرح این سوال که چرا در این 37 سال به این ایده‌آل‌ها دست پیدا نکرده‌ایم، گفت: از آنجائیکه اقتصاد ما مقاومتی نبوده نتوانسته‌ایم به این ایده‌آل‌ها دست پیدا کنیم، در چارچوب فلسفی اقتصادمقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصاد اسلام است.

وی به بیان تعریفی از اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: ماهیت معرفت شناختی اقتصاد مقاومتی بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آینه زمان و مکان است.

اقتصادمقاومتی نسخه معاصر اقتصاد اسلامی

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین در خصوص اثرات اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس آنچه خداوند در نهاد اقتصاد اسلامی کار گذاشته است خروجی آن پیشرفت خواهد بود، پس اقتصاد مقاومتی که نسخه معاصر اقتصاد اسلام است پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.

عبدالملکی منظور از اقتصاد اسلامی را مجموعه‌ای از معارف دانست و گفت: این معارف شامل سه بخش، مکتب اقتصادی اسلام، نظام اقتصادی اسلامی و علم اقتصاد اسلامی است.

وی افزود: مکتب اقتصادی اسلام دستورالعمل‌های زندگی اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی است که مبنا و روش‌شناسی آن اجتهاد و استنباط بوده و بحث احکام و اتفاقات اقتصادی و اصول و قواعد حاکم بر رفتارهای اقتصادی است؛ نظام اقتصادی اسلامی پیاده‌سازی دستورالعمل مکتب به طور کامل در جامعه است که ویژگی‌های مشخص در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد؛ علم اقتصاد اسلامی نظریاتی که حاصل بررسی رفتارها و پدیده‌های اقتصادی و روابط علی و معلولی بین آنها در یک نظام اقتصادی اسلامی است.

سیاست‌های ابلاغی اقتصادمقاومتی خطوط راهنمای نظام اقتصادمقاومتی

استاد دانشگاه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه بیش از سه سال از ابلاغ سیاست‌های ابلاغی اقتصادمقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد، گفت: این سیاست‌ها خطوط راهنمایی برای طراحی سخت‌افزار و نرم افزار نظام اقتصادمقاومتی هستند.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه برنامه منسجمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی لازم است، تصریح کرد: چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی داریم که در هریک از این جبهه‌ها دو گروه عمل‌کننده دولت و مردم وجود دارد و هر فرد در نظام باید در یکی از جبهه‌های علمی یعنی نظریه پردازی، جبهه فرهنگی یعنی گفتمان سازی به معنای تبدیل اندیشه های اقتصاد مقاومتی به فرهنگ و گفتمان عمومی، جبهه سیاسی یعنی مطالبه گری یا امربه معروف و نهی از منکر اقتصادی که بایستی از سر دلسوزی عمل کرد و همچنین همراه با عمل باشد و جبهه اجرایی به این معنا که هر کسی هر جایی است از همان موقعیت شروع به اجرای اقتصاد مقاومتی کند، جایگاه خود را مشخص نماید. جبهه اجرا عرصه مرغ و تخم‌مرغ درست کردن نیست باید عملا اقدام کرد.

وی افزود: مادامی که این چهار جبهه را فعال کنیم اقتصادمقاومتی نیز به همان نسبت پیش می‌رود و در حال حاضر که هر چهار جبهه تعطیل است نباید انتظار اقتصادمقاومتی داشته باشیم ولو اینکه اقتصادمقاومتی از زبان کسی هم نیافتد باید اقدام عملیاتی برای تحقق اقتصادمقاومتی صورت بگیرد.

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: اقتصادمقاومتی در طول اقتصاد اسلامی مطرح و تحلیل می‌شود، انقلاب اسلامی آمد تا اقتصادمقاومتی را اجرایی سازد، مبانی اقتصاد انقلاب اسلامی یک مرحله زمینی‌تر شده مبانی اقتصادی اسلام است و برای این امر نظام سازی جمهوری اسلامی انجام شده است.

فساد ترمز اقتصاد

عبدالملکی با بیان اینکه فساد ترمز اقتصاد است، ادامه داد: موضوعات اقتصادی که با آن مواجه هستیم موضوعات اقتصادی جمهوری اسلامی هستند و این سه سطح باید در تحلیل‌ها رعایت شود؛ فساد اقتصادی مسئله اقتصادی جمهوری اسلامی است نه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی رهیافتی را که برای اهداف انقلاب اسلامی لازم بوده را اتخاذ نکرده که بخواهد نتیجه آن اقتصادمقاومتی شود.

وی افزود: ما درگیر جنگ اقتصادی با غرب و استکبار جهانی هستیم؛ ما به دلیل اینکه با آمریکا جنگ داریم نیازمند اقتصادمقاومتی نیستیم بلکه احتیاج ما به این اقتصاد برای رسیدن به اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است ولی جنگ ما با استکبار ضرورت تحقق این اقتصاد را افزایش می‌دهد.

راه حل مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است نه اقتصاد مذاکراتی

استاد دانشگاه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در دو بُعد نیازمند تحقق اقتصادمقاومتی هستیم یکی داخلی و دیگری خارجی است، راه حل جنگ اقتصادی، اقتصادمقاومتی است ولی در داخل کشور جریان دیگری وجود دارد که راه حل مشکلات اقتصادی را در اقتصادمذاکراتی جستجو می‌کند که این نظریه قدمتی بیشتر از دولت یازدهم دارد.

عبدالملکی با اشاره به اقبال اقتصاد مذاکراتی در بین برخی از مسئولین گفت: قبل‌تر از دولت یازدهم نیز بودند کسانی که مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها می‌دانستند و به دنبال اقتصاد مذاکراتی بودند که این نوع اقتصاد بزرگترین رقیب تئوریک اقتصاد مقاومتی بوده که متاسففانه از اقبال بیشتری هم برخوردار است.

80 درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌های داخلی

وی با بیان اینکه اقتصادمذاکراتی با دو دیدگاه اشتباه پشتیبانی می‌شود، گفت: همه مشکلات را ناشی از تحریم‌های خارجی می‌دانند که دیدگاه غلطی است چراکه 80 درصد مشکلات کشور در مسیر استقلال، پیشرفت و رفاه ارتباطی به مسائل خارجی نداشته و 100 درصد داخلی است و اشتباه دوم این است که 20 درصد باقیمانده با مذاکرات رفع می شود.

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: مذاکرات ظرفیت برطرف کردن تحریم‌های خارجی را ندارد، الگوی نبرد آمریکا با ما دو محور اصلی نفوذ و تحریم را دنبال کرده‌اند که در سال‌‌های اخیر محور تحریم را تقویت بخشیده‌اند؛ ما با تحریم آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت مواجه هستیم که هر سه نیز با فشار آمریکا ایجاد شده‌اند.

مذاکره رهیافت منتخب دولت یازدهم/برجام بهترین محصول مذاکراتی که کسب شد

عبدالملکی تصریح کرد: برای مقابله با تحریم‌ها دو روش مذاکره و دیگری اقتصادمقاومتی است که روش اول رهیافت منتخب دولت یازدهم است که در دولت دهم نیز طرفداران جدی داشت و چون اقتصادمقاومتی روش سختی است مادامی که از روش مذاکره خسته نشویم به سمت اقتصادمقاومتی نمی‌رویم.

وی افزود: مذاکره قدرت رفع تحریم‌ها را ندارد، برجام بهترین محصول مذاکراتی بود که می‌شد از مذاکره کسب کرد. هیچ تیمی در ایران نه در گذشته و نه در آینده نمی‌تواند از مذاکره بهتر از برجام خروجی داشته باشد ولی با این وجود برجام اثر خاصی برای رفع تحریم‌ها نداشته است.

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقض برجام از سوی دولت آمریکا به دفعات متعدد گفت: برخی از مسئولین سخنانی را ایراد کرده‌اند که متاسفانه با متن برجام در تناقض است ولی سندی که امضاء شده است ملاک عمل بوده و صدق این واقعیت را نشان می دهد؛ برجام تنها درخصوص 50 درصد از تحریم‌ها است و برای تحریم‌های باقیمانده قرار نیست در برجام اتفاق خاصی برای آن صورت بگیرد.

وی افزود: متاسفانه در کشور شاید به غیر از تیم مذاکره کننده بیشتر از 10 نفر متن اصلی برجام را مطالعه نکردند و این باعث شده که تصور درستی ایجاد نشود.

65 درصد تحریم‌ها علیه ایران با فشار آمریکایی‌ها اعمال شده است

عبدالملکی با بیان اینکه برجام برطرف کننده تحریم‌ها نیست، گفت: 65 درصد فشار تحریم‌ها، تحریم‌های آمریکا است که فرا سرزمینی است که کشورهای دیگر را الزام به اعمال تحریم‌ها علیه ما می‌کند؛ در حال حاضر ده نوع قانون تحریم کنگره و 16 تحریم ناشی از دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا را داریم که از 16 مورد در چارچوب برجام سه تا تحریم لغو می‌شود ولی 10 نوع قانون کنگره که اصلی ترین نوع تحریم‌های ما است هرگز در چارچوب برجام لغو نمی‌شود.

استاد دانشگاه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: مشکل ما با استکبار جهانی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مشکل مبنایی آنان با اسلام واقعی، اسلامی که به دنبال ایجاد تمدن سازی اسلامی است و آرمان انقلاب اسلامی که همان تمدن سازی است مشکل دارند؛ تمدن اسلامی باعث می شود تا قدرت اقتصادی غرب رو به افول برود از این رو درگیری بین قدرت آمریکا و انقلاب اسلامی ایجاد شده که ماهیت تمدنی دارد.

تعارض آمریکا با ایران بر سر تمدن‌سازی اسلامی/فرهنگ، علم و اقتصاد ارکان تمدنی نوین اسلامی

وی ادامه داد: جنگ ما با آمریکا فراتر از مسئله هسته‌ای یا موشکی است در حقیقت بر سر تمدن‌سازی، اصلی‌ترین چالش آمریکا با انقلاب است؛ بنا به تحلیل کارشناسان آمریکایی و غربی تحقق قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را در کنار فرهنگ و علم، تکمیل کننده ارکان سه گانه تمدنی نوین اسلامی می‌دانند که براساس این تحلیل آنان دو ضلع فرهنگ و علم در ایران محقق شده ولی در بخش اقتصادی با توجه به ظرفیت‌هایی که کشور ایران دارد نتوانسته به پیشرفت دست پیدا کند ولی با این وجود خیال آنان راحت نیست.

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اقتصاد ایران با 1350 میلیارد دلار تولید رتبه 18 جهان را دارد و باتوجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف اگر بتوانیم بهره برداری صحیح را از منابع داشته باشیم به جایگاه درخور توجهی در بخش اقتصاد نیز دست پیدا خواهیم کرد.

عدم تحقق اقتصادمقاومتی مایه افول اقتصاد کشور/تحریم‌های خارجی اهرم کمکی برای تحریم های داخلی به منظور تضعیف اقتصاد کشور

وی افزود: اگر به درستی از منابع استفاده کنیم می توانیم تا 1430 به 45 هزار میلیارد دلار تولید برسیم و این به معنای این است یکی از قدرت‌های برتر جهان تبدیل خواهیم شد ولی مادامی که اقتصادمقاومتی را محقق نسازیم قدرت اقتصادی ما رو به افول است.

عبدالملکی با بیان اینکه اقتصادمقاومتی یعنی رفع تحریم های داخلی گفت: اگر تحریم‌های داخلی رفع شود آمریکایی‌ها درمی‌یابند که دیگر نمی توانند با تحریم ها کار به جایی ببرند و در نتیجه دست از تحریم ایران می کشند چرا که تحریم های خارجی را برای کمک به تحریم های داخلی با هدف تضعیف اقتصادی ایران دنبال می کنند.

مذاکره و برجام راه حل مشکلات کشور نیست

وی افزود: برجام و مذاکره نمی‌تواند مشکلات تحریم را حل کند ولی اگر شما بخواهید تحریم‌ها را با مذاکره حل کنید درست مثل این است که بخواهید هواپیمای شکاری را با تفنگ بادی بزنید ولی نمی شود بُرد مسئله چیز دیگری است بحث غرب با ما بر سر تمدن سازی اسلامی است.

استاد دانشگاه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: برجام چیزی بود که نباید از اول شروع می شد ولی حال رد کردنش بسیار به ضرر ما خواهد بود؛ مقام معظم رهبری درخصوص برجام 9 شرط را مطرح کردند که وزیر خارجه نیز اذعان کرد که در متن برجام برخی از خطوط قرمز رد شده است، بعد هم که برجام به تائید شورای امنیت ملی و مجلس رسید مقام معظم رهبری 9 شرط را بیان کردند تا برجام اجرایی شود که آقای ولایتی که از طرف آقای روحانی عضو ستاد نظارت بر برجام هستند گفتند که در اجرای برجام هم شروط لازم رعایت نشده است.

عبدالملکی گفت: 95 درصد تحریم‌های ما برای بعد از تحریم‌ها است، آقای روحانی چند هفته قبل از برجام گفت؛ "ما توافق نامه‌ای را امضا نخواهیم کرد مگر اینکه همه تحریم‌ها در روز اجرا لغو بشود" اما حال که تحریم ها برداشته نشده می گویند منظور تنها تحریم ها در بخش هسته‌ای بوده است؛ حرف ما هم با مسئولین و تیم مذاکره این بود که نمی‌توان تفکیکی بین تحریم‌های هسته‌ای و دیگر تحریم‌ها اعمال کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات