رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین

استقلال، رفاه و پیشرفت اقتصادی راهبرد اقتصاد در انقلاب اسلامی

رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج مستضعفین استقلال اقتصادی، رفاه اقتصادی و پیشرفت اقتصادی را سه هدف و راهبرد اقتصاد در انقلاب اسلامی دانست.
کد خبر: ۸۸۳۱۴۵۱
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی دکتر حجت‌الله عبدالملکی عصر امروز در نشستی با موضوع اقتصادمقاومتی که به همت بسیج مهندسین ناحیه مقاومت اراک با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در شرایط دشوار، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد و در این بین اهداف کشورها با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: ما می‌توانیم با بهره برداری مناسب از منابع موجود در بخش‌های مختلف، در میان مدت به دوازدهمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شویم و همچنین همگام با این اقدام اگر از ظرفیت‌های نخبگان در اقتصاد دانش بنیان بهره‌برداری کنیم و نفت و گاز را محور توسعه صنعتی کشور قرار دهیم (به جای خام فروشی) در بلندمدت می‌توانیم به سومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شویم.

عبدالملکی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از لوازم موفقیت در عرصه اقتصاد جامعۀ ایران است تا بتوان با تکیه بر آن تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در کشور را با هدف رسیدن به پیشرفت و عدالت سامان‌دهی و مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل، لازم است چهار جبهه به‌طور همزمان و به‌صورت مستمر فعال باشند، گفت: جبهه علمی (با هدف تکمیل نظریه اقتصاد مقاومتی، به‌خصوص در عرصه‌های کاربردی آن)، جبهه فرهنگی (با هدف گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی و نفی گفتمان اقتصادی لیبرال، غیردینی و ضددینی)، جبهه سیاسی (با هدف مطالبه‌گری و تواصی به اقتصاد مقاومتی) و جبهه اجرایی (با هدف برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و اقدام عملی همه اهالی اقتصاد).

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصادمقاومتی تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است به جایگاه و نقش گروه‌ها و اقشار مختلف توجه شود دو گروه عمده در این ارتباط عبارتند از دولت و ملت؛ یکی از وظایف اساسی دولت در اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی است.

عبدالملکی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی موضوع جدیدی نیست و در طول تاریخ وجود داشته است؛ انقلاب اسلامی نیز یک کار جمعی بود که نتیجه آن در دوران دفاع مقدس خود را نشان داد و همه ملت درگیر این مسأله بودند.

عبدالملکی بیان کرد: رهبر انقلاب به عنوان استراتژیست نظام با توجه به تحولات داخلی و خارجی، اولویت ها را شناسایی و جهت‌گیری‌ها را تبیین می کنند؛ این امر در نامگذاری سالها از سوی ایشان مشهور است؛ مقام معظم رهبری با تشخیص اولویت اقتصاد در راستای تأمین منابع ملی و مصالح در خود حوزه‌های ملی؛ یعنی (امنیت، حفظ ارزشها و آرمانها و اقتصاد رفاه است) به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخته اند.

وی افزود: در طول 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بازسازی مؤلفه‌های دیگر موفق بودیم اما در حوزه اقتصادی چالش‌های فراوانی داریم که باید به آن بپردازیم.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصادمقاومتی تصریح کرد: مشکلات حوزه اقتصادی کشور ناشی از تحریم، سیاستگذاری و ساختارها است؛ برای اینکه از فقر و تحریم‌ها عبور کنیم باید اجرای سیاست‌های اقتصادی را تسریع بخشیم تا ساختارها اصلاح شوند و به ‌سمت اقتصاد مردمی برویم. اینها اولویت ملی است.

عبدالملکی بیان کرد: همیشه اقتصاد در عصر مدرن یکی از مؤلفه‌ها بوده و اکثر آسیب‌پذیری ما در حوزه اقتصادی است. ما در اوج تحریم می‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که درون‌زا باشد. می توان از طریق رفع موانع تولید و ایجاد بستر کسب و کار مناسب اقتصاد را رونق بخشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به مذاکرت برجام و اینکه با مذاکرات هیج چیز تغییر نمی کند، گفت: مذاکرات هیچ سودی برای ما نداشته است حتی دولت آمریکا نیز به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی بیان کرد: مشکل اصلی آمریکا با ایران بر سر مسئله هسته‌ای نیست؛ آنها در تلاش هستند تا آرمان‌های اسلامی را تضعیف کنند اما نمی دانند که ایران قدمت پنج هار ساله دارد و هیچ کس جرات تضعیف کردن آن را ندارد.

عبدالملکی به عدم مدیریت دولت‌ها اشاره کرد و گفت: آمار جدید پروژه های نیمه تمام کشور تا به امروز پانصد هزار میلیارد تومان است این پروه ها از کجا آمده است؟ هر دولتی که به روی کار می آید برای خوب جلوه دادن خود و اینکه دوباره بتواند چهار سال بعد رأی بیاورد شروع می کند به کلنگ زنی برای احداث پروه های جدید تا با این کارها یک تصویر خوب از خود در ذهن مردم تشکیل دهد.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصادمقاومتی تصریح کرد: دشمن دریافته است که با روند رو به رشد ایران اسلامی، ترکیب رشد شتابنده ما در عرصه علم و فنآوری با شکوفایی و پیشرفت اقتصادی و همراهی این دو با فرهنگ متعالی اسلامی منجر به تحقق تمدنی نوین خواهد شد که نتیجه آن اضمحلال تمدن اقتصادی غرب و پایان سلطه آنها بر ملت های جهان خواهد بود.

وی افزود: دشمن برای مقابله با جریان شکل گیری تمدن نوین اسلامی وارد جنگ اقتصادی با ما شده است مساله دشمن با ما موضوع هسته‌ای نیست، بلکه اسلام و انقلاب تمدن ساز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصادی است که قدرت اقتصاد ملی را افزایش می‌دهد بنده بارها گفته‌ام که اقتصاد مقاومتی می‌تواند ایران را به قدرت دوم اقتصاد دنیا تبدیل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار