این روزها که کمتر از یک ماه به پایان سال مانده بوی عید همه جا را فراگرفته باشد خیابان‌ها شلوغ است اما بازار استان مازندران هنوز حال و هوای عید به خود نگرفته و به گفته مغازه‌داران و کاسبان رونقی در بازار وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۳۱۴۶۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، این روزها که آخرین ماه سال است و مردم در تب‌و‌تاب برای خرید لوازم مورد نیاز و به رسم دیرینه ایرانیان نو و نوار کردن همه چیز برای سال نوی پیش رو.

این روزها که کمتر از یک ماه به پایان سال مانده بوی عید همه جا را فراگرفته باشد خیابان‌ها شلوغ است اما بازار استان مازندران هنوز حال و هوای عید به خود نگرفته و به گفته مغازه‌داران و کاسبان رونقی در بازار وجود ندارد.

محمد بهارمند یکی از مغازه‌داران پوشاک در شهرستان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار  با بیان اینکه فروش نسبت به سال گذشته کم شده است، افزود: وضعیت مالی مردم خوب نبوده و بازار کساد است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مردم در مازندران کشاورز و باغدار هستند به نظر می‌رسد که موضوع یخبندان و خسارت به محصولات‌شان در خرید مردم تأثیرگذار بوده است و تا زمانی که پول در دست کشاورز نیست وضعیت بازار خراب است.

تقی زراعتی از دیگر کسبه ساری که مغازه پوشاک بچه‌گانه دارد  گفت: بازار فروش شب عید خود را با خرید مردم در دو ماه دی و بهمن می‌سنجیم اما فروش‌مان در دو ماه اخیر به‌ویژه بهمن ماه خوب نبوده است.

وی با اشاره به اینکه فروش نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر است، ادامه داد: بیشتر مردم ویترین‌ها را تماشا می‌کنند و قدرت خرید ندارند و برخی هم مجبور هستند بخرند تا در سال جدید لباس نو بر تن بچه‌های‌شان بپوشند.

رجب موسوی مغازه‌دار دیگری که در فروش کیف و کفش فعالیت  دارد در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: با وجود فرا رسیدن ماه پایانی سال وضعیت بازار و فروش همچنان راکد است.

وی در ادامه افزود: با این وضعیت فقط می‌توانیم اجاره مغازه‌مان را بدهیم و جای چک‌های‌مان را پر کنیم.

پویا صمدی از بوتیک‌داران شهرستان ساری که لباس مردانه می‌فروشد گفت: در این مدت نسبت به سال گذشته فروش خیلی خوب نبوده است و امیدواریم در روزهای پایانی سال خرید مردم بیشتر شود.

عباس رمدانی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار در شهرستان ساری با تایید رکود و کسادی بازار در استان گفت: قدرت خرید مردم کم شده و این عامل سبب رکود بازار و نارضایتی بازاریان شده است. 

وی با بیان اینکه خرید مردم بیشتر در 15 روز آخر سال است، افزود: برگزاری جشنواره فروش بهاره در کمیته‌ای متشکل از صنعت و معدن و اصناف و... مصوب شده است و از 15 اسفند در مجتمع نیاوران ( کارخانه چوخا سابق) برگزار می‌شود. 

رمدانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه‌ها هر ساله در زمان بازگشایی مدارس و سال نو برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: تولید‌کنندگان و مغازه‌داران کیف، کفش، لباس، شیرینی، آجیل و خشکبار می‌توانند محصولات خود را در نمایشگاه بهاره عرضه کنند. 

وی با بیان اینکه باید طوری برنامه‌ریزی شود تا در جشنواره فروش بهاره از ظرفیت‌های استانی و تولیدکننده‌های بومی استفاده شود، یادآور شد: سعی شود تا در برگزاری نمایشگاه اتحادیه‌ها و ظرفیت‌های بومی درگیر شوند و حضور پیدا کنند که در صورت که غیر از آن باشد ضرر است.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مازندران در حالی از نمایشگاه بهاره در ساری خبر می‌دهد و آن را فرصتی برای مغازه‌داران و تولیدکنندگان می‌داند که کاسبان و مغازه‌داران صنوف مختلف از برگزاری آن ابراز گلایه و ناراحتی می‌کنند.

محسن احمدی از مغازه‌داران شهرستان ساری در ارتباط با فروش بهاره می‌گوید: نمایشگاه فروش بهاره و هیچ توجیهی برای ما ندارد و نمی‌دانم به چه منظوری برگزار می‌شود.

این مغازه‌دار پوشاک در شهرستان ساری با اشاره به اینکه این اقدام هیچ حمایتی برای مغازه‌داران و تولیدکنندگان نیست، افزود: برخلاف اینکه هیچ سودی برای ما ندارد بلکه باعث ضرر ما هم می‌شود چراکه مشتریان در سطح شهر کم شده و همین مقدار مشتری را هم از دست می‌دهیم.

اکبر رستمی که در ساری مغازه آجیل و خشکبار دارد در مورد برگزاری فروش بهاره با بیان اینکه هر فردی که مجوز کسب نداشته باشد می‌تواند با خرید عمده در این نمایشگاه غرفه بگیرد، بیان کرد: از استان‌های مختلف در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و هزینه اجاره یک روز غرفه هم زیاد بوده و به صرفه نیست.

 رکود در بازار نارضایتی و گله‌مندی کسبه صدای تولیدکنندگان و مغازه داران در تمامی صنوف را درآورده که نشان دهنده وضعیت بد اقتصادی مردم در جامعه است و می‌طلبد به جای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و این چنینی برای رفع تکلیف مسؤولیت خود مسوؤلان استان پای کار آمده و اقدامات عملی در زمینه رکود و بیکاری در جامعه را که در بیانات اخیر مقام معظم رهبری هم به آن تأکید شده در راس کار خود قرار دهند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها