تحلیل خطیبی از دلایل بازگشت عربستان به اوپک در گفت‌وگو با «بسیج»:

اعتراضات گسترده کارگری و کسری بودجه شدید ؛ عامل بازگشت عربستان به اوپک

سید محمدعلی خطیبی گفت: سازمان اوپک یک سازمان بی خاصیت و عاری از هرگونه از اهداف اقتصادی نفتی شده بود که پس از اجلاس الجزایر، هویت از دست رفته خود را بازیافت لذا اوپک می‎تواند مجدد در بازار نفت جدی گرفته شود.
کد خبر: ۸۸۳۱۶۵۳
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۲

سید محمد علی خطیبی طباطبایی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اقتصاد کشورهایی مثل عربستان و امثالهم وابستگی زیادی به درآمد نفتی دارند. به صورتی که کشورهایی که پیرو سیاست‌های غرب هستند ضرر فراوانی از مدیریت ناکارآمد اوپک نصیب شان شده است. از آنجایی که  اقتصاد چنین کشورهایی به شدت تحت تاثیر  قرار گرفته باعث شده تا با کسری بودجه زیادی روبر شوند.چنانچه در بعضی از مقاطع زمانی هم برای پرداخت حقوق به کارمندان‌شان با کسری مواجه شده و اعتراضات گسترده کارگری در عربستان ناشی از همین علت به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: پیش از این در عربستان سابقه نداشته است که نتوانند حقوق کارمندان را در طی چند ماه پرداخت کنند؛ وخامت اوضاع اقتصادی در عربستان باعث شد که عربستان از استراتژی غلط خود دست برداشته و به بازگشت مجدد اوپک  رضایت دهد تا  باری دیگر، اوپک مدیریت عرضه را هدایت کند .

وی با بیان اینکه بازگشت مجدد اوپک در نشست الجزایر، مورد توافق گرفت افزود: در نشست الجزایر  همه کشورها منجمله عربستان و سایر کشورهای حامی عربستان اعم از قطر، کویت امارات رضایت دادند تا اوپک برگردد و باری دیگر، اوپک  استراتژی مدیریت عرضه و بازار را در دستور کار  خود قرار دهد.

خطیبی بیان داشت: موافقتی که در نشست الجزایر صورت گرفت این بود که میزان سهمیه تولیدی برای کل اعضای اوپک مشخص شده و تمام  اعضای اوپک با سهمیه بندی موافقت کردند لذا بر همین منوال مشخص شد که سهمیه اوپک به میزان  32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز برسد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطر نشان کرد: در نشست الجزایر، سهمیه هر یک از اعضای اوپک تعیین نشد که قرار شد تا در فاصله زمانی بین نشست الجزایر و نشست بعدی اوپک که در اواخر نوامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود کمیته‌ای متشکل از کارشناسان به تعیین سهمیه‌ها بپردازند و سهمیه  پیشنهادی برای هر کشور را ارائه دهند که نتیجه حاصله را به اجلاس وزرا ارائه می‌شود تا تاییدات لازم را کسب کنند.

خطیبی در تکمیل توضیحات مربوط به نتایج حاصله و ارزیابی خود از نشست الجزایر افزود: به طور خلاصه قطار اوپکی که به دلیل سیاست غلط از ریل خودش خارج شده بود مجددا به ریل خود برمی‌گردد و میتواند همچون دهه‌های گذشته حرکت خود را در پیش بگیرد و  نقش بسزایی در بازار داشته باشد.

نماینده سابق ایران در سازمان اوپک گفت: در مدت سه سال گذشته، سازمان اوپک تبدیل به یک سازمان بی خاصیت و عاری از هرگونه  اهداف اقتصادی نفتی شده بود که پس از اجلاس الجزایر، هویت از دست رفته خود را بازیافت لذا اوپک میتواند مجدد در بازار نفت جدی گرفته شود.

ارسال نظرات