اگر تقاضا زیاد شود و قیمت بالا رود و با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی اگر ساکنان در حاشیه منابع طبیعی حمایت و مدیریت نشوند آنچه که در اختیار دارند را در معرض فروش گذاشته و معضلی که به‌وجود می‌آید به مراتب بیشتر از آن‌ چیزی است که در خوزستان اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۸۸۳۱۶۶۱
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه به‌درستی و به اندازه کافی از کارشناسان قدیمی و جدید در مورد این موضوع استفاده نشده و سال به سال کمرنگ شد، خاطرنشان کرد: درست است که ما حافظ یک سری از جنگل‌ها هستیم اما از هر طرف چه در داخل و چه بیرون تحت فشار هستیم.
 
ستار بابایی در نشستی تخصصی با موضوع حفظ و صیانت از عرصه‌های ملی مازندران که در اداره‌کل منابع طبیعی استان برگزار شد اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی در دو سه سال اخیر برای مقابله با زمین‌خواری در شمال کشور برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی هجمه‌ای وارد آوردند که درست بوده و حتی دیر هم شده بود.

وی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری دولت و تزریق امکانات و اعتبارات در سال‌های اخیر که یک معضل برای دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در سال‌جاری بوده است، افزود: از گذشته‌های بسیار دور در قبل و بعد از انقلاب سازمان جنگل‌ها اقداماتی را در ارتباط با پدیده بیابان‌زدایی انجام داده و این تجربه در کشور وجود دارد. 

این مسؤول درباره بحث تبدیل کاربری‌ها، بیان کرد: اگر تقاضا زیاد شود و قیمت بالا رود و با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی اگر ساکنان در حاشیه منابع طبیعی حمایت و مدیریت نشوند آنچه که در اختیار دارند را در معرض فروش گذاشته و معضلی که به‌وجود می‌آید به مراتب بیشتر از آن‌ چیزی است که در خوزستان  اتفاق می‌افتد.

بابایی ادامه داد: وجود آفات در شمال کشور، تغییر اقلیم و فشار‌هایی که روز به روز افزایش می‌یابد از مشکلات منابع طبیعی است، از طرفی توان برخی دستگاه‌هایی که باید اعمال حاکمیت کنند در حال محدود شدن است.

وی با اعلام اینکه انتظارات مردم از بخش اجرایی است و برای هر معضلی باید تمام زوایا را ببینیم، تصریح کرد: مدیریت و حساسیت در یک اکوسیستم جنگلی مسایل و پیچیدگی‌های خود را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه اقداماتی در کشور در مورد حفظ و صیانت منابع طبیعی در حال انجام است اما کافی نیست، یادآور شد: جامعه‌نگری باید در طرح و برنامه‌های موجود لحاظ شود.

این مسؤول با بیان اینکه 78 درصد از عرصه‌های ما ملی هستند، اظهار کرد: آیا می‌توان 4 هزار کیلومتر کاربری‌های خارج از عرصه‌های ملی را با 1/5 درصد اعتبارات حفاظت کرد؟

بابایی تصریح کرد: مشکلات منابع طبیعی در حال حاضر تکنیک‌های فنی نیست و مشکلات مدیریتی داریم.

وی ادامه داد: هر اتفاق اجتماعی و اقتصادی که می‌افتد چه بخواهیم چه نخواهیم تأثیر خود را بر عرصه‌های منابع طبیعی می‌گذارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه حاشیه‌های زیادی وجود دارد که در حال له کردن منابع طبیعی است، گفت: مشکل منابع طبیعی مشکل فرهنگی است و باید فضا را به سمت کارهای فرهنگی و آموزشی ببریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها